Największe zapotrzebowanie na systemy lokalizacji GPS on-line zrodziło się w branży ciężarowej, ponieważ praca w relacji kierowca <-> spedytor wymaga nieustannego kontaktu w obie strony. Na początku kluczową funkcjonalnością było wyświetlanie pozycji pojazdów na mapie oraz zapoznanie się z śladem na mapie, który obrazował przebytą trasę. A teraz? No właśnie – zobaczcie jak obecnie wyglądają systemy zarządzania pojazdami i jakie mają funkcjonalności.
Kontrolowanie położenia pojazdów na mapach całego świata i automatyczne odświeżanie pozycji zapewnia spedytorom błyskawicznie działające źródło informacji, na temat statusu pracy poszczególnych pojazdów. Obecnie prócz lokalizacji na mapie, większość systemów lokalizacyjnych dostarcza użytkownikowi informacji o bieżących odczytach diagnostycznych. Spedytor odpowiedzialny za zarządzanie flotą lub jej fragmentem otrzymuje narzędzie do monitorowania ciężarówek oraz parametrów ich pracy. Panel okna pojazdu w aplikacji do śledzenia mapa.navifleet.pl zawiera wszystkie niezbędne informacje na temat zasilania pojazdu, stanu paliwa w zbiornikach, prędkości poruszania się i choćby nacisku na pedał gazu. Obecnie do lokalizowania pojazdów ciężarowych przydaje się kompleksowa forma wyświetlania danych – z jednej strony na dużej mapie prezentacja pojazdów pozwala szybkim rzutem oka określić położenie ciężarówek i lokalizację naczep, a z drugiej strony wygodna lista pojazdów i naczep mówi o tym, które pojazdy pracują i jacy kierowcy w nich się znajdują.
Rys. 1 Śledzenie pojazdów w czasie rzeczywistym na mapie w aplikacji Navifleet.
W zarządzaniu flotą pojazdów ciężarowych najczęściej chodzi o szybkie sprawdzenie pozycji. Wtedy, kiedy w bardzo krótkim czasie na podjęcie decyzji o przyjęciu oferty przewozowej lub odrzuceniu jej trzeba sprawdzić pozycję wolnego samochodu, czas jest na wagę złota. Zdarzają się jednak sytuację, w których menedżer floty transportowej chce sprawdzić o której godzinie kierowca wyruszył w trasę, czy wybrał optymalną drogę przejazdu i czy w trakcie trwania przewozu nie pojawiły się komplikacje lub nadużycia ze strony kierowcy. Wówczas najprostszą drogą do osiągnięcia tego celu jest wygenerowanie historii przebytej trasy w systemie do śledzenia ciężarówek. Ślad na mapie odwzorowuje przebytą trasę, oznacza miejsca postojowe i prezentuje zbiorczą statystykę za wskazany przedział czasu. Bardzo ciekawym urozmaiceniem jest belka z interaktywnymi wykresami prędkości jazdy, poziomu paliwa, napięcia zasilania czy temperatury ładunku.
Rys. 2 Historia przebytej trasy w systemie monitoringu GPS – Navifleet
W systemie Navifleet® raportom został dedykowany obszerny moduł, dzięki któremu zarządzanie flotą TIR jest bardzo łatwe i intuicyjne. Raporty w systemie do lokalizowania ciężarówek bazują na danych lokalizacyjnych z pojazdu. Najbardziej popularnym raportem według użytkowników systemu Navifleet® jest karta drogowa prezentująca przejazdy oraz postoje. Bogaty zestaw informacji uzupełniających sprawia, że podany raport jest automatycznie tworzącym się rejestrem pracy pojazdu. Równie atrakcyjnymi są raporty delegacji i noclegów, które umożliwiają kompleksowe rozliczenie delegowanego kierowcy na wskazanych formularzach. Raport ewidencji czasu pracy kierowcy odzwierciedla aktywności kierowcy odczytywane bezpośrednio z tachografów cyfrowych i pozwala zorientować się w odbywanych odpoczynkach i czasie jazdy. Zarządzanie flotą pojazdów ciężarowych jest ułatwione poprzez przekrojowe raporty porównania pracy pojazdów. Dzięki raportom wiadome jest, które ciężarówki cechuje wysokie spalanie, które mogą przyjąć więcej pracy, a które jeżdżą pod maksymalnym obciążeniem.
Rys. 3 Raport zbiorczy z podstawowymi danymi z pojazdów w monitoringu GPS.
Systemy monitoringu GPS do zarządzania pojazdami ciężarowymi bardzo szybko się rozwijają i zaspokajają kolejne potrzeby przewoźników. Kontrola czasu pracy musi być przestrzegana w bardzo rygorystyczny sposób. Jakiekolwiek odstępstwo od norm prawnych wiąże się z nałożonym przez służby mandatem karnym na kierowcę oraz na jego szefa. W systemie Navifleet kontrola czasu pracy kierowcy dzieli się na trzy etapy:
Zgodnie z polskim prawem kierowcy odbywający zagraniczną podróż służbową jest uprawniony do otrzymania od swojego pracodawcy ekwiwalentu pieniężnego z tytułu diety. Jeśli zaś pracownik jest zmuszony do odbycia noclegu poza domem, należy się mu również wypłacenie ekwiwalentu. System Navifleet® automatyzuje rozliczanie delegacji zagranicznych, ponieważ automatycznie oblicza czas, jaki kierowca spędził na terenie wybranych krajów. Co ciekawe, noclegi również zliczane są na poczet wynagrodzenia kierowcy, a wszystko to w oparciu o aktualne stawki diet, noclegów i kursy walut. System Navifleet® jest również bardzo elastyczny jeśli chodzi o sposób rozliczania delegacji, ponieważ umożliwia rozliczanie jej na kilka różnych sposobów – według stawki kraju pobytu, według stawki kraju docelowego lub według własnej stawki diety (jeśli taki jest zapis w regulaminie firmy).