
Efektywna kontrola czasu pracy kierowcy ma niebagatelne znaczenie dla przewoźnika z wielu różnych powodów. Do najistotniejszych z nich należą m.in.:
Skuteczny monitoring czasu pracy kierowców jest jednym z kluczowych obszarów, o które powinna zadbać firma pragnąca zoptymalizować zarządzanie flotą.
Pomagająca kontrolować pozostały czas pracy kierowcy aplikacja Navifleet to znaczące ułatwienie dla firmy dysponującej flotą pojazdów. Kluczową zaletą w tym kontekście jest możliwość bieżącego zbierania informacji na temat tego, ile czasu jazdy pozostało danemu pracownikowi. Osoba, której zadaniem jest kontrola czasu pracy kierowców, widzi na czytelnym panelu wszystkie niezbędne, aktualizowane co minutę dane. Są one bardzo dokładne, dzięki czemu nie ma ryzyka kosztownej pomyłki.
Dużym atutem aplikacji Navifleet z perspektywy specjalisty odpowiedzialnego za monitoring czasu pracy kierowców jest wygoda i przejrzystość. Wystarczy wybrać Czas Pracy w module Tachograf, by mieć pełen wgląd w sytuację w czasie rzeczywistym. W jednym miejscu znajdują się wyczerpujące dane na temat aktualnego statusu poszczególnych kierowców. Wśród nich znajdują się m.in.:
Wszystkie te dane są pod ręką, dzięki czemu monitorowanie czasu pracy kierowcy okazuje się skuteczniejsze. Co istotne, korzystając z tego panelu, da się zgłębić więcej szczegółów dotyczących czasu pracy i jazdy danego kierowcy. Można sprawdzić, czy od ostatniego regularnego odpoczynku tygodniowego trwającego minimum 45 godzin były odnotowane skrócone odpoczynki tygodniowe lub wydłużony czas jazdy kierowcy.
Warto dodać, że dla ułatwienia stany normalne oznaczone są kolorem zielonym, a stany związane z naruszeniami – czerwonym. Przyczyny naruszeń można poznać po wejściu w dostępne szczegóły. Dzięki temu osoba odpowiedzialna za kontrolę czasu pracy kierowcy ma możliwość szybkiego zidentyfikowania problematycznej sytuacji i podjęcia odpowiednich działań.
Nasz system i oferowana przez niego możliwość bieżącego odczytu wartości bezpośrednio z instalacji tachografu cyfrowego sprawia, że monitoring czasu pracy kierowców staje się efektywniejszy. Wśród płynących z tego korzyści można wyróżnić m.in.:
Połączenie funkcjonalności, wygody i dokładności sprawia, że system Navifleet to warty uwagi program do wsparcia pracy kierowcy i flotowca.
Aby dowiedzieć się więcej na temat kwestii związanych z tym, jak kontrolowany jest czas pracy kierowcy, jaką rolę odgrywają monitoring GPS i inteligentne tachografy w optymalnym funkcjonowaniu floty, a także poszerzyć swoją wiedzę o zarządzaniu flotą pojazdów, zajrzyj na nasz blog. Znajdziesz tam wiele ciekawych artykułów, w tym m.in.:
Jeśli potrzebny Ci funkcjonalny program do wsparcia pracy kierowcy oraz fleet managera, to dobrym rozwiązaniem może okazać się aplikacja do zarządzania flotą pojazdów służbowych Navifleet. Dlaczego warto postawić na nasze rozwiązanie? System Navifleet oferuje szeroki pakiet możliwości, dzięki którym łatwiejsze staje się nie tylko monitorowanie i kontrola floty, w tym kontrola czasu pracy kierowców, ale także wiele innych obszarów związanych z obsługą taboru samochodowego. Do jego licznych funkcjonalności należą m.in.:
Jeśli więc interesuje Cię sprawdzone oprogramowanie do wsparcia pracy kierowcy i flotowca, to nasz system do zarządzania flotą Navifleet jest idealnym kandydatem do tej roli.
Ewidencja czasu pracy kierowcy jest obowiązkiem przewoźnika, dla którego dany kierowca wykonuje przewóz drogowy. Samo rozliczanie kierowców w firmie transportowej może być z kolei zlecone zewnętrznemu podmiotowi.
Co grozi za brak ewidencji czasu pracy kierowcy? Przewoźnik, który nie dopilnował tej kwestii musi liczyć się z tym, że jego budżet zostanie poważnie uszczuplony. Jaka jest kara za brak ewidencji czasu pracy kierowcy? Uprawniony organ może ukarać pracodawcę grzywną wynoszącą 1000 złotych za każdego kierowcę. Z kolei naruszenie przez przewoźnika przepisów o czasie pracy naraża go na karę grzywny od 1000 do nawet 30000 złotych. Kwestie związane z dokładnym ewidencjonowaniem czasu pracy kierowców powinny być więc dla pracodawcy priorytetem. Równie ważną rolę odgrywa każdorazowe prawidłowe rozliczenie czasu pracy kierowcy – z tego właśnie względu firmy często korzystają z usług zewnętrznych specjalistów z tego zakresu. Dysponują oni odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, a przy tym mają dostęp do profesjonalnych programów do rozliczania czasu pracy kierowców, co pozwala na zachowanie zgodności działań z obowiązującymi przepisami.
Wiele osób ciekawi także to, jaka jest kara za fałszowanie ewidencji czasu pracy kierowcy. Okazuje się, że za takie naruszenie można zapłacić 8000 złotych.
Znana z wykonywania kontroli czasu pracy kierowców ITD, czyli Inspekcja Transportu Drogowego, nie jest jedynym organem uprawnionym do tego typu działań. Przeprowadzenia kontroli można spodziewać się także m.in. ze strony Straży Granicznej, Służb Celnych czy Państwowej Inspekcji Pracy – w tym ostatnim przypadku mowa o kontroli realizowanej w firmie transportowej.
A czy Policja może sprawdzić czas pracy kierowcy? Tak, funkcjonariusze tej służby również mają prawo do tego, by skontrolować rejestrowany przez tachograf czas pracy kierowcy, a także kartę kierowcy.
Warto dodać, że kontrola ITD na drodze nie jest jedynym sposobem weryfikacji przestrzegania norm czasu pracy kierowców, który ma do dyspozycji ta instytucja. Możliwa jest także kontrola ITD – podobnie jak w przypadku PIP – w firmie przewozowej.
Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi od 31 grudnia 2024 roku przez Pakiet Mobilności czas pracy kierowcy jest kontrolowany w szerszym zakresie niż wcześniej. Do niedawna okres kontrolny wynosił 28 dni. To oznaczało, że uprawniony organ mógł podczas kontroli drogowej zażądać od kierowcy przedstawienia danych z bieżącego dnia oraz 28 dni poprzedzających.
Ile dni wstecz kontrola tachografu i karty kierowcy jest obecnie możliwa? Okres kontrolny został wydłużony do 56 dni. W efekcie kierowcy muszą być gotowi na to, by móc okazać w trakcie kontroli drogowej kompletną dokumentację swojego czasu pracy – zarówno z bieżącego dnia, jak i poprzedzających go 56 dni.
Sprawna kontrola czasu pracy kierowców pozwala uniknąć kar finansowych, jakie wiążą się z naruszeniem regulujących ten obszar norm. Mogą one często uszczuplić portfel zarówno kierowcy, jak i przewoźnika. Taryfikator kar za przekroczenie czasu pracy kierowcy 2025 okazuje bardzo zróżnicowany. Nałożona grzywna może sięgnąć od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Finansowym reperkusjom podlega wiele naruszeń norm – poniżej prezentujemy niektóre z potencjalnych przewinień wraz z przypisanymi do nich kwotami kar.
Jaka kara za brak pauzy 45 minut może grozić kierowcy i firmie transportowej?
Co do zasady przekroczenie czasu jazdy o 1 minutę, 5 minut czy 10 minut nie stanowi dużego problemu. Kłopoty zaczynają się w momencie, gdy skala naruszenia jest większa. W takiej sytuacji mogą zostać nałożone na kierowcę i przewoźnika kary finansowe.
Mandat za przekroczenie czasu jazdy bez przerwy wynosi w przypadku kierowcy:
Jakiej kary za przekroczenie czasu jazdy bez przerwy przez kierowcę może z kolei spodziewać się firma transportowa? Tu zakres grzywien jest szerszy, ale trzy podstawowe to:
Jaka jest kara za przekroczenie 6 godzin pracy i skrócenie obligatoryjnej przerwy?
To, jaka kara za przekroczenie czasu pracy obowiązuje w takim przypadku, powinno szczególnie zainteresować firmę transportową, gdyż to ona może jej podlegać. Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy, gdy czas pracy wynosi od 6 do 9 godzin, wiąże się z karą:
Jaka jest kara za skrócenie odpoczynku dobowego regularnego?
Planując czas pracy i jazdy kierowcy, należy uwzględnić to, by było w nim miejsce na odpoczynek dobowy. Za skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego kierowcy grozi firmie transportowej kara:
Jaki mandat za przekroczenie 15 godzin czasu pracy można otrzymać?
Z takim, potocznie ujmowanym, czasem pracy mamy do czynienia, gdy kierowca zastosuje skrócony okres odpoczynku dziennego, wynoszący minimum 9 godzin. Jeśli chodzi o to, ile pauz 9h w tygodniu jest możliwe, to należy odpowiedzieć następująco: maksymalnie trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku, z tym że nie jest to synonim „raz na jeden tydzień kalendarzowy”. Przekroczenie 15 godzin czasu pracy kierowcy, tj. dodatkowe skrócenie już skróconego wymaganego okresu odpoczynku dziennego, podlega karze.
Kto może dostać mandat za przekroczenie 15 godzin pracy kierowcy? Przekroczenie czasu pracy 15h przez kierowcę niesie za sobą następujące konsekwencje dla przedsiębiorstwa transportowego:
Wiadomo już, jaki można dostać za przerwanie pauzy 9h mandat. Osoba odpowiedzialna za monitoring czasu pracy kierowców powinna więc dokładnie rozumieć, jakie reguły rządzą umownymi 15 godzinami pracy kierowcy: ile razy w tygodniu są one dopuszczalne, a także jakie kary za naruszenia w tym zakresie obowiązują.
Jaka jest kara za niedozwolone skrócenie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku?
Kontrola czasu pracy kierowców ITD może wykryć nieprawidłowości związane ze skróceniem regularnego tygodniowego okresu odpoczynku. Jaki mandat za brak pauzy weekendowej o odpowiedniej długości grozi przewoźnikowi w takiej sytuacji? Za skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone, może zostać nałożona kara:
Jaka jest kara za przekroczenie dwutygodniowego czasu jazdy?
W przepisach pojawia się również kara za przekroczenie 90 godzin jazdy, czyli maksymalnego
dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu. Jaki mandat za przekroczenie czasu jazdy można w tym przypadku otrzymać? To zależy, podobnie jak wcześniej, od skali naruszenia – przewoźnik może zostać ukarany w następujący sposób:
Co więcej, przekroczenie przez kierowcę maksymalnego dwutygodniowego czasu jazdy o co najmniej 23 godziny skutkuje grzywną dla kierującego transportem w wysokości 1500 złotych.
Znajomość aktów prawnych regulujących kwestię czasu pracy kierowcy zawodowego należy uznać za podstawową kompetencję odpowiedzialnego przewoźnika. Bez niej nie jest możliwa efektywna kontrola czasu pracy pracownika pełniącego funkcję kierowcy lub specjalisty prowadzącego pojazd służbowy, który działa na rzecz firmy transportowej w oparciu o inną umowę niż umowa o pracę. Jakie dokumenty prawne trzeba uznać w tym kontekście za przedmiot obowiązkowej lektury? Aby dowiedzieć się, jak wyglądają aktualnie normy czasu pracy kierowcy korzystającego z tachografu cyfrowego lub analogowego, należy zapoznać się przede wszystkim z:
Jeśli więc zastanawiałeś się, która umowa reguluje czas pracy kierowcy lub szerzej, lektura jakich aktów będzie Ci niezbędna, by zgłębić ten temat, to w wyżej wymienionych dokumentach prawnych znajdziesz potrzebne informacje.
Sprawna kontrola czasu pracy kierowcy w transporcie drogowym wymaga biegłego orientowania się w wielu normach ściśle regulujących to zagadnienie, a także rozumienia związanych z nim pojęć. Szersze omówienie tych kwestii można znaleźć w artykule: Jak kontrolować normy czasu pracy kierowcy z pomocą monitoringu GPS?. Stanowi on wyczerpującą odpowiedź, na często wyrażaną przez wiele osób potrzebę, czyli – cytując kolokwialne wyrażenie – wytłumaczony czas pracy kierowcy na chłopski rozum.
Jak uregulowany jest czas pracy kierowcy „tira”, busa, autobusu czy autokaru? Obowiązujące normy precyzują wiele obszarów, takich jak m.in.:
Widać więc jak na dłoni, że cykl pracy kierowcy i inne kwestie związane z czasem jego pracy są bardzo restrykcyjnie uregulowane. Za przekroczenie przepisów mogą być nakładane dotkliwe kary. Staje się więc jasne, dlaczego efektywny monitoring czasu pracy kierowców okazuje się tak ważnym elementem codziennego funkcjonowania floty.
Wiele osób zastanawia się nad tym, ile wynosi dzienny czas pracy kierowcy ciężarówki czy autobusu. W zależności od tego, jaki system czasu pracy kierowcy jest w danym przypadku zastosowany, może on pracować np.:
Informacja o tym, ile wynosi maksymalny dzienny czas pracy kierowcy, nie wyczerpuje pełni wiedzy, jaką musi posiadać osoba odpowiedzialna za monitorowanie czasu pracy kierowcy. Na jakie inne kwestie w ujęciu dobowym musi zwrócić ona uwagę?
Bardzo ważnym zagadnieniem jest dopuszczalny dzienny czas jazdy kierowcy zawodowego. Co do zasady, liczony łącznie dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Dopuszczalne jest jednak incydentalne wydłużenie czasu jazdy do 10 godzin. Powstaje zasadne pytanie – 10 godzin jazdy: ile razy w tygodniu można zastosować takie wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu? Jest to możliwe dwa razy w tygodniu kalendarzowym, liczonym od poniedziałku 00:00 do niedzieli 24:00.
Kolejną istotną kwestią jest dzienny odpoczynek kierowcy. Poprzez dobowy odpoczynek kierowcy należy rozumieć okres ustalonej długości, w którym pracownik może swobodnie dysponować swoim wolnym czasem. O tym, ile trwa odpoczynek dobowy kierowcy, decyduje to, czy mówimy o odpoczynku regularnym, skróconym czy dzielonym.
Omawiając czas pracy kierowcy dzienny, należy wspomnieć także m.in. o kwestii przerw (pauz) w trakcie doby. Naturalnie nasuwa się bowiem pytanie o to, ile kierowca autobusu lub ciężarówki może jechać bez przerwy. Okazuje się, że po jeździe trwającej 4,5 godziny kierowcy należy się przerwa trwająca minimum 45 minut. Co istotne, tego rodzaju przerwa kierowcy może być dzielona na dwie części: pierwszą trwającą co najmniej 15 minut i drugą trwającą minimum 30 minut. Podkreślmy, że odbiór obu części przerwy musi odbywać się zgodnie ze wskazaną kolejnością – najpierw 15 minut, potem 30 minut.
To jednak nie wszystkie charakterystyczne dla czasu pracy kierowcy pauzy. Inną istotną kwestią jest przerwa po 6 godzinach pracy kierowcy. Kiedy mamy z nią do czynienia? Należy ją odebrać najpóźniej w momencie, gdy kierowca nie rozpoczął przerwy związanej z czasem jazdy, a odbył już 6 godzin pracy.
Tu mamy do czynienia z istotnym rozróżnieniem: czas pracy kierowcy a czas jazdy kierowcy. Czas pracy kierowcy obejmuje nie tylko samą jazdę, ale także inną pracę, czyli szereg pozostałych czynności związanych z wykonywaniem przewozu drogowego, takich jak m.in. załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, a także czynności spedycyjne. Jaka przerwa po 6 godzinach pracy kierowcy jest obowiązkowa? Pauza po 6 godzinach pracy powinna co do zasady wynosić 30 bądź 45 minut – krótszy okres jest możliwy, gdy czas pracy kierowcy wynosi maksimum 9 godzin.
Ważnymi pojęciami funkcjonującymi w świecie flotowym są także – dzienny czas pracy kierowcy: 13 godzin oraz dzienny czas pracy kierowcy: 15 godzin. Jak należy je rozumieć? W obu przypadkach odwołują się one do kwestii obowiązkowego odpoczynku dziennego oraz doby kierowcy, czyli 24-godzinnego okresu rozliczeniowego.
Z dziennym czasem pracy kierowcy wynoszącym 13 godzin (pracą na 13 godzin) będziemy mieli do czynienia, gdy pracownik zdecydował się na regularny okres dziennego odpoczynku, trwający 11 godzin. Jak łatwo policzyć, na resztę aktywności w ciągu doby pozostaje 13 godzin – to właśnie geneza opisywanego pojęcia.
Co oznacza czas pracy kierowcy: 15h? Źródło sformułowania 15 godzin pracy kierowcy jest podobne jak w poprzednim przypadku. Z pracą na 15 godzin mamy do czynienia, gdy kierowca zdecyduje się na skrócenie dziennego okresu odpoczynku do 9 godzin. Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie – czas pracy kierowcy 15h: ile razy można to podejście stosować? Takie rozwiązanie można wybrać maksymalnie trzy razy między kolejnymi odpoczynkami tygodniowymi. Wynika to z zasad, o których pisaliśmy w kontekście skróconego dziennego odpoczynku kierowcy. Warto przy tym zaznaczyć, że rozważając zaplanowanie 15 godzin pracy kierowcy i mając świadomość, ile razy w tygodniu dopuszczalna jest taka możliwość, należy pamiętać, by nie przekraczać maksymalnego tygodniowego czasu pracy.
Aby kontrola czasu pracy kierowcy mogła być prowadzona skutecznie, należy wiedzieć, ile wynosi tygodniowy czas pracy kierowcy i w jaki sposób jest on uregulowany.
Co do zasady tygodniowy czas pracy kierowcy może wynosić przeciętnie maksymalnie 48 godzin – łącznie z godzinami nadliczbowymi – w przyjętym okresie rozliczeniowym (nie dłuższym niż cztery miesiące).
Nie oznacza to, że w każdym tygodniu może on „wyrobić” jedyne 48 godzin. Wręcz przeciwnie – dopuszczalne jest maksymalnie 60 godzin pracy kierowcy w tygodniu, jednak wtedy należy dopilnować, by w kolejnych tygodniach objętych danym okresem rozliczeniowej liczba godzin była odpowiednio niższa, a łączna pula nie przekraczała wspomnianego limitu „średnich” 48 godzin.
Ile wynosi maksymalny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu? Jak można się domyślić, jest on krótszy niż maksymalny czas pracy kierowcy w tygodniu. Okazuje się, że maksymalny czas jazdy w okresie 1 tygodnia wynosi 56 godzin.
Czas pracy kierowcy: ile cykli w tygodniu może zrealizować taki specjalista? To pytanie często podnoszone jest przez osoby chcące dobrze przygotować się do monitorowania czasu pracy kierowców. Jeśli mowa o tym, ile maksymalnie okresów dziennej jazdy w tygodniu może wykonać kierowca, to dopuszczalna jest praca przez co najwyżej 6 cykli dobowych, w które wlicza się czas jazdy, innej pracy i odpoczynku. Najpóźniej na koniec 6 dnia pracy powinien rozpocząć się regularny odpoczynek tygodniowy.
Skoro wspomnieliśmy o odpoczynku tygodniowym kierowcy, to przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu. Przepisy rozróżniają dwa podstawowe rodzaje tygodniowych odpoczynków kierowcy.
Decydując się na skrócony tygodniowy czas odpoczynku kierowcy, należy pamiętać o pewnej istotnej kwestii. Jest nią rekompensata za skrócony odpoczynek tygodniowy. Co to oznacza w praktyce? Jeśli w grę weszła skrócona pauza tygodniowa kierowcy, to należy to zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku, tj. przyznać kierowcy tyle godzin wolnego, ile różniło jego skrócony odpoczynek od 45 godzin. Mówiąc obrazowo: jeśli kierowca odbył skrócony odpoczynek wynoszący 30 godzin, to musi odebrać brakujące 15 godzin. Do kiedy ma na to czas? Rekompensata za skrócony odpoczynek tygodniowy musi zostać odebrana w ciągu trzech tygodni, licząc od tygodnia, gdy doszło do skrócenia. Co istotne, tę rekompensatę odbiera się razem z innym odpoczynkiem kierowcy – godziny wolnego się sumują.
Osoba, której zadaniem jest kontrola czasu pracy kierowców, musi doskonale znać regulujące go normy. Jednym z obszarów podlegających takim restrykcjom jest czas pracy kierowcy w ujęciu dwutygodniowym. Co warto wiedzieć na ten temat?
Kwestią wzbudzającą u niektórych osób pewne wątpliwości jest maksymalny dwutygodniowy czas pracy kierowcy. Wynika to z faktu, że bywa mylony z maksymalnym dwutygodniowym czasem jazdy, który jest odrębnym pojęciem. Przy określaniu limitów godzinowych czasu pracy należy pamiętać, że w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż cztery miesiące tygodniowy czas pracy kierowcy może wynosić średnio co najwyżej 48 godzin. W obrębie pojedynczego tygodnia może to być do 60 godzin, ale w kolejnych obciążenie kierowcy pracą musi być dostosowane. Wspomniana liczba 60 jest więc jedynym, stałym ograniczeniem – można na tej podstawie stwierdzić, że maksymalny dwutygodniowy czas pracy kierowcy wynosi 120 godzin, pod warunkiem, że w kolejnych tygodniach okresu rozliczeniowego liczba godzin będzie adekwatnie mniejsza. Planując harmonogram czasu pracy kierowcy, należy tę kwestię uwzględnić.
Innym istotnym zagadnieniem jest dwutygodniowy czas jazdy kierowcy. Ile może ona maksymalnie wynosić? Czas jazdy dwutygodniowy kierowcy (łącznie), liczony w dwóch, sąsiednich tygodniach, nie może być dłuższy niż 90 godzin.
Osoby, które wykorzystują na co dzień rejestrujący czas pracy kierowcy tachograf, nierzadko zastanawiają się również, kiedy resetuje się dwutygodniowy czas jazdy. Otóż do jego zresetowania dochodzi o północy w poniedziałek po upływie pełnych dwóch tygodni.