Wciśnij enter, aby wyszukać
Navifleet blog / Maszyny  / Kontrola paliwa: spalanie i tankowanie w systemie Monitoringu GPS

Kontrola paliwa: spalanie i tankowanie w systemie Monitoringu GPS

Koszty paliwa w przedsiębiorstwach transportowych to około 40% całkowitych kosztów ponoszonych przez firmę. Kontrola paliwa i tankowania przy wykorzystaniu systemu GPS jest łatwa i nie wymaga dużego nakładu pracy po stronie firmy przewozowej. Na bazie doświadczeń i testów wielu użytkowników systemu GPS, kontrola paliwa i tankowań to bardzo efektywny sposób na obniżanie kosztów przedsiębiorstwa w firmie. Poniżej umieszczamy artykuł, mówiący o  tym jak prowadzić skuteczną kontrolę spalania i tankowania za pośrednictwem systemu GPS.

Dystrybutor i tankowanie na stacji

Kontrola zatankowanego paliwa i stanu paliwa w zbiorniku.

Do najbardziej użytecznych form prezentowania danych paliwowych należy wykres ilości paliwa w zbiorniku pojazdu. Wykres jest tworzony automatycznie, tak by każde tankowanie prowadzone przez kierowcę było zarejestrowane. Kontrola zatankowanego paliwa dzięki wykresom pozwala na dokładne określenie miejsca i czasu tankowania. Użytkownik może również ocenić, czy pojazd został zatankowany do pełna. Wykres poziomu paliwa pokazuje również ubytek paliwa ze zbiornika. Wystarczy kliknąć w odpowiednie miejsce na wykresie paliwa, by system GPS wyświetlił lokalizację gwałtownej zmiany poziomu paliwa. Za pośrednictwem tej funkcji łatwo można stwierdzić, czy wahanie poziomu paliwa odbywało się podczas jazdy (na skutek ruchu pojazdu) czy też na postoju.

Wykres poziomu paliwa z zaznczonym tankowaniem

Zwiększenie dokładności odczytów dzięki kalibracji poziomu paliwa i spalania.

Optymalnym źródłem danych paliwowych jest komputer pokładowy w pojeździe. Często dane o poziomie paliwa i spalaniu są udostępniane w niedokładnej formie. Składa się na to wiele czynników, a finalny efekt jest taki, że odczyty spalania z komputera pokładowego są różne od faktycznych osiągów pojazdu. Aby zapewnić dokładną kontrolę spalania należy skalibrować odczyty z pojazdu. Wykonując ten zabieg, można podnieść dokładność odczytów nawet do 99,5%. Precyzyjna kontrola paliwa w systemie monitoringu GPS wymaga indywidualnego podejścia do każdego przypadku, ponieważ skala błędów (przekłamania) dostarczanego przez komputer pokładowy jest różny w każdym z pojazdów. Dopiero po kalibracji odczytów kontrola tankowania i spalania może dać zamierzony efekt, jakim jest jasny obraz na kondycję gospodarki paliwowej w firmie.
Raport zestawiający datę, godzinę, miejsce i wielkość tankowania

 

Powiadomienia SMS lub e-mail o tankowaniu samochodu do pełna na dowolnej stacji

Aby wiedzieć o każdym tankowaniu, wystarczy skonfigurować odpowiednie alerty w systemie GPS. Kontrola paliwa może odbywać się w czasie rzeczywistym.  Kiedy tylko zbiornik pojazdu zostanie zatankowany do pełna system wyśle powiadomienie SMS lub e-mail o zdarzeniu. Dzięki tej funkcjonalności, użytkownik dowie się o tankowaniu swojego kierowcy, jeszcze zanim ten wyjedzie ze stacji. Wystarczy zalogować się do systemu, by sprawdzić dokładną lokalizację tankowania na mapie. Dziennik powiadomień tworzy się automatycznie, więc w bardzo prosty sposób użytkownik może dowiedzieć się, kiedy w ostatnich miesiącach kierowca tankował pojazd do pełna.

 

Analiza ubytków paliwa i tankowań. Różnica między zatankowanym paliwem, a spalonym przez silnik.

Oczywiste jest, że zatankowane paliwo może wydostać się z pojazdu tylko przez silnik. Większość pojazdów posiada dwa czujniki – jeden w zbiorku paliwa, mówiący o ilości paliwa w baku, drugi w silniku – mierzący ilość paliwa, jaka została dostarczona bezpośrednio do tłoków w silniku. Mówiąc prościej – kontrola tankowania i spalania idzie w parze, a bilans tych wartości powinien być bliski zera. Aby kontrola paliwa w samochodzie była dokładna wystarczy wygenerować raport spalania i tankowania. Konstrukcja raportu umożliwia porównanie odczytów spalone paliwa przez silnik z ubytkiem paliwa ze zbiornika. Wszystko to, co nie zostało spalone przez silnik zostało odprowadzone inną drogą. Jeśli stan techniczny pojazdu jest dobry i w układzie paliwowym nie występują nieszczelności, to rozwiązanie nasuwa się samoczynnie, jednak każdy taki przypadek należy przeanalizować indywidualnie.Raport ubytku paliwa w samochodzie

Bądz na bieżąco z nowymi artykułami
Brak komentarzy

Napisz komentarz