System viaTOLL został zastąpiony przez eTOLL. Proces tej zmiany w wielu firmach był okresem chaosu i niepewności. Poznanie sposobów obsługi i rozliczania opłat e-TOLL, wybór optymalnego rozwiązania (lokalizator eTOLL bądź aplikacja) i wyedukowanie kierowców, wymagały dużego nakładu pracy i czasu. Pojawienie się nowego systemu poboru opłat i cały ten żmudny proces przyniosły jednak dodatkową korzyść, która zmieniła zarządzanie flotą w wielu firmach.

Mowa o wielofunkcyjnym systemie telematycznym, który może towarzyszyć obsłudze systemu e-TOLL i wspierać fleet managera oraz logistyka w codziennych obowiązkach. Zamawiając urządzenia do obsługi e-TOLL, możemy niskim kosztem otrzymać narzędzie, które usprawni procesy w naszej flocie i całym przedsiębiorstwie.

Czym jest system e-TOLL?

e-TOLL to system utrzymywany i nadzorowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Powstał w celu poboru opłaty za przejazd po odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Zastąpił on wcześniej wspomniany system viaTOLL.

System poboru opłat e-TOLL jest wymagany dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

1 grudnia 2021 roku z państwowych odcinków autostrad zniknęły bramki do poboru opłat. W taki sposób e-TOLL stał się narzędziem uiszczania opłat nie tylko dla kierowców pojazdów ciężarowych, ale również osobowych o dopuszczalnej masie poniżej 3,5 tony (w tym przypadku nie jest on obowiązkowy).

Dla pojazdów lekkich elektroniczna metoda wnoszenia opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL została udostępniona na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Sposoby obsługiwania systemu e-TOLL

Obsługa systemu poboru opłat e-TOLL może przebiegać na kilka sposobów:

  • za pomocą lokalizatorów GPS zamontowanych w pojeździe,
  • przez dedykowaną aplikację e-TOLL.

Wybór rozwiązania jest determinowany potrzebami i preferencjami użytkownika. Ministerstwo finansów dało również alternatywę w postaci e-biletu autostradowego, który możemy kupić na stacjach benzynowych przy płatnych odcinkach bądź online.

Sposoby uiszczania płatności e-TOLL za przejazdy drogami płatnymi, opisaliśmy TUTAJ.

Lokalizator eTOLL

Na rynku występują dwa warianty urządzeń GPS dedykowane do systemu e-TOLL: ZSL oraz OBU.

Urządzenie ZSL

Lokalizator ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) przesyła dane lokalizacyjne i parametry eksploatacyjne pojazdu odczytane z magistrali CAN. Jest montowany bezpośrednio do instalacji elektrycznej pojazdów (pod deską rozdzielczą, w okolicach nawiewów, schowków po stronie pasażera, radia lub kierownicy).

Lokalizator eTOLL
Lokalizator ZSL
Źródło: teltonika-gps.com

Urządzenie OBU

Lokalizator GPS typu OBU to urządzenie pokładowe, które również przesyła dane geolokalizacyjne zgodnie z wytycznymi Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Może być zasilany z gniazda zapalniczki lub gniazda OBD II.

Oba warianty urządzeń są wyposażane w karty SIM umożliwiające wysyłanie danych lokalizacyjnych. Aby móc wykorzystać lokalizator GPS do uiszczenia płatności eTOLL, zarówno urządzenie (OBU oraz ZSL), jak i operator muszą być dopuszczeni do systemu przez KAS.

Lokalizator OBU
Źródło: teltonika-gps.com

Lokalizator GPS, aplikacja Navifleet i system e-TOLL

Z perspektywy czasu można śmiało stwierdzić, że obsługa e-TOLL za pomocą urządzenia GPS daje użytkownikowi największy komfort i przede wszystkim wiele dodatkowych możliwości.

Po wcześniejszym założeniu konta i rejestracji w IKK, dzięki lokalizatorom GPS możemy cieszyć się bezobsługowym korzystaniem z eTOLL. Wraz z urządzeniem ZSL bądź OBU do eTOLL, użytkownik otrzymuje dostęp do aplikacji Navifleet, w której może w ciągu przejazdu, kontrolować następujące parametry:

  • status podłączenia do zasilania pojazdu,
  • poziom naładowania baterii,
  • czas od ostatniej lokalizacji wysłanej przez urządzenie,
  • jakość zasięgu GSM,
  • jakość sygnału GPS.

Ponadto z łatwością można zweryfikować jakie dane zostały zarejestrowane w systemie e-TOLL, a dokładnie – jaka trasa została wysłana przez urządzenie GPS.

Aplikacja Navifleet z lokalizatorem GPS – coś więcej niż system e-TOLL

Lokalizator GPS w połączeniu z aplikacją Navifleet to kompleksowe narzędzie do zarządzania flotą. Jest to rozwiązanie modułowe, które można dostosować do własnych potrzeb. Nadrzędnym zadaniem systemu telematycznego we flocie jest usprawnienie procesów i wsparcie kierownika floty w codziennych obowiązkach. Potwierdzeniem tego są poniższe, przykładowe funkcjonalności.

Wirtualna książka serwisowa

System telematyczny może stanowić wirtualną książkę serwisową pojazdów. W aplikacji telematycznej można zebrać wszystkie najważniejsze dla eksploatacji pojazdów daty. Mowa między innymi o danych dotyczących terminów przeglądów, wymiany oleju czy kończącego się ubezpieczenia.

Takie rozwiązanie działa automatycznie. Dzięki temu fleet manager lub logistyk nie muszą sobie zaprzątać głowy datami czy prowadzić zestawień w Excelu. Aplikacja wyśle powiadomienie o zbliżających się terminach, odpowiednią ilość dni wcześniej (np. o kończącym się przeglądzie, użytkownik dostanie powiadomienie 30, 14, 7, 3 dni przed oraz w ostatnim dniu ważności).

Przeglądy i ubezpieczenia w aplikacji Navifleet

Kontrola paliwa

Telematyka to również doskonałe narzędzie do automatyzacji kontroli tankowań i zużycia paliwa. Do systemu można importować karty paliwowe. Dzięki temu w aplikacji gromadzone są dane na temat ilości zatankowanego paliwa w pojeździe, zużycia oraz wartość faktury ze stacji.

W taki sposób eliminujemy żmudny proces ręcznej ewidencji faktur i z łatwością możemy wychwycić wszelkie nieprawidłowości. Nie musimy się martwić ciągłym przypominaniem kierowcom o dostarczeniu faktur na czas i spisaniu licznika w pojeździe. Takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się zarówno w transporcie, jak i we flotach lekkich.

Zestawienie tankowań w aplikacji Navifleet

Zdalny tachograf i menedżer tras dla transportu

System Navifleet to narzędzie dla logistyka, pozwalające na dokładne zaplanowanie i optymalizację poszczególnych tras. W jednym miejscu zebrane są dane na temat aktualnych opłat na danych odcinkach dróg, dopuszczalnego tonażu czy korków w czasie rzeczywistym. W taki sposób można zredukować liczbę źle oszacowanych kursów, objazdów i w efekcie niedotrzymanych terminów dostaw. Ponadto w systemie prowadzona jest ewidencja kursów pustych i ładownych.

Aplikacja Navifleet z e-TOLL daje również kontrolę nad czasem pracy kierowców. Za pomocą funkcji zdalnego tachografu, logistyk jest w stanie jednym kliknięciem sprawdzić, ile dostępnego czasu jazdy zostało kierowcom oraz ile skróconych odpoczynków mają już za sobą.

Automatyczne pobieranie plików DDD (wg ustalonego harmonogramu) pozwala na sprawne rozliczanie czasu pracy kierowców. Aplikacja Navifleet współpracuje z programami księgowymi. Import plików DDD do takich programów redukuje czas rozliczania kierowców nawet o 80%.

Analiza stylu jazdy i tryb prywatny dla flot lekkich

Czy abonament za urządzenia GPS do e-TOLL może kosztować 0 zł? Jest to możliwe dzięki rozwiniętej telematyce analizującej styl jazdy kierowców. Jest to funkcjonalność, która wychodzi naprzeciw potrzebom nowoczesnych flot i łączy w sobie możliwość generowania oszczędności, zmniejszenie szkodowości floty i redukcję emisji spalin.

Ograniczenie kosztów floty to jedno z największych wyzwań w firmach posiadających rozbudowane zasoby mobilne. Niestety nie da się tego zrobić bez dodatkowych narzędzi. Navifleet ma na to gotowe rozwiązanie.

Nasza telematyka jest wyposażona w rozwinięty system oceniania kierowców podczas jazdy. Urządzenia GPS zbierają szereg danych w czasie rzeczywistym na temat prędkości pojazdu, hamowań, przyspieszeń i postojów z włączonym silnikiem.

Technologia wspierająca kierowców

Na podstawie powyższych danych, pracownikowi wystawiana jest ocena. Każdy kierowca w aplikacji mobilnej ma dostęp do wykazu popełnionych przez siebie błędów oraz personalizowane sugestie, które pomagają mu wyeliminować złe zachowania za kierownicą.

Takie rozwiązanie można śmiało nazwać wirtualnym instruktorem bezpiecznej, ekonomicznej i ekologicznej jazdy. W ten sposób kierowcy szkolą się za każdym razem, kiedy prowadzą pojazd służbowy.

Zestawienia dla fleet managera

W tym czasie fleet manager ma wgląd do danych obejmujących oceny, spalanie i błędy popełniane przez kierowców. W rankingach może zweryfikować najmniej bezpiecznych i nieekonomicznych kierowców, a wykresy pokazują, jak zmienia się spalanie całej floty lub poszczególnych kierowców oraz jakie zachowania są najbardziej paliwożerne. Analiza aktualnej sytuacji we flocie nie zajmuje więcej niż kilka minut, a oszczędności, które możesz wygenerować, sięgają kilkudziesięciu procent.

Analiza stylu jazdy w aplikacji Navifleet

Wyzwania dla kierowców

Jeśli sytuacja tego wymaga, fleet manager może tworzyć wyzwania, w których kierowcy będą rywalizowali, aby poprawić ocenę w wybranej kategorii. Zdrowa rywalizacja i atrakcyjna nagroda to coś, co dodatkowo zmotywuje pracowników.

Rozliczanie przejazdów prywatnych

Polityka flotowa wielu firm pozwala przedstawicielom handlowym, serwisantom bądź monterom używać pojazdów służbowych również w celach prywatnych. Dla kierownika floty to twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony musi mieć kontrolę nad pojazdami i kilometrami robionymi w celach prywatnych, a z drugiej strony nie może ingerować w prywatność pracowników. Usługi telematyczne również w tym obszarze znalazły rozwiązanie.

Kierowca, po otrzymaniu stosownych uprawnień, może w aplikacji mobilnej określać tryb, w którym aktualnie podróżuje (służbowy lub prywatny). Wybierając tryb prywatny, przejazd jest anonimizowany, co oznacza, że kierownik floty nie widzi, gdzie dokładnie porusza się pojazd. Telematyka daje jednocześnie możliwość generowania raportów porównujących dystans przebyty prywatnie i służbowo.

Dysponowanie pojazdami w czasach kryzysu

Jest to szczególnie przydatne w ostatnim okresie, kiedy mamy do czynienia z problemem dotyczącym dostępności nowych pojazdów. Fleet managerowie nierzadko muszą przesuwać zasoby mobilne między pracownikami, aby ci, którzy najbardziej potrzebują, mieli zapewnione narzędzia do pracy.

O tym, jak telematyka wspiera fleet managera w tym procesie, przeczytasz TUTAJ.

Od systemu e-TOLL po zaawansowaną telematykę

Wprowadzenie systemu e-TOLL było dla wielu firm impulsem do zainwestowania w urządzenia lokalizujące oraz zawarcia umowy z wybranym operatorem (i opłaty w formie abonamentu). Część z nich zdecydowała się na rozszerzenie umowy o rozwinięty dostęp do danych telematycznych. Dzisiaj procesy w tych flotach przebiegają sprawniej, a oszczędności generowane przez technologię analizy stylu jazdy redukują większą część kosztów związanych z utrzymaniem pojazdów.

Ułatw sobie zarządzenie flotą już dziś.

Powiązane posty