Wciśnij enter, aby wyszukać
Navifleet blog / Branża GPS  / „Chciałbym wdrożyć system monitoringu GPS, ale nie za bardzo wiem co i jak”

„Chciałbym wdrożyć system monitoringu GPS, ale nie za bardzo wiem co i jak”

W tym artykule chciałbym przybliżyć tematykę lokalizatorów GPS oraz dodatkowych akcesoriów, krótkie kompendium wiedzy na temat oferowanych urządzeń.

sysss
Na samym początku musimy zadać sobie pytanie: „w jakim celu chcemy wdrożyć system monitoringu GPS w swojej firmie?

Powodów może być wiele, tak jak i wiele jest korzyści płynących z wdrożenia systemu. Platforma Navifleet jest bardzo rozbudowanym systemem do zarządzania flota pojazdów – i nie ma znaczenia czy posiadasz jeden lub 1000 pojazdów, każdy może czerpać profity jakie daje taki system.
Ale po kolei, ważne jest aby sprecyzować jakie urządzenie chciałbyś zakupić, urządzeń jest wiele, dlatego z pewnością mój opis ułatwi ci wybór.

Urządzenia możemy podzielić na dwa rodzaje:
Basic (najprostsze, podstawowe),
CAN (z wpięciem pod komputer pokładowy).

teltonika1. Urządzenia w wersji Basic dają nam możliwość dokładnego lokalizowania pojazdów na mapie (dokładność sięga rzędu 1-2 metrów), urządzenia nie posiadają modułu CAN, dzięki czemu sam montaż jest bardzo prosty i nie wymaga skomplikowanych instalacji, ale za to funkcjonalność samego urządzenia jest znacznie uboższa od wersji CAN. Proces montażu wymaga podpięcia 3 przewodów oraz umiejscowienia anten GPS i GSM. Dwa przewody wpinamy do zasilania (stały plus i masa) oraz jeden wpinamy pod stacyjkę pojazdu – czyli dokładnie w miejsce gdzie pojawia się zasilanie dopiero po przekręceniu stacyjki, dzięki czemu będziemy mogli kontrolować stan pracy pojazdu, wykrywać aktywność stacyjki. W ofercie posiadamy także lokalizatory z wewnętrznymi antenami z wzmocnionym modułem zasięgu GSM i GPS.

Urządzenia wyposażone są w wejścia analogowe oraz cyfrowe, do których możemy podłączyć np.
– pływak zbiornika paliwa
– termometry temperatury (np. w ładowni pojazdu)
– czujnik otwarcia drzwi
– moduł zdalnego odcięcia zapłonu
– sondy paliwa
– czytnik identyfikacji kierowców czy moduł rozpoznawania trybu jazdy służbowej/prywatnej.

Dzięki zastosowaniu lokalizatora Basic możemy kontrolować takie parametry jak prędkość z jaką porusza się pojazd, pozycja pojazdu na mapie, detekcja stacyjki, napięcie panujące w instalacji pojazdu oraz parametry dodatkowych urządzeń podpiętych do urządzenia. Każdy lokalizator posiada wewnętrzną pamięć, która w razie braku zasięgu GSM gromadzi dane i po odzyskaniu sygnału przesyła je na serwer.

2. Urządzenia CAN.alb

Może zcznijmy od tego czym jest szyna CAN?
W wielkim skrócie: jest to szyna na której prezentowane są dane z komputera pojazdu. W magistrali CAN przesyłany jest szereg cyfrowych informacji z komputera pokładowego pojazdu, dzięki czemu mamy pełną kontrolę i pogląd o pracy naszego auta. Nie wszystkie pojazdy natomiast posiadają szynę CAN, nie wszystkie udostępniają dane z szyny CAN.

Lokalizatory z wbudowanym modułem CAN poza standardowymi parametrami takimi jak prędkość oraz położenie pojazdu, umożliwią odczyt informacji na temat:
– poziomu paliwa, spalania (całkowite, chwilowe, średnie),
– praca silnika, obroty silnika, temperatura silnika oraz oleju,
– całkowity przebieg pojazdu,
– siła nacisku na pedał gazu,
– oraz kontrolki z deski rozdzielczej (np. światła, centralny zamek, pasy bezpieczeństwa itp.),
W przypadku ciągników siodłowych możemy uzyskać także informację:
– dane z tachografu cyfrowego
– nacisk na osie pojazdu (4 osie)
Do lokalizatora możemy również podłączyć dodatkowe komponenty jak wersji podstawowej oraz sondy paliwa, elektroniczne korki wlewu paliwa itp. Każde urządzenie w wersji CAN posiada wbudowaną baterię podtrzymującą prace urządzenia w razie zaniku zasilania zewnętrznego oraz pamięć wewnętrzna.

Istotne są również dodatkowe komponenty w które można doposażyć urządzenia, nie każdy zdaje sobie dokładnie sprawę jak można rozbudować podstawowe funkcje dzięki zastosowaniu np.:

Moduł zdalnego odcięcia zapłonu: do lokalizatora i instalacji elektrycznej w pojeździe podłączany jest specjalny moduł którym steruje lokalizator. Na czym to polega? Rozrusznik czy zapłon? Przede wszystkim należy zrozumieć różnicę pomiędzy odcinaniem (lub odłączaniem) rozrusznika i zapłonu. Odłączenie rozrusznika nie pozwala na włączenie silnika, gdy pojazd ma silnik aktualnie wyłączony. Wyłączenie rozrusznika nie będzie miało natomiast wpływu na już włączony silnik. Bardziej agresywnym podejściem jest zdalne odłączanie lub zdalne odcinanie zapłonu przez lokalizator GPS, ponieważ wiąże się to z wyłączeniem silnika pojazdu, niezależnie czy jest on w trakcie postoju lub jazdy.
Wysyłając smsa ze specjalnym kodem jesteśmy w stanie unieruchomić pojazd (zapłon lub rozrusznik), aby ponownie uruchomić pojazd wystarczy ponownie przesłać smsa z odpowiednią komendą.

dallasCzytnik oraz pastylki DALLAS: stosowane do identyfikacji kierowców lub rozróżnienia trybu jazdy służbowej/prywatnej. Wystarczy że kierowca przyłoży do czytnika odpowiednią pastylkę a urządzenie samo rozpozna kierowcę, lub tryb jazdy. Dodatkowo można zastosować funkcję, dzięki której kierowca nie będzie mógł uruchomić silnika pojazdu jeśli nie przyłoży odpowiedniej pastylki.

s2

Sonda paliwa: to jedyny czujnik pozwalający wykryć upust paliwa podczas postoju i przy wyłączonym zapłonie. Sonda paliwa po wcześniejszym połączeniu z systemem Navifleet umożliwia kontrolę zużycia paliwa- pokaże gdzie, kiedy i ile paliwa ubyło w zbiorniku. Sonda paliwowa sprawi, że kontrola paliwa będzie zdecydowanie wyższa, a rozliczenie paliwa dużo łatwiejsze.

To tylko parę z akcesoriów w które można doposażyć lokalizatory, masz pytanie? Napisz, zadzwoń nasi pracownicy fachowo doradzą Ci w tej kwestii.

Tyle odnośnie samynavich urządzeń, niezbędną rzeczą do zarządzania flotą pojazdów poza samym lokalizatorem jest system monitoringu. W takim przypadku lokalizator możemy nazwać sercem a aplikację mózgiem całego systemu.

Czym jest Platforma Navifleet i jakie funkcje oferuje?

Myśle że jest to temat na kolejny artykuł, ponieważ jest bardzo obszerny i ciekawy . Zapraszam do przestudiowania kolejnego artykułu który poświęcony będzie tematyce samego systemu, oraz korzyści płynących z jego zastosowania.

Zapraszam do kontaktu z naszymi handlowcami, chętnie pomogą ci w doborze odpowiedniego rozwiązania, odpowiedzą na twoje pytania oraz przedstawią atrakcyjną ofertę.

blog

 

Bądz na bieżąco z nowymi artykułami
Brak komentarzy

Napisz komentarz