środa, 04.01.2017, godz. 12:30

Opublikowane przez: w kategorii Domyślna

Mało kto zdaje sobie sprawę, że komputery pokładowe w pojazdach zostały stworzone już w latach 80. ubiegłego wieku. Niemiecka firma – Robert Bosh GmbH opracowała go z myślą o komunikacji między różnymi mechanizmami w pojeździe.  Obecnie na polskich drogach spotykamy samochody, które w co najmniej 95% posiadają komputer pokładowy. Zobaczcie, jak wielkie znaczenie dla systemów zarządzania flotą samochodową mają komputery pokładowe!

Kontrola poziomu paliwa przy użyciu magistrali CAN

Magistrala CAN (ang Controller Area Network), bo tak fachowo nazywa się kanały komunikacyjne, którymi przepływają informacje z różnych czujników w pojeździe, posiada bardzo dokładne dane o paliwie. Pierwszym rodzajem informacji paliwowej jest oczywiście bieżący odczyt ilości paliwa w zbiorniku pojazdu. Informacja jest odczytywana z fabrycznego przyrządu pomiarowego, nazywanego potocznie pływakiem. Najczęściej spotykaną formą informacji jest procentowy stopień napełnienia zbiornika, choć niektóre samochody udostępniają na magistrali CAN dokładną wartość mierzoną w litrach. Nasz system kontroli paliwa wykorzystywany w monitoringu GPS posiada funkcję, dzięki której technicy kalibrują odczyt paliwa podczas montażu. Dla właściciela floty ma to szczególne znaczenie, ponieważ wie dokładnie ile litrów paliwa znajduje się w zbiorniku, nawet, jeśli komputer pokładowy w pojeździe nie mówi o tym wprost. Bieżący odczyt ilości paliwa w zbiorniku, to coś, bez czego kontrola tankowań nie byłaby możliwa. Lokalizator podłączony do komputera pokładowego rejestruje zmiany w ilości paliwa, a system monitorowania pojazdów Navifleet obrabia te dane tak, by jednoznacznie wskazać ubytek lub tankowanie.

Wykres poziomu paliwa

Kontrola spalania paliwa i korygowanie błędnych odczytów komputera pokładowego

Drugą co do ważności informacją jest licznik spalonego paliwa. Informacja o spalonym paliwie płynąca z komputera pokładowego informuje nas dokładnie o tym, ile paliwa zostało spalone przez silnik podczas pracy. Odczyt z komputera pokładowego może być bardzo dokładny, choć nie zawsze tak jest. Często spotykamy się, że kontrola spalania w firmie nie jest możliwa na podstawie wskazań z komputera pokładowego, ponieważ wskazania te są niedokładne, a rozbieżności sięgają nawet 20%. W toku badań i analiz w systemach monitoringu GPS pojawiła się możliwość skorygowania błędnych wskazań spalania z komputera pokładowego. Efekt jest taki, że wskaźnik w pojeździe pokazuje błędną wartość, a system Navifleet poprawną 🙂

Kontrola spalania za trasę

Parametry pracy: kontrola prędkości obrotowej silnika, chwilowego spalania oraz nacisku pedału gazu

Odczyty z komputera pokładowego mogą być wykorzystane w systemie monitoringu GPS jako źródło wiedzy na temat sposobu użytkowania pojazdu przez kierowcę. Do najbardziej podstawowych zalicza się prędkość obrotową silnika. Wykres zmian pokazuje z jakimi „obrotami” poruszał się kierowca. System monitoringu GPS bezlitośnie obnaży niedoskonałości w stylu prowadzenia kierowcy. Kontrola stylu jazdy to jednak coś więcej niż tylko kontrola prędkości obrotowej silnika. Komputer pokładowy prócz tej pierwszej wartości, udostępnia również odczyt chwilowego spalania i nacisku na pedał gazu. Dzięki tym odczytom kontrola kierowców jest bajecznie łatwa. Wystarczy spojrzeć na wykres nacisku na pedał gazu, by dowiedzieć się, czy kierowca ma skłonności do oszczędnej jazdy, czy wręcz przeciwnie – lubi wcisnąć gaz do dechy. Odczyt chwilowego spalania to bogata informacja na temat obciążenia, pod jakim pracuje silnik. Aby dobrze zrozumieć to stwierdzenie, wystarczy podczas jazdy samochodem wyświetlić sobie na desce rozdzielczej odczyt chwilowego spalania. Wówczas zaobserwujemy jak zmienia się konsumpcja paliwa w zależności od stopnia nacisku na pedał gazu i aktualnego biegu. Zauważymy, że jeśli bieg jest za wysoki lub za niski, to spalanie będzie większe niż przy jeździe na optymalnym biegu dla danej prędkości i zakresie RPM.

Wykres prędkości obrotowej silnika

Kontrola temperatury silnika i ochrona przed przegrzaniem

Jak wiadomo, temperatura pracy maszyn jest bardzo ważna. Monitoring GPS wykorzystuje odczyty z komputera pokładowego do śledzenia kluczowych wskaźników temperatury w pojeździe. Pierwszą z nich jest temperatura silnika, która w standardowych warunkach powinna wynosić około 90 °C. Ogromnym ułatwieniem jest możliwość skonfigurowania alertu SMS lub e-mail tak, by system poinformował nas o tym, gdy temperatura pracy silnika przekroczy wartość, np. 95 °C, byśmy mogli odpowiednio wcześniej zareagować na zbliżające się przegrzanie. Drugą informacją, która nie zawsze jest wyświetlana na desce rozdzielczej w pojeździe to informacja o temperaturze oleju. System do śledzenia pojazdów on-line daje możliwość prześledzenia w historii, jak zmieniały się te dwie wartości – również na czytelnym wykresie.

Wykres temperatury silnika

Kontrolki z deski rozdzielczej: otwarcie drzwi w pojeździe, jazda bez pasów bezpieczeństwa oraz włączone światła podczas postoju pojazdu

Wykorzystując podłączenie do komputera pokładowego, system monitoringu GPS dostarczy również kontrolę zdarzeń awaryjnych, wskazywanych na desce rozdzielczej w formie kontrolek. Do najbardziej popularnych należą kontroli „Otwarte drzwi”, „Jazda bez pasów” czy włączone światła. Prócz podstawowych informacji, lokalizatory GPS potrafią również odczytać te bardziej zaawansowane, takie jak „Awaria silnika”, „Niski poziom oleju”, „Awaria ABS” itp. Wgląd do rejestru odnotowanych ikon użytkownik ma przy bieżącym śledzeniu pojazdu oraz w trakcie wyświetlania historii trasy na mapie.

Panel kontrolek i odczytów z deski rozdzielczej

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • daro1243

    Bardzo ciekawe informacje! Korzystam z systemu od kilku dni i szukałem właśnie informacji jak zmierzyć paliwo zużywane przez kierowcę, ale miałem problem z błędnym odczytem z komputera pokładowego.

Skontakuj się z nami!
Bądź na bieżąco
z nowymi artykułami!
+Subskrybuj