poniedziałek, 13.03.2017, godz. 19:36

Opublikowane przez: w kategorii Domyślna

Człowiek czy komputer?

Różnic między człowiekiem a maszyną jest wiele i każdy bez większego namysłu może wymienić dwie lub trzy. Na przykład przewaga maszyny nad człowiekiem jest taka, że w przeciwieństwie do ludzi, nie potrzebuje odpoczynku. Maszyny, po zaprogramowaniu mogą też robić powtarzalne rzeczy dłużej i dokładniej od człowieka. Z drugiej strony, człowiek wyprzedza maszyny o lata świetlne gdy przychodzi do analizowania zjawisk, wyciągania wniosków i na ich podstawie podejmowania decyzji. Choć plany stworzenia sztucznej inteligencji poszły już bardzo daleko i testy bezzałogowych, autonomicznych pojazdów idą pełną parą, to wciąż człowiek jest tym ogniwem, bez którego rozwój technologii zatrzyma się w miejscu. Dlatego w każdej dziedzinie życia tak ważne jest dostosowanie środowiska i narzędzi pracy, by były tak łatwe w obsłudze i użyteczne, jak to tylko możliwe.

Dostosowanie interfejsu systemu zarządzania flotą do własnych potrzeb to trend.

Ogrom informacji, z jakim człowiek zderza się na co dzień jest niesamowity. Wszędzie jesteśmy bombardowani reklamami, ogłoszeniami i wiadomościami. Spotykamy się z tak ogromną ilością informacji, że każdy ich zbędny nadmiar jest dla naszego mózgu bardzo męczący. Z tego powodu pojawiła się potrzeba minimalizacji – mniej informacji, mniej opcji, mniej wariantów. Oprogramowanie być tak jak ja chcę, nie chcę nic więcej, ani mniej, a do tego ma być bardzo łatwe, bo nie mam ani chęci, ani czasu, aby się uczyć jego obsługi. Trend tworzenia systemów do zarządzania flotą zdecydowanie powinien gwałtownie skręcić w tym kierunku. Specyfika działania firm z własną flotą samochodową lub parkiem maszyn jest bardzo zróżnicowana. W firmie transportowej spedytor samochodu ciężarowego musi mieć łatwy dostęp do krótkiej analizy czasu pracy kierowcy.

Na tej podstawie może określić, czy kierowca jest w stanie odebrać ładunek w odpowiednim czasie, nie naruszając norm dotyczących prowadzenia pojazdu. Dyspozytor floty dostawczej nie potrzebuje informacji o czasie pracy kierowcy – bo jego pojazdy nie posiadają tachografu, ale za to chce wiedzieć, czy jego pracownicy bez komplikacji odwiedzają kolejne punkty dostaw i na ich trasie nie ma żadnych opóźnień. Kierownik bazy sprzętu maszyn budowlanych musi mieć stały podgląd na stan pracy silnika i jego podstawowe parametry pracy takie jak temperatura, obciążenie lub stan paliwa. Oczywiście lokalizacja też ważna, ale jednak maszyna przez dzień nie pokonuje dużych odległości i spodziewamy się na tym placu budowy, na którym wykonuje roboty. Kiedy każdy z nich będzie korzystał z uniwersalnego systemu monitoringu GPS przy kontroli i rozliczaniu pracy kierowcy to będzie katastrofa. Stracą wiele czasu na odnajdywanie potrzebnej funkcjonalności w gąszczu wszystkich przycisków i opcji.

Dlatego właśnie możliwość personalizacji systemów zarządzania flotą jest tak ważna. Idea jest bardzo prosta – nie pokazujmy operatorowi systemu komunikatów, których nie potrzebuje w swojej pracy, a to co potrzebuje – poukładajmy według częstotliwości korzystania. Te funkcje, z których korzysta najczęściej powinny być wyeksponowane w pierwszej kolejności. Te zaś, z których korzysta sporadycznie mogą być ukryte, by nie zajmować dostępnego obszaru roboczego.

Okno z opcjami wyboru co ma być widoczne na mapieAutomatyzacja powtarzalnych czynności w zarządzaniu flotą to sposób na oszczędność czasu.

Zamiast samodzielnie wyszukiwać informację na temat tego, czy kierowca przekroczył prędkość lub zatankował paliwo można skorzystać mechanizmów informatycznych. Dzisiejsze systemy zarządzania flotą to raporty i statystki tras, rozliczenia księgowe (ewidencja przebiegu, delegacje, karta drogowa) oraz kontrola wykorzystania pojazdu i kontrola paliwa . Dzięki tej różnorodności i bogactwu, informacje o dowolnych zdarzeniach mogą być rejestrowane samoczynnie. Wystarczy określić rodzaj rejestrowanych informacji oraz warunki graniczne, jakie muszą być spełnione, by alert z systemu flotowego został wygenerowany.

Najbardziej popularne z nich to np. przekroczenie prędkości 90 km/h, spadek naładowania akumulatora, Gwałtowne przyspieszenie  lub spadek poziomu paliwa poniżej 10% objętości zbiornika. Gdy zdefiniowane w panelu zdarzenie zostanie zarejestrowane, system samodzielnie poinformuje o nim za pośrednictwem wiadomości e-mail lub SMS. Dodatkowym usprawnieniem jest codzienny raport zdarzeń wysyłany na skrzynkę mailową zainteresowanych osób. Dzięki temu codziennie rano, na naszej skrzynce mailowej czeka przekrojowy raport zdarzeń awaryjnych z poprzedniego dnia. Bez logowania się do systemu te informacje są tam, gdzie powinny być, bo przecież poczta elektroniczna jest podstawowym narzędziem pracy biurowej.

 

Elektroniczne raporty na temat pracy kierowcy i kontroli paliwa zamiast sterty papierów, długopisu i kalkulatora.

Fakt, że dane z rejestrowania trasy przejazdów są nie tylko wyświetlane, ale także zapisywane do archiwum bazy danych otwiera ogromne możliwości. W dowolnym momencie wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk, by wygenerować jeden z kilkudziesięciu dostępnych raportów. Największą zaletą tego rozwiązania jest ciągłość rejestrowania danych, które później posłużą jako baza do generowania raportu. Innymi słowy, aby wygenerować raport przebiegu nie trzeba notować stanu licznika na początku i końcu trasy, ewentualnych tankowań lub godzin postojów.

System GPS samodzielnie wykrywa wszystkie te zdarzenia i wyświetla użytkownikowi skondensowany raport, w którym minimalna objętość dostarcza maksimum treści. Co więcej cyfryzacja danych jest odporna na celowe lub przypadkowe zniekształcenia prawdy i powstałe na skutek tego błędy. System zarządzania flotą daje gwarancję zgodności danych ze stanem faktycznym, co uszczelnia system księgowy i eliminuje wstąpienie błędów, oraz oszczędza czas poświęcony na szukanie ich przyczyn. Raporty nadają się później do własnoręcznej obróbki w arkuszu kalkulacyjnym, a specjalne formularze pozwalają na bezpośredni wydruk z systemu, podpisanie oraz umieszczenie w dokumentach księgowych.

 

Kontrola zatankowanego paliwa i weryfikacja za pomocą importu kart paliwowych.

Kontrola paliwa to najbardziej przerażający element monitoringu GPS dla firmy transportowej. Ten moment, w którym pełna kontrola gospodarki paliwowej staje się czytelna jak otwarta książka jest najbardziej emocjonujący. To właśnie otwierają się oczy i dogłębne analizy pokazują jak wygląda obieg paliwa w przedsiębiorstwie. Należy tutaj zwrócić uwagę, że potrzeba wygodnej i wiarygodnej kontroli paliwa rośnie wraz ze wzrostem liczby pojazdów we flocie. Im więcej samochodów, tym mniej czasu można poświęcić na sprawdzenie jednej pozycji, tak by zdążyć sprawdzić wszystkie. W tym miejscu znowu przychodzi z pomocą ergonomia i użyteczność. Wystarczy wykorzystać dostępne źródła danych, połączyć je w pewien łańcuch następstw i zależności, by finalnie jak najmniejszym kosztem osiągnąć maksymalne efekty. Z tej właśnie przyczyny zaprojektowaliśmy narzędzie do błyskawicznej ewidencji kosztów paliwowych i weryfikacji ilości zatankowanego paliwa. Wystarczy zaimportować plik z danymi z kart paliwowych i wygenerować porównanie danych z dystrybutora na stacji paliw z danymi zbieranymi przez system GPS. Oszczędność czasu jest tutaj na wagę złota, zwłaszcza jeśli pojazdów jest kilkadziesiąt lub kilkaset.

Raport analizy kart paliwowych i tankowań

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skontakuj się z nami!
Bądź na bieżąco
z nowymi artykułami!
+Subskrybuj