Każdy świadomy kierownik floty zdaje sobie sprawę z korzyści, które płyną z wdrożenia telematyki. Decyzję o takiej inwestycji podejmuje jednak zarząd, dla którego najważniejsze są liczby, wykresy i twarde dane dotyczące potencjalnych zysków. Zaprezentowanie oszczędności, które gwarantuje technologia analizy stylu jazdy to najlepszy sposób na rozwianie wątpliwości osób decyzyjnych. Ten artykuł może być dobrym punktem odniesienia do wykonania i zaprezentowania własnych kalkulacji.
Aplikacja Navifleet z modułem analizy stylu jazdy dostarcza informacje niezbędne do kontroli procesu redukcji kosztów paliwa we flocie. Mowa między innymi o wykresach źródeł strat paliwa i potencjalnych oszczędności oraz rankingu najmniej ekonomicznych kierowców. Efekty wdrożenia naszego systemu są mierzalne, a wymierne wartości faktycznie odzwierciedlają to, ile oszczędzamy. Algorytm stanowiący podstawę działania aplikacji powstał w oparciu o badania drogowe, w których testowaliśmy zachowania kierowców i ich wpływ na zużycie paliwa.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o narzędziach dostępnych w naszej aplikacji, które pomogą Ci kontrolować postępy swoich kierowców, odwiedź naszą bazę wiedzy (artykuł – Jak mierzyć oszczędności i postępy kierowców po wdrożeniu telematyki?) oraz sprawdź blogowy wpis – Jak zmniejszyć koszty utrzymania floty za pomocą telematyki?.
Skoro wiadomo, że dane prezentowane zarządowi muszą być konkretne, warto przywołać pilotażowe wdrożenie technologii Analiza Stylu Jazdy w jednej z polskich firm produkcyjnych. Głównym celem pilotażu było obniżenie średniej spalania całej grupy kierowców o minimum 8% w okresie czterech tygodni. Cały proces został oparty o system Navifleet i technologię Analiza Stylu Jazdy. W trakcie pilotażu rola kierownika floty ograniczała się wyłącznie do monitorowania postępów.
Kierowcom został przedstawiony sposób działania aplikacji oraz to jak będą oceniani. Między pierwszym a czwartym (ostatnim) tygodniem pilotażu średnia spalania całej grupy spadła o 1 litr, z 8 l/100 km do 7 l/100 km, czyli o 12,5%.
Widać również korelację do średniej oceny całej grupy, która w tym samym czasie wzrosła z 4,2 do 4,6, czyli o 10%.
Uzyskane przez grupę pilotażową efekty stanowią zaledwie 42,6% możliwości (100% możliwości to redukcja ilości marnowanego paliwa do 0), co oznacza, że oszczędność w spalaniu można podwoić.
Mając wiedzę z pilotażowego wdrożenia, możemy przygotować kalkulację oszczędności dla naszej floty. W tym przypadku posłużymy się przykładem średniej wielkości firmy:
Liczba pojazdów | 100 |
Średnie spalanie | 7 l/100 km |
Dystans przebyty przez jeden pojazd w ciągu miesiąca | 4 000 km |
Cena za 1 litr paliwa | 6 zł brutto |
Z powyższej tabeli wynika, iż każdy nasz pojazd w ciągu jednego roku przejedzie łącznie aż 48 000 km. Najprawdopodobniej spali w tym okresie około 3 360 litrów paliwa, za co zapłacimy 20 160 zł (zakładając, optymistyczną i mało realną wersję, że cena paliwa nie wzrośnie przez ten okres).
Za wyposażenie pojazdu w system telematyczny (z modułem Analiza Stylu Jazdy) i comiesięczną opłatę abonamentu rocznie zapłacimy około 980 zł brutto.
Nawet jeśli przyjmiemy redukcję spalania o 10%, co jest wariantem bardziej pesymistycznym niż wartości przedstawione w powyższym studium przypadku, za paliwo zapłacimy o 2 016 zł mniej. Po odjęciu średniego rocznego kosztu wdrożenia telematyki, na naszym koncie firmowym zostanie ponad 1000 zł więcej za każdy posiadany pojazd.
Pozycja | Wartość |
Roczna oszczędność w spalaniu (ok. 10%) | 2 016 zł brutto |
Śr. roczny koszt telematyki | 980 zł brutto |
Bilans roczny (Oszczędności na paliwie – koszt telematyki) | 1 036 zł brutto |
Do tego należy dodać oszczędności wynikające z wydłużenia żywotności (nawet dwukrotnego!) klocków i tarcz hamulcowych oraz budowanie argumentów w negocjacji z ubezpieczycielem – niska szkodowość to lepsze stawki.
Kalkulacja oszczędności to najsolidniejszy argument przemawiający za wdrożeniem telematyki we flocie. Nie można jednak zapominać, że Analiza Stylu Jazdy to tylko jeden z elementów telematycznej układanki. Platforma Navifleet oferuje wsparcie także w innych obszarach zarządzania flotą oraz przedsiębiorstwem, m.in. w prowadzeniu elektronicznej ewidencji przebiegu, monitorowania wizyt handlowych, pilnowania przeglądów i ubezpieczeń, a także rozliczania przejazdów drogami płatnymi w systemie e-TOLL.
Skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz zacząć generować oszczędności we flocie.
Piotr Wójcik
New Business Manager
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.