Wciśnij enter, aby wyszukać
Navifleet blog / Branża GPS  / Monitoring pojazdów w firmie. Jak wybrać odpowiedni dla Twojej firmy?

Monitoring pojazdów w firmie. Jak wybrać odpowiedni dla Twojej firmy?

Monitoring GPS jest podstawowym narzędziem każdej firmy posiadającej flotę pojazdów, a świadomość, że właściwe zarządzanie nią obniża koszty prowadzenia działalności. Obecnie w Polsce można wybierać spośród ok. 120 różnych platform do lokalizacji pojazdów, lecz bardzo trudno porównać je wszystkie i wybrać najlepszą. Poniżej prezentujemy krótki poradnik, który ułatwi wybór systemu monitoringu GPS do firmy.

Skalowalność i możliwość rozwoju  platformy telematycznej to największy atut

Technologia lokalizacji GPS rozwija się błyskawicznie. Nie można przewidzieć wszystkich potrzeb z kilkuletnim wyprzedzeniem, dlatego tak ważne jest, by platforma telematyczna, z której chcemy korzystać, była wciąż ulepszana. Tylko partnerzy z zapleczem technologicznym będą w stanie dotrzymać kroku rozwijającej się technice telematycznej i nowemu trendowi IoT (ang. Internet of  Things – internet rzeczy).

Spotkanie biznesowe

Aby zrozumieć, jak ważna jest rozbudowa funkcjonalności, wystarczy zestawić ze sobą  najbardziej popularne możliwości aplikacji do śledzenia floty teraz i kilka lat temu.

Główne funkcjonalności teraz:

  • Planowanie trasy z uwzględnieniem ograniczeń tonażowych,
  • System przydzielania zadań pracownikom mobilnym,
  • Kontrola i prognozowanie czasu pracy według tachografu,
  • Rozliczenia delegacji, ewidencji przebiegu i kart drogowych,
  • Komunikacja tekstowa i zdalne przesyłanie dokumentów między kierowcą a dyspozytorem,
  • Ocena stylu jazdy kierowcy.

Główne funkcjonalności 3 lata temu:

  • Wyświetlanie położenia pojazdu na mapie,
  • Zapis przebytej trasy w formie śladu na mapie i tabeli postojów,
  • Alarm o wysokiej prędkości jazdy,
  • Powiadomienie SMS o opuszczeniu dozwolonej strefy,
  • Przypomnienie e-mail o zbliżających się ważnych datach (np. ubezpieczenia).

Dynamika zmian pokazuje, że obecne systemy lokalizacji GPS posiadają funkcje, które były niespotykane 2 lub 3 lata temu, a to bardzo wymownie podkreśla znaczenie rozwoju w branży telematycznej.

Osoba zapisująca informacje na tablicy

Zdefiniowanie celów w zarządzaniu flotą i pracownikami terenowymi zwiększa rentowność inwestycji

Każda inwestycja jest realizowana z myślą o przyszłym zysku. Określenie prawdziwych celów wdrożenia monitoringu GPS i podjęcie próby zdefiniowania spodziewanych efektów, zwiększa opłacalność wdrożenia.  Niektóre cele, dla których decydujemy się na zainstalowanie systemu GPS,można określić globalnie dla całej branży – są wśród nich takie zagadnienia jak obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów, podniesienie efektywności pracy lub minimalizacja kosztów dodatkowych. Każda grupa pojazdów pomimo pokaźnej liczby podobieństw, rządzi się innymi prawami. Dlatego dobrze jest rozpoznać standardowe funkcjonalności systemu monitoringu pojazdów GPS w zależności od rodzaju kontrolowanej floty i w oparciu o nie spróbować określić swoje własne potrzeby. Bardzo ważne, aby w rozmowie z dostawcą telematyki zakomunikować jasno swoje oczekiwania, które bazują na określeniu celów, a nie metod ich osiągnięcia.

Rozmowa z doświadczonym doradcą pomaga lepiej wykorzystać monitorowanie floty

Najważniejsze w zrozumieniu zagadnienia jest uważne słuchanie, dlatego mądra i dojrzała współpraca zaczyna się od profesjonalnego podejścia doradcy handlowego. Nawet w rozmowie telefonicznej łatwo odróżnić nieszablonowe podejście do problemu od działania schematycznego, opartego na utartych wzorcach, które w większości przypadków są nietrafione. Gwarantem udanej współpracy jest pewność, że po drugiej stronie stołu, słuchawki lub programu pocztowego znajduje się osoba, która najpierw zrozumie, a następnie z pełną świadomością wybierze  i wdroży rekomendowane narzędzie flotowe. Tylko profesjonalne podejście dostawcy telematyki już na początku współpracy daje gwarancję mądrze podjętej decyzji.

Zespół pracujący nad projektem

Pozory bywają złudne, czyli czym nie kierować się przy wyborze platformy telematycznej.

Monitoring pojazdów GPS w zasadzie bazuje na ogólnodostępnej technologii, którą łatwo jest opanować. Na rynku istnieją gotowe rozwiązania, które wystarczy poukładać w odpowiedniej konfiguracji, by zbudować podstawowy system lokalizacyjny. Oto, czym nie należy się kierować przy wyborze systemu lokalizacji GPS:

  • najniższą ceną – z reguły dobrze maskuje braki produktowe lub funkcjonalne,
  • opinią w sieci – łatwo nią manipulować stosując marketing szeptany,
  • atrakcyjnymi obietnicami – najlepiej je zweryfikować darmowym testem,
  • niejasnymi hasłami – Ecodriving nie jest wykresem nacisku na pedał gazu lub prędkości.

Kluczem do udanej transakcji jest dobre zrozumienie korzyści, jakie może zapewnić nam konkretny system GPS i pewność, że  rozwiązanie zostało dobrane z myślą o potrzebach naszej firmy.  Inwestycja w system monitoringu pojazdów przyniesie efekty wyłącznie, jeśli zostanie starannie zaplanowana i przygotowana tak, by jak najlepiej sprawdziła się w konkretnym przypadku.

Bądz na bieżąco z nowymi artykułami
Brak komentarzy

Napisz komentarz