Kiedy wykonać i jak opisać wydruk z tachografu w prawidłowy sposób? Ta kwestia wzbudza wątpliwości u wielu kierowców – szczególnie tych na początku drogi zawodowej. Tymczasem poprawne tworzenie i czytanie wydruku z tachografu cyfrowego jest cenną umiejętnością mogącą pomóc uniknąć surowych kar w przypadku kontroli. Sytuacje, w których ta kompetencja bywa przydatna, są różne, wystarczy wspomnieć o zgubieniu karty kierowcy czy przekroczeniu czasu jazdy w trakcie dnia... Rzetelny opis zaistniałej sytuacji i uargumentowanie przyczyn naruszenia zwiększa szansę, że osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie takiej kontroli spojrzy na postępowanie kierowcy łaskawszym okiem.
Nie ulega wątpliwości, że wydruk z tachografu to dla wielu kierowców narzędzie znane, ale nie zawsze w pełni zrozumiałe. Kiedy trzeba go wykonać? Co dokładnie pokazuje? Jak zrobić wydruk z tachografu, a następnie go zgodnie z przepisami opisać, by zapobiec niepotrzebnym problemom podczas kontroli drogowej? Dowiesz się tego wszystkiego z dalszej części poradnika, który przygotowaliśmy dla kierowców i osób rozliczających czas pracy.

Co to jest wydruk z tachografu i kiedy trzeba go wykonać?
Tachograf cyfrowy rejestruje m.in. czas jazdy, odpoczynków, prędkość, zdarzenia i usterki. Dane te można pobrać elektronicznie lub wydrukować bezpośrednio z urządzenia. Kiedy robimy wydruk z tachografu? Przydaje się on szczególnie w nietypowych sytuacjach, takich jak np.:
- przekroczenie dziennego czasu jazdy,
- awaria tachografu,
- zgubienie, kradzież lub uszkodzenie karty kierowcy,
- wezwanie do kontroli drogowej.
W takich przypadkach wydruk wraz z opisowym uzasadnieniem może uchronić kierowcę przed mandatem. Aby jednak było to możliwe, niezbędne jest zrozumienie, jak prawidłowo opisać wydruk z tachografu, a także co w nim zawrzeć i na jaki przepis się powołać.
Jak zrobić wydruk z tachografu cyfrowego?
Zrozumienie tego, jak zrobić wydruk z tachografu bez karty włożonej do odpowiedniego slotu bądź w sytuacjach, kiedy dysponuje się tym dokumentem, jest kluczowe z perspektywy kierowcy. Na szczęście sam proces jest dość prosty i łatwo go opanować. Wyjaśnimy jego przebieg przedstawiając, jak zrobić wydruk prędkości z tachografu.
Aby wykonać wydruk prędkości z tachografu, należy dokonać odpowiednich operacji za pomocą przycisków na urządzeniu rejestrującym. Przeanalizujmy to krok po kroku na przykładzie tachografu VDO (DTCO 4.1).
- Naciskamy OK.
- Następnie strzałkami wybieramy w menu: wydruk -> pojazd.
- Zatwierdzamy przyciskiem OK.
- Wybieramy strzałkami: pojazd -> v-diagram.
- Zatwierdzamy przyciskiem OK.
- Wybieramy datę, z której ma zostać zrobiony wydruk.
- Zatwierdzamy przyciskiem OK.
- Wybieramy, że wydruk z tachografu ma zostać zrobiony w czasie UTC.
- Zatwierdzamy przyciskiem OK.
- Po chwili wydruk z wykresem prędkości od wybranego dnia jest gotowy.
Jak widać, odpowiedź na pytanie, jak zrobić wydruk z tachografu, nie należy do zbyt skomplikowanych. Umiejętność wykonania tej prostej czynności może pomóc uniknąć kar w razie kontroli ze strony uprawnionych organów.
Jakie dane zawiera wydruk z tachografu?
Typowy wydruk z tachografu cyfrowego (np. po włożeniu karty kierowcy) może zawierać:
- dane kierowcy (imię, nazwisko, numer karty),
- dane pojazdu (numer rejestracyjny, VIN),
- czas rozpoczęcia i zakończenia aktywności,
- wskazania dotyczące jazdy, odpoczynków, przerw,
- przekroczenia, usterki, błędy, próby manipulacji,
- informacje o przekroczeniu prędkości (jeśli wystąpiły).
Istnieją różne rodzaje wydruków, które można wykonać. Wśród nich wyróżniamy m.in.:
- wydruki dzienne czynności kierowcy z karty kierowcy lub z pojazdu,
- wydruki zdarzeń i usterek z karty kierowcy lub pojazdu,
- wydruk danych technicznych z pojazdu,
- wydruk przekroczeń prędkości,
- wydruk przedstawiający wykres prędkości od wybranego dnia.
W zależności od tego, na jaki wydruk z tachografu się zdecydujemy, jego dokładna zawartość może się różnić.
Jak czytać wydruk z tachografu cyfrowego?
Zastanawiasz się, jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego? W tym kontekście przydatna jest znajomość poszczególnych elementów, jakie mogą się na nim znaleźć, a także piktogramów symbolizujących m.in. aktywności kierowcy czy zdarzenia. Mając tę wiedzę, łatwo przekonać się na własne oczy, że zasady dotyczące tego, jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego VDO Siemens czy np. Stoneridge, są bardzo zbliżone, ponieważ podstawowe informacje zawarte na każdym z nich są podobne.
Jak odczytywać wydruk z tachografu cyfrowego? Na przykładzie wydruku dziennego można wskazać, że szczególnie istotnymi danymi są m.in.:
- godzina rozpoczęcia jazdy,
- łączny czas jazdy dziennej,
- czas odpoczynku,
- aktywności: oznaczone symbolem (np. kierownica = jazda, łóżko = odpoczynek).
Aby w pełni zrozumieć, jak czytać wydruk z tachografu VDO lub innej marki, najlepiej dokładnie przestudiować instrukcję obsługi urządzenia, a w razie ewentualnych wątpliwości skonsultować się z osobą rozliczającą czas pracy.
Jak opisać wydruk z tachografu cyfrowego?
Jak poprawnie opisać wydruk z tachografu? Z tą wątpliwością może przyjść zmierzyć się kierowcom w różnych sytuacjach. Gdy dojdzie do naruszenia norm czasu jazdy lub problemów z kartą kierowcy, należy przygotować odpowiedni wydruk lub wydruki, a następnie odręcznie opisać je na odwrocie. Co do zasady dobrze przygotowany opis to taki, który:
- odnosi się do art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE (jeśli to konieczne),
- zawiera dokładne informacje o czasie i miejscu zdarzenia, a także o jego charakterze,
- wskazuje na przyczynę (np. wypadek, korek, awaria, brak bezpiecznego miejsca postojowego),
- ma czytelny podpis kierowcy i zawiera jego dane identyfikacyjne.
Przykład opisu zdarzenia na odwrocie wydruku: „Na podstawie art. 12/561/2006 WE informuję, że przekroczyłem dzienny czas jazdy o 35 minut w związku z brakiem możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu. Zakończyłem jazdę o godz. 21:05 na MOP Wola Wężykowa. Podpis: Jan Kowalski”.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej temu, jak wypełnić wydruk z tachografu cyfrowego w dwóch przykładowych sytuacjach, w których okazuje się to niezbędne.
Jak opisać wydruk z tachografu: przekroczenie czasu jazdy
Pytanie o to, jak opisać wydruk z tachografu, często motywowane jest jedną ze zmian wprowadzonych przez Pakiet Mobilności. Mowa o wdrożonej modyfikacji w art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE, zgodnie z którym można dokonać przekroczenia czasu pracy kierowcy o maksymalnie 1 lub 2 godziny (w zależności od zawartego w przepisie kontekstu i na zawartych w nim warunkach) w celu m.in. dotarcia do bazy lub miejsca zamieszkania, by wykorzystać tygodniowy okresu odpoczynku. Musi to jednak być sytuacja wyjątkowa i nie może ona powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Te zastrzeżenia są istotne, ponieważ nie można powołać się na art. 12, gdy naruszenia norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdu są regularne bądź planowane lub wynikają z błędnego planowania tras. W przypadku powstania naruszeń obowiązkiem jest każdorazowe opisywanie wydruku z tachografu z właściwym uzasadnieniem i powołaniem się na art. 12 – najpóźniej po dotarciu do miejsca docelowego lub właściwego miejsca postoju.
Jak opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu jazdy z przyczyn kwalifikujących się pod artykuł 12? Opis sytuacji na odwrocie wydruku z tachografu powinien obejmować m.in.:
- dane identyfikacyjne kierowcy, takie jak np. imię i nazwisko oraz numer karty bądź prawa jazdy,
- wskazanie konkretnych przyczyn wydłużenia czasu jazdy,
- powołanie się na art. 12 Rozporządzenia 561/2006,
- czytelny podpis.
Jaki jest wzór opisu wydruku z tachografu cyfrowego w przypadku takiego naruszenia? Poniżej przedstawiamy przykład, jak opisać wydruk z tachografu przy powołaniu się na art. 12.
Przykład opisu: na początku zapisujemy dane identyfikacyjne, a następnie przedstawiamy zasadniczą część opisu i podpisujemy wydruk. Poglądowa treść części argumentacyjnej: „Na podstawie art. 12/561/2006 WE informuję, że przekroczyłem dzienny czas jazdy o 55 minut w związku ze zjazdem na odpoczynek tygodniowy do centrum operacyjnego pracodawcy. Zakończyłem jazdę o godz. 22:00 w bazie firmy. Podpis: Jan Kowalski”.
Jak opisać wydruk z tachografu: jazda bez karty
Jeśli dojdzie do zgubienia, uszkodzenia bądź kradzieży karty kierowcy, to przez pewien czas dopuszczalna jest jazda bez korzystania z niej. Kierowca musi jednak w takiej sytuacji wykonywać wydruki na początku i na końcu zmiany oraz dokładnie je opisywać. Co powinno znaleźć się w takim opisie?
- Wydruk początkowy: imię i nazwisko kierowcy, numer karty (gdy jest uszkodzona) bądź numer prawa jazdy (w przypadku zgubienia bądź kradzieży karty), wskazanie przyczyny jazdy bez karty oraz czytelny podpis.
- Wydruk końcowy: dane identyfikacyjne i podpis kierowcy, wskazanie przyczyny jazdy bez karty oraz szczegółowe informacje dotyczące godzinowego rozkładu aktywności kierowcy oraz realizowanych przerw.
Opisywanie wydruku z tachografu – dobre praktyki
Jak przygotowywać odpowiednie opisy i jak długo przechowywać wydruki z tachografu? Prawidłowe postępowanie w tym zakresie ułatwi kierowanie się poniższymi dobrymi praktykami.
1. Używaj właściwego języka prawnego:
- zawsze odwołuj się do art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE lub innych przepisów, gdy to konieczne,
- nie pisz: „bo mi się spieszyło” – tylko „ze względu na okoliczności niezależne ode mnie” i precyzyjnie wskazuj przyczyny naruszenia.
2. Opisuj konkretnie:
- data, godzina, lokalizacja,
- krótka informacja, co się wydarzyło i dlaczego kontynuowano jazdę.
3. Zachowuj i przechowuj wydruki:
- kierowca powinien trzymać kopię przez co najmniej 56 dni,
- firma transportowa: co najmniej 12 miesięcy.
Najczęstsze błędy przy wydrukach – czego się wystrzegać, by uniknąć kar za naruszenie przepisów?
Do najczęstszych błędów związanych z wydrukami z tachografu należą m.in.:
- brak opisu przy naruszeniu,
- nieczytelny lub niepodpisany opis,
- użycie ogólników: „opóźnienie”, „korek”,
- wydruk nieprzechowywany lub zgubiony.
Jak czytać wydruk z tachografu i go poprawnie opisać? Podsumowanie
Wydruk z tachografu cyfrowego to nie tylko dokument techniczny – to ważny element ochrony kierowcy w sytuacjach nietypowych. Umiejętność jego odczytania i właściwego opisania zgodnie z przepisami (szczególnie art. 12/561/2006 WE) może zadecydować o wyniku kontroli drogowej.
Jeśli jesteś kierowcą lub osobą rozliczającą czas pracy, zadbaj o to, by wydruki były kompletne, czytelne i zgodne z rzeczywistością. To prosta praktyka, która może zaoszczędzić wiele nerwów i pieniędzy.
Wiesz już, jak zrobić wydruk z tachografu, jak czytać taki dokument oraz jak powinno wyglądać opisywanie wydruku z tachografu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tych urządzeń, zachęcamy do zapoznania się z innymi poświęconymi im artykułami na naszym blogu, takimi jak m.in.:
- Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany
- Jak usprawnić rozliczanie czasu pracy kierowców? Przewodnik po zdalnym pobieraniu danych z tachografu
- Tachografy w busach – co musisz wiedzieć o nowych przepisach?
- Tachograf - co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać?
- Jak włożyć kartę do tachografu? Praktyczny poradnik krok po kroku
- Legalizacja tachografu – na czym polega, co ile i jaki jest koszt?
- Jazda bez tachografu – kiedy jest dozwolona?





.png)
.png)

.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)

%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)



