Mapy dla transportu – korki i ograniczenia
Moduł Menedżer Tras to zestaw praktycznych funkcjonalności z perspektywy zarządzania transportem. Podstawową jest warstwa map z wyświetlonymi ograniczeniami dla pojazdów ciężarowych takimi jak np. ograniczenie tonażowe, wysokościowe lub ADR. W parze z ograniczeniami w ruchu idzie także informacja o aktualnym natężeniu ruchu. Dzięki temu można z wyprzedzeniem pomóc kierowcy ominąć korek lub znaleźć drogę okrężną i ominąć zakaz. Obie te warstwy można aktywować w prawym górnym rogu mapy w zakładce MAPA.
Podstawową funkcjonalnością Menedżera tras jest możliwość wyznaczenia, a następnie skontrolowania postępu danej trasy. Planowanie tras odbywa się w oparciu o ustawione preferencje (np. najkrótsza, najszybsza), ograniczenia (unikanie opłat, autostrad, promów, kolei) oraz omijania krajów. Warto pamiętać, że planowana trasa przebiega po drogach, po których nasz pojazd może się poruszać i wynika to z ustawień w panelu pojazdu.
Pierwszym krokiem w planowaniu tras i nadzorowaniu transportu jest właściwe opisanie pojazdu za pomocą formularza edycji pojazdu. W sekcji Dane Techniczne należy podać właściwy typ pojazdu, jego wymiary, wartość DMC oraz liczbę osi. Jest to niezbędne do właściwego wyznaczenia trasy z uszanowaniem istniejących na drogach restrykcji.
Menedżer tras pomaga także zarządzać rentownością frachtów wykonywanych na dużą skalę. Automatyzuje obliczenia bilingowe i ułatwia rozliczanie się z podwykonawcami (przewoźnikami). Aby skorzystać z automatycznych przeliczeń kosztów danego transportu należy wprowadzić dane bilingowe dla pojazdu, takie jak norma emisji, stawki za kilometry puste i ładowne, waluta rozliczeniowa oraz ewentualną pulę kilometrów pustych, które przewoźnik wykonuje bezpłatnie.
System jest przystosowany do planowania transportu dla dowolnych typów pojazdów – samochodów ciężarowych (solówki), naczep oraz zestawów ciężarowych. Jeśli w swojej firmie posiadasz i monitorujesz naczepy, a ciągniki siodłowe dostarczają ci podwykonawcy, możesz stworzyć wirtualne profile ciągników siodłowych swoich podwykonawców oraz powiązać je z twoimi naczepami. Ustawienia rozliczeniowe zawsze przypisywane są do ciągnika i w oparciu o nie obliczane są planowane koszty trasy. Jeśli naczepa zmieni podwykonawcę, do kosztów brane będą ustalenia właściwe dla nowego podwykonawcy. Tworzenie wirtualnych profili ciągników siodłowych i sprzęganie ich w zestawy możesz wykonać z poziomu Ustawień.
Jeśli chcesz szybko wyznaczyć trasę od aktualnego położenia pojazdu do miejsca załadunku lub rozładunku, aby sprawdzić ETA lub spodziewane koszty podstawienia samochodu kliknij w ikonę celownika i wybierz interesującą cię opcję.
W ramach danej trasy możesz dodać kilkadziesiąt punktów pośrednich. Dodawanie punktów pośrednich odbywa się poprzez klikanie w wybrane miejsca na mapie lub użycie wyszukiwarki. Do wyszukiwarki możesz wklejać współrzędne geograficzne, kody pocztowe, nazwy firm, do których chcesz dojechać a także pełne adresy. Dla ułatwienia wyszukiwarka wyszukuje także punkty POI na twoim koncie w aplikacji Navifleet, rozpoznasz je po charakterystycznej zielonej ikonie punktu po lewej stronie nazwy.
Jeśli uzupełniłeś ustawienia swoich pojazdów, Menedżer tras obliczy dla ciebie spodziewany koszt realizacji zaplanowanej trasy. Będziesz mógł przeanalizować opłaty drogowe występujące na trasie, przeliczone do jednej waluty oraz poznać koszt transportu w oparciu o stawkę za kilometr.
W każdej chwili możesz sterować preferencjami wyznaczanej trasy. Samodzielnie decydujesz o tym jak ma przebiegać, a jeśli nasz algorytm wciąż proponuje trasy dalekie od twoich oczekiwań, możesz złapać wybrany fragment trasy i przeciągnąć go w ramach funkcji drag&drop nad interesujący cię obszar. Jeśli trasa, jaką wyznaczysz przebiega drogami, po których twój pojazd nie może jechać, poinformujemy cię o tym.
Po wyszukaniu wszystkich punktów, do których chcesz wysłać samochód i wyznaczeniu trasy według własnych preferencji, możesz podzielić trasę na odcinek pusty i ładowny (UWAGA! Musisz wcześniej włączyć tę funkcję w ustawieniach pojazdu). Podział trasy na kilometry puste i ładowne pomoże ci analizować efektywność spedytorów i pomagać im tak dobierać frachty, by stosunek kilometrów pustych do ładownych był jak najkorzystniejszy. Domyślnie, jeśli nie wprowadzisz podziału, cała trasa będzie oznaczona jako ładowna.
Po zaplanowaniu trasy, zostanie ona dodana do listy tras wyświetlonej w głównym widoku Menedżera. Na liście wyświetlone są takie parametry jak data rozpoczęcia realizacji trasy, jej nazwa, wykonujący ją pojazd i stopień jej realizacji.
W widoku wszystkich tras wyświetlony jest zaledwie fragment informacji o stopniu realizacji. Po kliknięciu w strzałkę na prawo od paska postępu wyświetlimy ci także listę adresów do odwiedzenia wraz z aktualnym statusem, informację o ewentualnych oknach czasowych a także możliwość wyświetlenia przebiegu trasy planowanej i nanieść na niego ślad pokonany przez pojazd. Wizyty na trasie są wykrywane automatycznie z chwilą opuszczenia punktu startowego i docierania do kolejnych punktów. Wszystkie trasy posiadają w systemie jeden z dostępnych statusów:
Po wyruszeniu z trasy kilometry wykonane będą obliczane automatycznie, a następnie prezentowane na pasku postępu w odniesieniu do kilometrów planowanych do pokonania.
Menedżer tras posiada moduł naruszeń, który informuje użytkownika o tym, że trasa nie przebiega zgodnie z planem. Obecnie jako naruszenie jest traktowane:
Naruszenie jest sygnalizowane czerwonym kolorem paska postępu.
Jeśli twoja flota regularnie pokonuje te same lub lekko zmodyfikowane trasy szablony mogą cię zainteresować. Szablon trasy to konfiguracja adresów, preferencji i przebiegu trasy z opcjonalnie przypisanym pojazdem i interwałem powtarzania. Wystarczy zapisać trasę jako szablon i zdefiniować dni, w które ma się powtarzać oraz daty, w których Menedżer tras ma automatycznie je tworzyć oraz monitorować postęp.
Menedżer tras posiada funkcję eksportowania szczegółowych danych wszystkich tras. Aby wyeksportować dane z Menedżera tras należy ustawić odpowiednio filtry, aby wybrać te trasy, których dane mają zostać wyeksportowane, a następnie kliknąć ikonę pobierania w prawym górnym rogu listy tras.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat funkcjonalności “Menedżer tras” skontaktuj się z nami!
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.