Monitoring GPS naczep ciężarowych to szybko rozwijająca się gałąź telematyki. Dzieje się tak ze względu na ścieżkę optymalizacji globalnych procesów transportowych. Obecnie największą część drogowego transportu towarów wykonuje się samochodem ciężarowym i dedykowaną mu naczepą – zawsze tę samą. Ideą transportu intermodalnego jest połączenie transportu kolejowego lub morskiego z transportem drogowym i przewóz całej naczepy. Nowoczesne systemy transportowe, jak na przykład transport intermodalny polegają na przewozie wybranej jednostki ładunkowej więcej niż jedną gałęzią transportu – np. transport drogowy i kolejowy. Do największych zalet tego rozwiązania należy zaliczyć ograniczanie emisji szkodliwych substancji wytwarzanych przez pojazdy ciężarowe na drogach i niższy koszt przewozu. Dla branży telematyki i monitoringu GPS to nowe wyzwania, ale także nowe możliwości.
Drogowy przewóz towarów odbywa się za pomocą pojazdu (ciężarówka, pojazd dostawczy) lub zespołu pojazdów (ciągnik i naczepa). W 90% monitorowanie położenia pojazdu ciężarowego jest równoznaczne z monitorowaniem położenia samego ładunku, czyli przedmiotu przewozu, ponieważ jednostka ładunkowa i jednostka napędowa to jedno i to samo. Zwrot świata transportu w kierunku unowocześniania metod logistycznych prowadzi do rozdzielenia przedmiotu przewozu i pojazdu, jaki brał udział w jego transportowaniu. Takie zjawisko wzbudza potrzebę monitorowania nie tylko pojazdu ciężarowego, ale również naczepy. Lokalizacja naczep to raczkująca jeszcze gałąź systemów telematycznych ze względu na małą liczbę przewoźników wykonujących transport, w którym naczepa nie jest ściśle powiązana z ciągnikiem siodłowym.
Ze względów technicznych monitorowanie naczep może odbywać się tylko przy użyciu lokalizatorów z akumulatorami o wyjątkowo długim okresie żywotności. Należy mieć na uwadze, że naczepy w większości nie posiadają własnego źródła zasilania, a prąd w instalacji elektrycznej pojawia się dopiero po sprzężeniu jej z ciągnikiem. Szybko nasuwa się wniosek, że monitoring naczep zadziała niezawodnie tylko wtedy, kiedy lokalizatory GPS będą miały na wyposażeniu odpowiedni akumulator. Praktyka pokazuje, że zdarzają się sytuacje, w których naczepy nawet kilka tygodni są pozostawione na parkingu lub terminalach załadunkowych w oczekiwaniu na zlecenie przewozowe. Niezawodny sprzęt do lokalizacji naczep musi wtedy działać bez ustanku, by spedytorzy na bieżąco mieli informacje o wolnych pojazdach.
Montaż lokalizatora wewnątrz pojazdu ciężarowego zapewnia olbrzymią ochronę przed przypadkową ingerencją osób postronnych oraz warunkami atmosferycznymi. Instalacja lokalizatora w obrębie naczepy niesie ze sobą pewne wymagania, które każdy dostawca telematyki musi spełnić:
Wszystkie te potencjalne zagrożenia formują obraz lokalizatora GPS, który jest wodoodporny, pyłoodporny i wstrząsoodporny, a także posiada solidną obudowę uniemożliwiającą uszkodzenie mechaniczne. Tylko przy wykorzystaniu takich urządzeń GPS monitoring naczep będzie niezawodny podczas długotrwałego użytkowania.
Zarządzanie ładunkami w nowoczesnej logistyce wiąże się z rzetelną i aktualną informacją o tym, gdzie znajdują się dysponowane naczepy. Lokalizacja naczep wymaga specjalistycznego sprzętu, który musi być dopasowany do warunków, w jakich wykorzystywana jest naczepa, a także odpowiedniego montażu, aby nie narażał instalacji na uszkodzenia, przerwy w działaniu (elementy metalowe tłumią siłę sygnału GSM i GPS) a także nie będzie utrudniał regularnej obsługi.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.