Koszty utrzymania floty ciągle rosną. Szczególnie wyraźnie widać to podczas dynamicznej zwiększającej się inflacji. Pamiętajmy jednak, że to jaką część naszego budżetu będą pochłaniać koszty flotowe, zależy w dużej mierze od stylu jazdy naszych kierowców. Chcąc je zredukować, powinniśmy zwrócić uwagę właśnie na ten aspekt.
Przez wzrost cen paliw, nieekonomiczna jazda kierowców daje się we znaki bardziej niż dotychczas. W obecnych czasach nie trzeba mieć ogromnej floty, żeby za paliwo płacić krocie. Wprowadzenie do floty systemu telematycznego to jeden z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia wydatków paliwowych.
Algorytm, na którym opiera się system Navifleet, wyłapuje wszystkie “paliwożerne” zachowania kierowców i na tej podstawie wystawia im ocenę. Do takich zachowań należą:
przekroczenia prędkości,
jazda na zbyt niskim biegu,
postoje z włączonym silnikiem,
gwałtowne przyspieszenia i hamowania,
niepłynna jazda (zbędne rozpędzanie pojazdu przed wyhamowaniem).
Ze szczegółowymi zasadami oceniania kierowców możesz zapoznać się w naszej bazie wiedzy.
Każdy z powyższych czynników bezpośrednio wpływa na to, ile pieniędzy wydajemy na paliwo, dlatego w parze z oceną poszczególnych zachowań idą sugestie wyświetlane w aplikacji Navifleet Driver przeznaczonej dla kierowcy. Zawierają one merytoryczne wskazówki adekwatne do popełnianych przez kierowcę błędów. W aplikacji Navifleet Driver dostępna jest też lista wszystkich złych zachowań za kierownicą (wraz ze szczegółami i miejscem ich wystąpienia). Połączenie porad i sugestii z listą błędów nie tylko daje pracownikowi świadomość swoich złych nawyków, ale również wiedzę jak je wyeliminować. Każdy niepopełniony błąd to paliwo, które zostaje w baku. W taki sposób platforma dla kierownika floty oblicza potencjalne oszczędności paliwa, które prezentowane są na wykresach. Dowiemy się z nich, ile paliwa zaoszczędzimy, jeśli kierowcy wyeliminują błędy.
Wykres potencjalnych oszczędności to tylko jedno z narzędzi, które pozwala kierownikowi floty kontrolować cały proces redukcji zużycia paliwa. Postępy można nadzorować też za pomocą wykresów ocen i średniej spalania. Wizualizują one to, jak zmieniają się poszczególne wartości na przestrzeni dni, tygodni i miesięcy (dla całej floty bądź wybranych kierowców). Warto zaznaczyć, że wykresy są ze sobą ściśle powiązane – wraz z rosnącą średnią oceną całej floty, spada spalanie. Newralgicznym elementem dla procesu redukcji spalania we flocie jest zestawienie głównych źródeł strat paliwa, na którym użytkownik może zweryfikować, które kategorie błędów są w jego flocie najbardziej paliwożerne. Uzupełnieniem powyższych raportów są rankingi przedstawiające nieekonomicznych i najmniej bezpiecznych kierowców. Mając taką wiedzę, kierownik floty może w aplikacji tworzyć wyzwania dla swoich pracowników. Ich konfiguracja jest dowolna. Dla przykładu, do uczestnictwa w wyzwaniu możemy zaprosić pracowników, którzy zajmują najwyższe lokaty w rankingu nieekonomicznych kierowców, jako kryteria oceniania ustawić kategorie, w których popełniają najwięcej błędów i w taki sposób zmotywować ich do poprawy stylu jazdy.
Jedną z bolączek właścicieli flot jest zbyt intensywna eksploatacja pojazdów. W skrajnych przypadkach klocki hamulcowe w samochodach flotowych nie “dożywają” nawet przebiegu 20 tys. km. Tarcze hamulcowe i opony, które należy wymieniać co 60-80 tys. km. (w zależności od zaleceń producenta), również zazwyczaj zużywają się szybciej. Zarówno nasze badania, jak i opinie fachowców potwierdzają, że na żywotność tych komponentów bardzo duży wpływ ma styl jazdy kierowcy.
Algorytm w aplikacji Navifleet ocenia m.in. hamowanie i płynność jazdy kierowcy (brak umiejętności przewidywania sytuacji na drodze). Kierowca jest pozytywnie oceniany, jeśli wykonuje hamowanie w sposób delikatny (np. hamowanie silnikiem), z dużym wyprzedzeniem. Negatywnie oceniane są hamowania średnio i bardzo intensywne, czyli takie, w których kierowca zbyt późno dostrzegł konieczność obniżenia prędkości.
Poprawa kultury hamowania przekłada się bezpośrednio żywotność klocków i tarcz hamulcowych. W taki sposób możemy ją wydłużyć nawet dwukrotnie. W tym momencie warto spojrzeć na swoje ostatnie faktury za usługę wymiany tych części i oszacować oszczędności wiedząc, że opłacamy je dwa razy rzadziej.
W ubiegłym roku, na polskich drogach doszło do ponad 22 000 wypadków. Wśród głównych przyczyn zdarzeń drogowych nadal wymienia się nadmierną prędkość kierowców i nieprawidłowe ocenienie sytuacji na drodze. Życie i zdrowie kierowcy jest w zarządzaniu flotą oczywiście na pierwszym miejscu, jednak wpadek wiąże się również z kosztami naprawy pojazdu, utrzymania pracownika w czasie zwolnienia chorobowego oraz wzrostem składek ubezpieczeniowych na skutek wyższej szkodowości floty.
Moduł Analiza Stylu Jazdy poprawia bezpieczeństwo kierowcy na drodze. W jaki sposób? Otóż sugestie wyświetlane w aplikacji Navifleet Driver pomogą zdjąć nogę z gazu w odpowiednim momencie, lepiej zaplanować manewr hamowania oraz rozsądniej przyspieszać. Kierowcy nie tylko mają motywację do poprawy złych nawyków za kierownicą, ale przede wszystkim dysponują narzędziem, które im to ułatwi. W tym czasie kierownik floty może identyfikować najmniej bezpiecznych kierowców w dedykowanym rankingu i tworzyć dla nich wyzwania obejmujące kluczowe dla bezpieczeństwa kategorie błędów (prędkość, hamowanie).
W ciągu zeszłego roku cena paliwa (EU 95) wzrosła o około 30%. Podwyżki nie ominęły również cen części eksploatacyjnych w samochodach. Być może jeżdżąc prywatnym samochodem nie odczujemy mocno tych zmian, jednak w przypadku flot zadziała efekt skali, w wyniku którego firmowy budżet będzie poważnie nadwyrężony. Poprawa stylu jazdy kierowców to jeden z najefektywniejszych sposobów redukcji kosztów utrzymania floty. Dzięki naszej technologii proces ten przebiega sprawniej a jego efekty są mierzalne. W taki sposób możemy nieco spokojniej patrzeć na inflację i pomimo niesprzyjającej koniunktury generować oszczędności.
Z doświadczenia wiemy, że większość kierowców nieprzychylnie patrzy na wszelkie próby wprowadzenia systemu telematycznego we flocie. Mimo to, proces wdrożenia takiego rozwiązania nie musi być żmudny. Komunikacja oparta na szczerości i otwarcie się na potrzeby pracowników to klucz do płynnego przeprowadzenia wdrożenia telematyki.
W wielu przypadkach kierowcy traktują system telematyczny jako metodę inwigilacji. Prawda jest taka, że żaden kierownik floty nie ma czasu, ani ochoty na śledzenie miejsca pobytu kilkuset kierowców. Nie zmienia to jednak faktu, że kierowcy powinni mieć prawo do prywatności. Zwłaszcza, że często stosowanym benefitem dla pracownika jest możliwość wykorzystania pojazdu do celów prywatnych. Pierwszym krokiem wykonanym przez kierownika floty powinno być przedstawienie celu wdrożenia telematyki (często ze sprecyzowaniem co to jest telematyka) oraz zagwarantowanie kierowcom prywatności.
W Navifleet przygotowaliśmy tzw. Tryb prywatny, który z jednej strony zapewnia kierowcom prywatność, a z drugiej daje kierownikowi floty możliwość rozliczania kilometrów prywatnych. Za pomocą aplikacji Navifleet Driver, kierowca może w dowolnej chwili przełączyć się w odpowiedni tryb i stać się niewidocznym dla przełożonego. Po uruchomieniu Trybu prywatnego, aplikacja cenzuruje położenie pojazdu oraz przebyte trasy co uniemożliwia kierownikowi floty podglądnięcie jego miejsca pobytu. Nie oznacza to, że kierowca staje się wówczas bezkarny, ponieważ jego styl jazdy jest wciąż monitorowany, a wszystkie nieekonomiczne i niebezpieczne zachowania są skrupulatnie rejestrowane. Stanowi to zdrowy kompromis pomiędzy poszanowaniem prywatności i monitorowaniem pojazdu.
Telematyka w transporcie nie tylko nie musi być narzędziem inwigilacji, jak pisaliśmy w poprzednim akapicie, ale przede wszystkim może być wsparciem dla kierowców. Choć każdy z nas uważa się za dobrego kierowcę, to jednak wszyscy popełniamy błędy. Rozwiązania telematyczne, które analizują styl jazdy mogą posłużyć kierowcy jako źródło merytorycznej informacji zwrotnej na temat tego co poprawić w swoim zachowaniu, aby zredukować ryzyko wypadku. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak niebezpieczne lub nieekonomiczne w skutkach mogą okazać się nasze nawyki.
Aplikacja Navifleet analizuje sposób prowadzenia pojazdu, z naciskiem na bezpieczeństwo oraz zdroworozsądkową ekonomikę jazdy. W ocenie uwzględnione są takie zachowania jak przyspieszanie, hamowanie, dobór odpowiedniego biegu, postoje z uruchomionym silnikiem, przekroczenia prędkości i płynność jazdy. Każdy kierowca ma dostęp do swojego profilu w aplikacji mobilnej Navifleet Driver, w której może dokładnie monitorować swoje wyniki. Aplikacja wyświetla kierowcy jego ocenę stylu jazdy za wybrany zakres oraz uzasadnienie, z czego ta ocena wynika. Dzięki temu, że każda ocena jest transparentna, kierowca samodzielnie może zobaczyć w jakich kategoriach radzi sobie najlepiej, a w jakich najgorzej. Oprócz tego, że aplikacja przedstawia szczegółową listę popełnionych błędów, wraz z datą i miejscem wystąpienia, to jeszcze formułuje dynamiczne sugestie, adekwatne do popełnianych błędów. Dzięki temu kierowca doskonale wie, co musi zrobić, aby poprawić swoją ocenę.
Podczas tworzenia technologii analizującej styl jazdy chcieliśmy, aby jednym z jej głównych zadań było wspieranie kierowców. Z tego powodu przeprowadziliśmy wśród nich ankietę, która miała na celu zbadanie ich motywatorów, oczekiwań oraz preferencji względem takiego rozwiązania. Według tej ankiety aż 93% z nich chciałoby pomagać innym (np. brać udział w akcjach charytatywnych), a 80% twierdzi, że do zmiany nawyków za kierownicą motywuje ich rywalizacja z innymi.
Stworzenie kierowcom możliwości konkurowania ze sobą na przejrzystych i sprawiedliwych zasadach może być dużym ułatwieniem w bezproblemowym wdrożeniu telematyki. Dodatkową pomocą w niwelowaniu oporu kierowców mogą być konkursy, w których zwycięzca decyduje jaką organizację charytatywną chce wesprzeć. Idealnym narzędziem wprowadzającym do floty element zabawy jest moduł wyzwań w aplikacji Navifleet Driver. Celem tego modułu jest motywowanie kierowców do poprawiania swoich nawyków za kierownicą. Menedżer floty, tworząc wyzwanie, decyduje o czasie jego trwania, puli uczestników, celu, zasadach zwycięstwa oraz przedmiocie nagrody. Wyzwanie uruchamia się automatycznie w wybranym przez menedżera floty terminie, a wszyscy uczestnicy mogą śledzić swój postęp na tle całej grupy w aplikacji mobilnej.
Równie motywującym czynnikiem jest troska o środowisko. Według naszej ankiety, troskę o czystą planetę i podejście “zero-waste” wyznaje aż 87% kierowców. W związku z tym plan zakomunikowania kierowcom zamiaru wdrożenia telematyki powinien uwzględniać także chęć redukcji śladu węglowego przez całą organizację. Warto sobie uświadomić, że w parze z redukcją zużycia paliwa idzie także redukcja emisji szkodliwych substancji, w tym przede wszystkim tlenku węgla, tlenków azotu i tlenków siarki. Jazda ekonomiczna to także redukcja pyłów zawieszonych (PM 10 oraz PM 2.5), które są bardzo szkodliwe dla człowieka.
Za pomocą modułu Analiza Stylu Jazdy, możemy zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie emisję szkodliwych substancji we flocie nawet o kilkanaście procent. Ilość paliwa, która jest marnowana na skutek nieekonomicznej jazdy jest prezentowana na wykresie źródeł strat paliwa oraz potencjalnych oszczędności. Dzięki tym narzędziom wyraźnie widać, o ile zmniejszyłoby się zużycie paliwa, gdyby kierowcy poprawili swoje nawyki oraz które zachowania generują największe straty paliwa. Dodatkowo każdy kierowca może śledzić swoje spalanie oraz ocenę, co dodatkowo motywuje do ciągłego starania się o poprawę tych parametrów. Stopniowe postępy i świadomość tego, że zrobiliśmy coś dobrego dla środowiska bardzo motywuje do dalszej pracy nad sobą.
Wdrożenie telematyki w samochodach, które stanowią dla kierowców zarówno narzędzie pracy jak i benefit do wykorzystania prywatnego nie musi być skazane na porażkę. Przecież wszyscy chcemy czuć się bezpiecznie na drogach, oddychać czystym powietrzem i nie marnować pieniędzy (np. na paliwo lub nadmierną eksploatację). Zapewnienie prywatności połączone ze szczerą komunikacją to coś, na co kierowcy zasługują. Dzięki mądremu podejściu kierownika floty, wdrożenie telematyki będzie nie tylko możliwe, ale przede wszystkim podniesie poziom bezpieczeństwa kierowców, wprowadzi odrobinę zabawy płynącej z grywalizacji i wygeneruje ogromne oszczędności finansowe.
Skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz zacząć generować oszczędności we flocie.
Piotr Wójcik
New Business Manager
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.