Kontrola pozostałego
czasu pracy kierowcy

Bądź na bieżąco z informacją o pozostałym czasie pracy Twoich kierowców. Zapewnij sobie 
zgodność z przepisami i lepiej zarządzaj czasem pracy kierowców.

Dane o pozostałym czasie jazdy zawsze pod ręką.

Czytelny panel dostarcza dokładne i aktualizowane co minutę informacje o pozostałym czasie jazdy.  Dzięki tej informacji łatwiej przestrzegać przepisów rygorystycznych przepisów. Planowanie tras staje się łatwiejsze i bardziej precyzyjne.

Potrzebujesz kompletnego systemu monitoringu GPS dla transportu ?

Navifleet to nie tylko system do kontroli stanu technicznego i pilnowania ważnych terminów Posiadamy również zaawansowaną platformę lokalizacji pojazdów GPS, a w niej zaawansowane mapy dla transportu, kontrola danych z tachografu, integracja e-TOLL i SENT oraz niezbędne raporty przebiegowe i paliwowe.

FAQ

Dlaczego skuteczna kontrola czasu pracy kierowcy jest tak istotna?

Efektywna kontrola czasu pracy kierowcy ma niebagatelne znaczenie dla przewoźnika z wielu różnych powodów. Do najistotniejszych z nich należą m.in.:

  • chęć działania zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowcy i uniknięcia kar finansowych w razie kontroli ze strony uprawnionego organu, np. ITD,
  • możliwość lepszego zarządzania czasem kierowców,
  • możliwość skuteczniejszego planowania optymalnych tras,
  • zwiększenie bezpieczeństwa floty i pracowników,
  • możliwość lepszego wykorzystania potencjału floty.

Skuteczny monitoring czasu pracy kierowców jest jednym z kluczowych obszarów, o które powinna zadbać firma pragnąca zoptymalizować zarządzanie flotą.

Jak system Navifleet ułatwia monitorowanie czasu pracy kierowców?

Pomagająca kontrolować pozostały czas pracy kierowcy aplikacja Navifleet to znaczące ułatwienie dla firmy dysponującej flotą pojazdów. Kluczową zaletą w tym kontekście jest możliwość bieżącego zbierania informacji na temat tego, ile czasu jazdy pozostało danemu pracownikowi. Osoba, której zadaniem jest kontrola czasu pracy kierowców, widzi na czytelnym panelu wszystkie niezbędne, aktualizowane co minutę dane. Są one bardzo dokładne, dzięki czemu nie ma ryzyka kosztownej pomyłki.

Dużym atutem aplikacji Navifleet z perspektywy specjalisty odpowiedzialnego za monitoring czasu pracy kierowców jest wygoda i przejrzystość. Wystarczy wybrać Czas Pracy w module Tachograf, by mieć pełen wgląd w sytuację w czasie rzeczywistym. W jednym miejscu znajdują się wyczerpujące dane na temat aktualnego statusu poszczególnych kierowców. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • oznaczony czytelnymi kolorami rodzaj aktywności wraz z czasem jej trwania,
  • numer rejestracyjny przypisanego do kierowcy pojazdu,
  • informacja o tym, ile czasu jazdy pozostało w bieżącym cyklu pracy,
  • informacja o tym, ile godzin w ciągu danej doby kierowca może jeszcze prowadzić pojazd,
  • informacja o tym, ile kierowcy pozostało czasu jazdy w ujęciu dwutygodniowym.

Wszystkie te dane są pod ręką, dzięki czemu monitorowanie czasu pracy kierowcy okazuje się skuteczniejsze. Co istotne, korzystając z tego panelu, da się zgłębić więcej szczegółów dotyczących czasu pracy i jazdy danego kierowcy. Można sprawdzić, czy od ostatniego regularnego odpoczynku tygodniowego trwającego minimum 45 godzin były odnotowane skrócone odpoczynki tygodniowe lub wydłużony czas jazdy kierowcy.

Warto dodać, że dla ułatwienia stany normalne oznaczone są kolorem zielonym, a stany związane z naruszeniami – czerwonym. Przyczyny naruszeń można poznać po wejściu w dostępne szczegóły. Dzięki temu osoba odpowiedzialna za kontrolę czasu pracy kierowcy ma możliwość szybkiego zidentyfikowania problematycznej sytuacji i podjęcia odpowiednich działań.

Nasz system i oferowana przez niego możliwość bieżącego odczytu wartości bezpośrednio z instalacji tachografu cyfrowego sprawia, że monitoring czasu pracy kierowców staje się efektywniejszy. Wśród płynących z tego korzyści można wyróżnić m.in.:

  • skuteczniejsze przestrzeganie wymagających norm zawartych w przepisach, które regulują m.in. to, ile godzin może pracować kierowca czy ile kierowca może jechać bez przerwy – dostęp do stale aktualizowanych danych pozwalają zapobiegać powstawaniu naruszeń lub zwiększaniu ich skali, gdy jednak do nich dojdzie,
  • możliwość uniknięcia kar, np. gdy następuje kontrola czasu pracy kierowców ITD,
  • łatwiejsze planowanie tras i przydzielanie zleceń – pracownik ma wszystkie informacje na ekranie, dzięki czemu nie musi kontaktować się z kierowcą,
  • możliwość bazowania na dokładnych informacjach – automatyzacja i brak konieczności kontaktu z kierowcą nie tylko oszczędza czas zarówno osoby prowadzącej pojazd, jak i flotowca, ale także wpływa pozytywnie na precyzyjność analizowanych informacji.

Połączenie funkcjonalności, wygody i dokładności sprawia, że system Navifleet to warty uwagi program do wsparcia pracy kierowcy i flotowca.

Aby dowiedzieć się więcej na temat kwestii związanych z tym, jak kontrolowany jest czas pracy kierowcy, jaką rolę odgrywają monitoring GPS i inteligentne tachografy w optymalnym funkcjonowaniu floty, a także poszerzyć swoją wiedzę o zarządzaniu flotą pojazdów, zajrzyj na nasz blog. Znajdziesz tam wiele ciekawych artykułów, w tym m.in.:

Jakie oprogramowanie do wsparcia pracy kierowcy i flotowca będzie dobrym wyborem?

Jeśli potrzebny Ci funkcjonalny program do wsparcia pracy kierowcy oraz fleet managera, to dobrym rozwiązaniem może okazać się aplikacja do zarządzania flotą pojazdów służbowych Navifleet. Dlaczego warto postawić na nasze rozwiązanie? System Navifleet oferuje szeroki pakiet możliwości, dzięki którym łatwiejsze staje się nie tylko monitorowanie i kontrola floty, w tym kontrola czasu pracy kierowców, ale także wiele innych obszarów związanych z obsługą taboru samochodowego. Do jego licznych funkcjonalności należą m.in.:

Jeśli więc interesuje Cię sprawdzone oprogramowanie do wsparcia pracy kierowcy i flotowca, to nasz system do zarządzania flotą Navifleet jest idealnym kandydatem do tej roli.

Kto musi prowadzić ewidencję czasu pracy kierowcy?

Ewidencja czasu pracy kierowcy jest obowiązkiem przewoźnika, dla którego dany kierowca wykonuje przewóz drogowy. Samo rozliczanie kierowców w firmie transportowej może być z kolei zlecone zewnętrznemu podmiotowi.

Co grozi za brak ewidencji czasu pracy kierowcy? Przewoźnik, który nie dopilnował tej kwestii musi liczyć się z tym, że jego budżet zostanie poważnie uszczuplony. Jaka jest kara za brak ewidencji czasu pracy kierowcy? Uprawniony organ może ukarać pracodawcę grzywną wynoszącą 1000 złotych za każdego kierowcę. Z kolei naruszenie przez przewoźnika przepisów o czasie pracy naraża go na karę grzywny od 1000 do nawet 30000 złotych. Kwestie związane z dokładnym ewidencjonowaniem czasu pracy kierowców powinny być więc dla pracodawcy priorytetem. Równie ważną rolę odgrywa każdorazowe prawidłowe rozliczenie czasu pracy kierowcy – z tego właśnie względu firmy często korzystają z usług zewnętrznych specjalistów z tego zakresu. Dysponują oni odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, a przy tym mają dostęp do profesjonalnych programów do rozliczania czasu pracy kierowców, co pozwala na zachowanie zgodności działań z obowiązującymi przepisami.

Wiele osób ciekawi także to, jaka jest kara za fałszowanie ewidencji czasu pracy kierowcy. Okazuje się, że za takie naruszenie można zapłacić 8000 złotych.

Kto ma prawo do kontroli czasu pracy kierowcy?

Znana z wykonywania kontroli czasu pracy kierowców ITD, czyli Inspekcja Transportu Drogowego, nie jest jedynym organem uprawnionym do tego typu działań. Przeprowadzenia kontroli można spodziewać się także m.in. ze strony Straży Granicznej, Służb Celnych czy Państwowej Inspekcji Pracy – w tym ostatnim przypadku mowa o kontroli realizowanej w firmie transportowej.

A czy Policja może sprawdzić czas pracy kierowcy? Tak, funkcjonariusze tej służby również mają prawo do tego, by skontrolować rejestrowany przez tachograf czas pracy kierowcy, a także kartę kierowcy.

Warto dodać, że kontrola ITD na drodze nie jest jedynym sposobem weryfikacji przestrzegania norm czasu pracy kierowców, który ma do dyspozycji ta instytucja. Możliwa jest także kontrola ITD – podobnie jak w przypadku PIP – w firmie przewozowej.

Kontrola czasu pracy kierowcy: ile dni wstecz może podlegać weryfikacji?

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi od 31 grudnia 2024 roku przez Pakiet Mobilności czas pracy kierowcy jest kontrolowany w szerszym zakresie niż wcześniej. Do niedawna okres kontrolny wynosił 28 dni. To oznaczało, że uprawniony organ mógł podczas kontroli drogowej zażądać od kierowcy przedstawienia danych z bieżącego dnia oraz 28 dni poprzedzających.

Ile dni wstecz kontrola tachografu i karty kierowcy jest obecnie możliwa? Okres kontrolny został wydłużony do 56 dni. W efekcie kierowcy muszą być gotowi na to, by móc okazać w trakcie kontroli drogowej kompletną dokumentację swojego czasu pracy – zarówno z bieżącego dnia, jak i poprzedzających go 56 dni.

Jakie obowiązują kary za przekroczenie czasu pracy kierowcy?

Sprawna kontrola czasu pracy kierowców pozwala uniknąć kar finansowych, jakie wiążą się z naruszeniem regulujących ten obszar norm. Mogą one często uszczuplić portfel zarówno kierowcy, jak i przewoźnika. Taryfikator kar za przekroczenie czasu pracy kierowcy 2025 okazuje bardzo zróżnicowany. Nałożona grzywna może sięgnąć od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Finansowym reperkusjom podlega wiele naruszeń norm – poniżej prezentujemy niektóre z potencjalnych przewinień wraz z przypisanymi do nich kwotami kar.

Jaka kara za brak pauzy 45 minut może grozić kierowcy i firmie transportowej?

Co do zasady przekroczenie czasu jazdy o 1 minutę, 5 minut czy 10 minut nie stanowi dużego problemu. Kłopoty zaczynają się w momencie, gdy skala naruszenia jest większa. W takiej sytuacji mogą zostać nałożone na kierowcę i przewoźnika kary finansowe.

Mandat za przekroczenie czasu jazdy bez przerwy wynosi w przypadku kierowcy:

  • 50 złotych – przekroczenie czasu powyżej 15 minut, a mniej niż 30 minut,
  • 100 złotych – za każde następne rozpoczęte 30 minut.

Jakiej kary za przekroczenie czasu jazdy bez przerwy przez kierowcę może z kolei spodziewać się firma transportowa? Tu zakres grzywien jest szerszy, ale trzy podstawowe to:

  • 100 złotych – przekroczenie czasu do 30 minut,
  • 250 złotych – przekroczenie czasu od 30 minut do mniej niż 1,5 godziny,
  • 300 złotych – za każde rozpoczęte 30 minut od 1,5 godziny przekroczenia czasu.

Jaka jest kara za przekroczenie 6 godzin pracy i skrócenie obligatoryjnej przerwy?

To, jaka kara za przekroczenie czasu pracy obowiązuje w takim przypadku, powinno szczególnie zainteresować firmę transportową, gdyż to ona może jej podlegać. Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy, gdy czas pracy wynosi od 6 do 9 godzin, wiąże się z karą:

  • 50 złotych – skrócenie o mniej niż 10 minut,
  • 100 złotych – skrócenie o 10 minut lub więcej lecz mniej niż 20 minut,
  • 150 złotych – skrócenie o czas od 20 minut wzwyż.

Jaka jest kara za skrócenie odpoczynku dobowego regularnego?

Planując czas pracy i jazdy kierowcy, należy uwzględnić to, by było w nim miejsce na odpoczynek dobowy. Za skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego kierowcy grozi firmie transportowej kara:

  • 100 złotych – o czas do 1 godziny,
  • 200 złotych – o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin i 30 minut,
  • 350 złotych – za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin i 30 minut.

Jaki mandat za przekroczenie 15 godzin czasu pracy można otrzymać?

Z takim, potocznie ujmowanym, czasem pracy mamy do czynienia, gdy kierowca zastosuje skrócony okres odpoczynku dziennego, wynoszący minimum 9 godzin. Jeśli chodzi o to, ile pauz 9h w tygodniu jest możliwe, to należy odpowiedzieć następująco: maksymalnie trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku, z tym że nie jest to synonim „raz na jeden tydzień kalendarzowy”. Przekroczenie 15 godzin czasu pracy kierowcy, tj. dodatkowe skrócenie już skróconego wymaganego okresu odpoczynku dziennego, podlega karze.

Kto może dostać mandat za przekroczenie 15 godzin pracy kierowcy? Przekroczenie czasu pracy 15h przez kierowcę niesie za sobą następujące konsekwencje dla przedsiębiorstwa transportowego:

  • 150 złotych – przekroczenie w wymiarze do 1 godziny,
  • 350 złotych – przekroczenie w wymiarze od 1 godziny do 2 godzin,
  • 550 złotych – przekroczenie powyżej 2 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę.

Wiadomo już, jaki można dostać za przerwanie pauzy 9h mandat. Osoba odpowiedzialna za monitoring czasu pracy kierowców powinna więc dokładnie rozumieć, jakie reguły rządzą umownymi 15 godzinami pracy kierowcy: ile razy w tygodniu są one dopuszczalne, a także jakie kary za naruszenia w tym zakresie obowiązują.

Jaka jest kara za niedozwolone skrócenie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku?

Kontrola czasu pracy kierowców ITD może wykryć nieprawidłowości związane ze skróceniem regularnego tygodniowego okresu odpoczynku. Jaki mandat za brak pauzy weekendowej o odpowiedniej długości grozi przewoźnikowi w takiej sytuacji? Za skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone, może zostać nałożona kara:

  • 150 złotych – skrócenie o czas do 3 godzin,
  • 300 złotych – to kwota mandatu za skrócenie pauzy weekendowej o czas od 3 do 9 godzin,
  • 400 złotych – za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 9 godzin.

Jaka jest kara za przekroczenie dwutygodniowego czasu jazdy?

W przepisach pojawia się również kara za przekroczenie 90 godzin jazdy, czyli maksymalnego
dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu. Jaki mandat za przekroczenie czasu jazdy można w tym przypadku otrzymać? To zależy, podobnie jak wcześniej, od skali naruszenia – przewoźnik może zostać ukarany w następujący sposób:

  • 250 złotych – przekroczenie do 10 godzin,
  • 350 złotych – przekroczenie od 10 do 15 godzin,
  • 550 złotych – przekroczenie od 15 godzin do 22 godzin i 30 minut,
  • 700 złotych – przekroczenie od 22 godzin i 30 minut; kara za każdą rozpoczętą godzinę.

Co więcej, przekroczenie przez kierowcę maksymalnego dwutygodniowego czasu jazdy o co najmniej 23 godziny skutkuje grzywną dla kierującego transportem w wysokości 1500 złotych.

Gdzie znaleźć normy czasu pracy kierowcy, których należy przestrzegać?

Znajomość aktów prawnych regulujących kwestię czasu pracy kierowcy zawodowego należy uznać za podstawową kompetencję odpowiedzialnego przewoźnika. Bez niej nie jest możliwa efektywna kontrola czasu pracy pracownika pełniącego funkcję kierowcy lub specjalisty prowadzącego pojazd służbowy, który działa na rzecz firmy transportowej w oparciu o inną umowę niż umowa o pracę. Jakie dokumenty prawne trzeba uznać w tym kontekście za przedmiot obowiązkowej lektury? Aby dowiedzieć się, jak wyglądają aktualnie normy czasu pracy kierowcy korzystającego z tachografu cyfrowego lub analogowego, należy zapoznać się przede wszystkim z:

  • Ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, czyli krócej Ustawą o czasie pracy kierowców,
  • Kodeksem Pracy,
  • Rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.,
  • Umową AETR,
  • Ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym wraz dołączonymi załącznikami.

Jeśli więc zastanawiałeś się, która umowa reguluje czas pracy kierowcy lub szerzej, lektura jakich aktów będzie Ci niezbędna, by zgłębić ten temat, to w wyżej wymienionych dokumentach prawnych znajdziesz potrzebne informacje.

Jakich kwestii dotyczą normy czasu pracy kierowcy?

Sprawna kontrola czasu pracy kierowcy w transporcie drogowym wymaga biegłego orientowania się w wielu normach ściśle regulujących to zagadnienie, a także rozumienia związanych z nim pojęć. Szersze omówienie tych kwestii można znaleźć w artykule: Jak kontrolować normy czasu pracy kierowcy z pomocą monitoringu GPS?. Stanowi on wyczerpującą odpowiedź, na często wyrażaną przez wiele osób potrzebę, czyli – cytując kolokwialne wyrażenie – wytłumaczony czas pracy kierowcy na chłopski rozum.

Jak uregulowany jest czas pracy kierowcy „tira”, busa, autobusu czy autokaru? Obowiązujące normy precyzują wiele obszarów, takich jak m.in.:

  • dobowy czas pracy kierowcy,
  • tygodniowy czas pracy kierowcy,
  • dwutygodniowy czas pracy kierowcy,
  • czas pracy dwóch kierowców (czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie),
  • czas pracy kierowcy w godzinach nocnych, tzw. godziny nocne kierowcy,
  • przerwy w pracy kierowcy,
  • czas odpoczynku kierowcy,
  • ewentualne wydłużenie czasu pracy kierowcy.
  • mandaty za przekroczenie czasu pracy kierowcy.

Widać więc jak na dłoni, że cykl pracy kierowcy i inne kwestie związane z czasem jego pracy są bardzo restrykcyjnie uregulowane. Za przekroczenie przepisów mogą być nakładane dotkliwe kary. Staje się więc jasne, dlaczego efektywny monitoring czasu pracy kierowców okazuje się tak ważnym elementem codziennego funkcjonowania floty.

Jak uregulowany jest dzienny czas pracy kierowcy?

Wiele osób zastanawia się nad tym, ile wynosi dzienny czas pracy kierowcy ciężarówki czy autobusu. W zależności od tego, jaki system czasu pracy kierowcy jest w danym przypadku zastosowany, może on pracować np.:

  • maksymalnie 8 godzin na dobę przy pięciodniowym tygodniu pracy – w systemie podstawowym (dodatkowy czas pracy jest liczony jako godziny nadliczbowe kierowcy, za które należy się rekompensata),
  • więcej niż 8 godzin na dobę – taka możliwość jest dopuszczalna np. w równoważnym systemie czasu pracy, który pozwala przedłużyć wymiar czasu pracy do 12 godzin na dobę (równoważność objawia się w tym, że w innych dniach obowiązuje kierowcę skrócony czas pracy lub odbiera on dni wolne od pracy).

Informacja o tym, ile wynosi maksymalny dzienny czas pracy kierowcy, nie wyczerpuje pełni wiedzy, jaką musi posiadać osoba odpowiedzialna za monitorowanie czasu pracy kierowcy. Na jakie inne kwestie w ujęciu dobowym musi zwrócić ona uwagę?

Bardzo ważnym zagadnieniem jest dopuszczalny dzienny czas jazdy kierowcy zawodowego. Co do zasady, liczony łącznie dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Dopuszczalne jest jednak incydentalne wydłużenie czasu jazdy do 10 godzin. Powstaje zasadne pytanie – 10 godzin jazdy: ile razy w tygodniu można zastosować takie wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu? Jest to możliwe dwa razy w tygodniu kalendarzowym, liczonym od poniedziałku 00:00 do niedzieli 24:00.

Kolejną istotną kwestią jest dzienny odpoczynek kierowcy. Poprzez dobowy odpoczynek kierowcy należy rozumieć okres ustalonej długości, w którym pracownik może swobodnie dysponować swoim wolnym czasem. O tym, ile trwa odpoczynek dobowy kierowcy, decyduje to, czy mówimy o odpoczynku regularnym, skróconym czy dzielonym.

  • Ile wynosi regularny dzienny okres odpoczynku w załodze pojedynczej? Regularny dzienny odpoczynek kierowcy musi wynosić przynajmniej 11 nieprzerwanych godzin w każdym 24-godzinnym okresie rozliczeniowym.
  • Ile wynosi skrócony czas odpoczynku kierowcy (dzienny)? Skrócony odpoczynek dobowy charakteryzuje się ograniczonym wymiarem równym co najmniej 9 godzin, ale mniej niż 11 godzin. Należy jednak zaznaczyć, że do zniwelowania czasu dziennego odpoczynku może dojść wyłącznie na określonych zasadach. Skrócony odpoczynek dzienny do 9 godzin kierowca może zastosować maksymalnie trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku, przy czym podkreślmy, że to nie to samo co „raz na jeden tydzień kalendarzowy”.
  • Wyróżniamy także dzielony dzienny okres odpoczynku. W takim wypadku odpoczynek dzienny kierowcy może być odebrany w dwóch częściach – pierwsza musi trwać minimum 3, a druga minimum 9 godzin.

Omawiając czas pracy kierowcy dzienny, należy wspomnieć także m.in. o kwestii przerw (pauz) w trakcie doby. Naturalnie nasuwa się bowiem pytanie o to, ile kierowca autobusu lub ciężarówki może jechać bez przerwy. Okazuje się, że po jeździe trwającej 4,5 godziny kierowcy należy się przerwa trwająca minimum 45 minut. Co istotne, tego rodzaju przerwa kierowcy może być dzielona na dwie części: pierwszą trwającą co najmniej 15 minut i drugą trwającą minimum 30 minut. Podkreślmy, że odbiór obu części przerwy musi odbywać się zgodnie ze wskazaną kolejnością – najpierw 15 minut, potem 30 minut.

To jednak nie wszystkie charakterystyczne dla czasu pracy kierowcy pauzy. Inną istotną kwestią jest przerwa po 6 godzinach pracy kierowcy. Kiedy mamy z nią do czynienia? Należy ją odebrać najpóźniej w momencie, gdy kierowca nie rozpoczął przerwy związanej z czasem jazdy, a odbył już 6 godzin pracy.

Tu mamy do czynienia z istotnym rozróżnieniem: czas pracy kierowcy a czas jazdy kierowcy. Czas pracy kierowcy obejmuje nie tylko samą jazdę, ale także inną pracę, czyli szereg pozostałych czynności związanych z wykonywaniem przewozu drogowego, takich jak m.in. załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, a także czynności spedycyjne. Jaka przerwa po 6 godzinach pracy kierowcy jest obowiązkowa? Pauza po 6 godzinach pracy powinna co do zasady wynosić 30 bądź 45 minut – krótszy okres jest możliwy, gdy czas pracy kierowcy wynosi maksimum 9 godzin.

Ważnymi pojęciami funkcjonującymi w świecie flotowym są także – dzienny czas pracy kierowcy: 13 godzin oraz dzienny czas pracy kierowcy: 15 godzin. Jak należy je rozumieć? W obu przypadkach odwołują się one do kwestii obowiązkowego odpoczynku dziennego oraz doby kierowcy, czyli 24-godzinnego okresu rozliczeniowego.

Z dziennym czasem pracy kierowcy wynoszącym 13 godzin (pracą na 13 godzin) będziemy mieli do czynienia, gdy pracownik zdecydował się na regularny okres dziennego odpoczynku, trwający 11 godzin. Jak łatwo policzyć, na resztę aktywności w ciągu doby pozostaje 13 godzin – to właśnie geneza opisywanego pojęcia.

Co oznacza czas pracy kierowcy: 15h? Źródło sformułowania 15 godzin pracy kierowcy jest podobne jak w poprzednim przypadku. Z pracą na 15 godzin mamy do czynienia, gdy kierowca zdecyduje się na skrócenie dziennego okresu odpoczynku do 9 godzin. Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie – czas pracy kierowcy 15h: ile razy można to podejście stosować? Takie rozwiązanie można wybrać maksymalnie trzy razy między kolejnymi odpoczynkami tygodniowymi. Wynika to z zasad, o których pisaliśmy w kontekście skróconego dziennego odpoczynku kierowcy. Warto przy tym zaznaczyć, że rozważając zaplanowanie 15 godzin pracy kierowcy i mając świadomość, ile razy w tygodniu dopuszczalna jest taka możliwość, należy pamiętać, by nie przekraczać maksymalnego tygodniowego czasu pracy.

Jak unormowany jest czas pracy tygodniowy kierowcy?

Aby kontrola czasu pracy kierowcy mogła być prowadzona skutecznie, należy wiedzieć, ile wynosi tygodniowy czas pracy kierowcy i w jaki sposób jest on uregulowany.

Co do zasady tygodniowy czas pracy kierowcy może wynosić przeciętnie maksymalnie 48 godzin – łącznie z godzinami nadliczbowymi – w przyjętym okresie rozliczeniowym (nie dłuższym niż cztery miesiące).

Nie oznacza to, że w każdym tygodniu może on „wyrobić” jedyne 48 godzin. Wręcz przeciwnie – dopuszczalne jest maksymalnie 60 godzin pracy kierowcy w tygodniu, jednak wtedy należy dopilnować, by w kolejnych tygodniach objętych danym okresem rozliczeniowej liczba godzin była odpowiednio niższa, a łączna pula nie przekraczała wspomnianego limitu „średnich” 48 godzin.

Ile wynosi maksymalny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu? Jak można się domyślić, jest on krótszy niż maksymalny czas pracy kierowcy w tygodniu. Okazuje się, że maksymalny czas jazdy w okresie 1 tygodnia wynosi 56 godzin.

Czas pracy kierowcy: ile cykli w tygodniu może zrealizować taki specjalista? To pytanie często podnoszone jest przez osoby chcące dobrze przygotować się do monitorowania czasu pracy kierowców. Jeśli mowa o tym, ile maksymalnie okresów dziennej jazdy w tygodniu może wykonać kierowca, to dopuszczalna jest praca przez co najwyżej 6 cykli dobowych, w które wlicza się czas jazdy, innej pracy i odpoczynku. Najpóźniej na koniec 6 dnia pracy powinien rozpocząć się regularny odpoczynek tygodniowy.

Skoro wspomnieliśmy o odpoczynku tygodniowym kierowcy, to przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu. Przepisy rozróżniają dwa podstawowe rodzaje tygodniowych odpoczynków kierowcy.

  • Pierwszym z nich jest regularny tygodniowy okres odpoczynku kierowcy. Ile trwa taka przerwa tygodniowa kierowcy? Tygodniowy regularny czas odpoczynku kierowcy wynosi nieprzerwanie minimum 45 godzin. Co równie istotne, tygodniowy regularny czas odpoczynku kierowcy musi być odebrany poza pojazdem, zgodnie z następującą regułą. W ciągu dwóch kolejnych tygodni należy wykorzystać minimum dwa regularne okresy odpoczynku wynoszące 45 godzin bądź jeden regularny wynoszący 45 godzin i jeden skrócony o długości równej przynajmniej 24 godziny.
  • Inną dopuszczalną możliwością jest skrócony odpoczynek tygodniowy kierowcy. Ile on trwa? Tygodniowy skrócony czas odpoczynku kierowcy wynosi nieprzerwanie przynajmniej 24 godziny, ale mniej niż 45 godzin.

Decydując się na skrócony tygodniowy czas odpoczynku kierowcy, należy pamiętać o pewnej istotnej kwestii. Jest nią rekompensata za skrócony odpoczynek tygodniowy. Co to oznacza w praktyce? Jeśli w grę weszła skrócona pauza tygodniowa kierowcy, to należy to zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku, tj. przyznać kierowcy tyle godzin wolnego, ile różniło jego skrócony odpoczynek od 45 godzin. Mówiąc obrazowo: jeśli kierowca odbył skrócony odpoczynek wynoszący 30 godzin, to musi odebrać brakujące 15 godzin. Do kiedy ma na to czas? Rekompensata za skrócony odpoczynek tygodniowy musi zostać odebrana w ciągu trzech tygodni, licząc od tygodnia, gdy doszło do skrócenia. Co istotne, tę rekompensatę odbiera się razem z innym odpoczynkiem kierowcy – godziny wolnego się sumują.

Jakie normy obowiązują w przypadku 2-tygodniowego czasu pracy kierowcy?

Osoba, której zadaniem jest kontrola czasu pracy kierowców, musi doskonale znać regulujące go normy. Jednym z obszarów podlegających takim restrykcjom jest czas pracy kierowcy w ujęciu dwutygodniowym. Co warto wiedzieć na ten temat?

Kwestią wzbudzającą u niektórych osób pewne wątpliwości jest maksymalny dwutygodniowy czas pracy kierowcy. Wynika to z faktu, że bywa mylony z maksymalnym dwutygodniowym czasem jazdy, który jest odrębnym pojęciem. Przy określaniu limitów godzinowych czasu pracy należy pamiętać, że w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż cztery miesiące tygodniowy czas pracy kierowcy może wynosić średnio co najwyżej 48 godzin. W obrębie pojedynczego tygodnia może to być do 60 godzin, ale w kolejnych obciążenie kierowcy pracą musi być dostosowane. Wspomniana liczba 60 jest więc jedynym, stałym ograniczeniem – można na tej podstawie stwierdzić, że maksymalny dwutygodniowy czas pracy kierowcy wynosi 120 godzin, pod warunkiem, że w kolejnych tygodniach okresu rozliczeniowego liczba godzin będzie adekwatnie mniejsza. Planując harmonogram czasu pracy kierowcy, należy tę kwestię uwzględnić. 

Innym istotnym zagadnieniem jest dwutygodniowy czas jazdy kierowcy. Ile może ona maksymalnie wynosić? Czas jazdy dwutygodniowy kierowcy (łącznie), liczony w dwóch, sąsiednich tygodniach, nie może być dłuższy niż 90 godzin.

Osoby, które wykorzystują na co dzień rejestrujący czas pracy kierowcy tachograf, nierzadko zastanawiają się również, kiedy resetuje się dwutygodniowy czas jazdy. Otóż do jego zresetowania dochodzi o północy w poniedziałek po upływie pełnych dwóch tygodni.