Wciśnij enter, aby wyszukać
Navifleet blog / Branża GPS  / Leasing pojazdów – czy to opłacalne rozwiązanie?

Leasing pojazdów – czy to opłacalne rozwiązanie?

Leasing pojazdów to rozwiązanie, które staje się coraz popularniejsze. Czym różni się od innych form finansowania floty i czy to opcja opłacalna? 

Czym jest leasing?

Budując flotę pojazdów firmowych, można zdecydować się na kilka opcji jej finansowania. Jedna z nich to oczywiście zakup – za gotówkę albo w ramach kredytu. Coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się jednak leasing. 

Dobra udostępniane w ramach leasingu – w tym przypadku pojazdy (choć bywają to także np. komputery, maszyny czy nawet meble) – pozostają własnością firmy leasingowej. Na określony czas są jednak udostępniane firmie za opłatą (najczęściej przyjmującą postać rat leasingowych). Warunki leasingu mogą być różne – zależne od ustaleń pomiędzy leasingobiorcą a firmą leasingową. 

W zależności od przyjętej formy leasingu, po zakończeniu okresu użytkowania firma może otrzymać możliwość odkupienia pojazdów, z których korzystała. Za normę uważa się wnoszenie tzw. „czynszu inicjalnego” – pierwszej wpłaty, na ogół wynoszącej około 10 – 20% wartości samochodu. (Dokładna kwota zależy od indywidualnych ustaleń: w niektórych przypadkach zdarza się, że pierwsza rata jest wyższa lub niższa.)

Rodzaje leasingu

Istnieje kilka rodzajów leasingu, a dokładnie zasady umowy zazwyczaj ustalane są indywidualnie z konkretnym klientem. Przede wszystkim możemy jednak wyróżnić leasing operacyjny oraz leasing finansowy.

W przypadku leasingu operacyjnego, koszt uzyskania przychodu to pierwsza wpłata (tzw. „czynsz inicjalny” oraz wszystkie późniejsze raty leasingowe. Tym samym – pomniejszają podstawę do opodatkowania. (Nie dotyczy to wszystkich samochodów osobowych – od 2019 wprowadzono ograniczenia w zakresie zaliczania kosztów leasingu.) Prawo amortyzujące w tym przypadku zachowuje firma leasingowa.

Umowa na leasing operacyjny ma określony minimalny czas trwania: 40% czasu amortyzacji. W przypadku pojazdów zazwyczaj zawierana jest na okres 2 – 5 lat. Po jego zakończeniu najczęściej firma odkupuje użytkowany pojazd poniżej obecnej wartości rynkowej. Ta forma leasingowania jest obecnie najbardziej popularna w Polsce.

Leasing finansowy bywa przyrównywany do kredytu. Okres takiego leasingu może być dowolny, a odpisu w zakresie amortyzacji dokonuje leasingobiorca. Kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne oraz odsetki rat. Leasing finansowy bywa wybierany chętniej w przypadku towarów z niższą stawką vat.

Za specyficzny rodzaj leasingu można uznać najem długoterminowy. W tym przypadku raty zazwyczaj są nieco niższe, a po zakończeniu umowy użytkowane dobro (w tym przypadku pojazd) powraca do leasingodawcy.

Kupno, leasing, najem długoterminowy – która opcja się opłaca?

Kupno, leasing, a może najem długoterminowy? Która opcja jest najbardziej opłacalna? Jak zwykle w takich przypadkach, odpowiedź brzmi: to zależy. Każde rozwiązanie ma swoje plus i minusy. To, które w ostatecznym rozrachunku jest tym najlepszym, zależy od wielu czynników. M.in. obecnej kondycji finansowej firmy, wielkości floty, rodzaju pojazdów, które potrzebuje, sposobu, w jaki mają być użytkowane, warunków oferowanych przez sprzedawcę/firmę leasingująca.

Leasing operacyjny to opcja obecnie szczególnie popularna i warta rozważenia. Po części wiąże się to z faktem, że użytkowanie pojazdów jest opłacalne przez określony czas. Po paru latach (okres ten różni się w zależności od rodzaju pojazdu) ich użytkowanie generuje coraz wyższe koszty, związane m.in. z naprawami. Wiele firm decyduje się więc na leasingowanie auta, a następnie jego odkupienie poniżej wartości rynkowej. W tym momencie firma ma możliwość dalszej odsprzedaży i leasingowania kolejnych pojazdów albo zachowanie pojazdu. (Korzyść zachowania w tym przypadku jest taka, że posiadają na własność pojazd, którego historię doskonale znają.)

Leasing operacyjny zazwyczaj okazuje się opcją tańszą (biorąc pod uwagę także możliwość późniejszego zbycia pojazdu) niż kupno samochodu na kredyt albo najem długoterminowy. Nie zawsze jest jednak rozwiązaniem najwygodniejszym. Wiele zależy od indywidualnych ustaleń, ale często np. możliwość wprowadzania modyfikacji w autach leasingowanych jest ograniczone – w przypadku konieczności takich lepszą opcją może być zakup. Zakup na kredyt pozostaje jednak mniej opłacalny, z kolei zakup za gotówkę oznacza konieczność jednorazowego wyłożenia znacznych kwot.

Najem długoterminowy oznacza niższe raty – czy też raczej opłatę za użytkowanie. To rozwiązanie dla tych, którym zależy na możliwie niskich kosztach krótkoterminowo. Z drugiej strony nie jest to zwykle opcja opłacalna w dużej perspektywie. Dodatkowo, w przypadku najmu długoterminowego zazwyczaj istnieją większe ograniczenia w zakresie ich wykorzystywania. (Mogą pojawić się nawet np. zastrzeżenia co do maksymalnej liczby możliwej przejechania kilometrów.)

Decyzję, co do formy finansowania floty, najlepiej więc podjąć po przygotowaniu listy wymagań oraz potrzeb – a następnie poproszeniu firm leasingujących i wynajmujących auta o konkretne oferty.

Bądz na bieżąco z nowymi artykułami
Brak komentarzy

Napisz komentarz