System e-TOLL – jak szybko i bezproblemowo z niego korzystać?

e-TOLL to system poboru opłat za usługi po płatnych odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. System e-TOLL jest nadzorowany przez KAS (szefa Krajowej Administracji Skarbowej) i zastąpił funkcjonujący dotychczas system viaTOLL. Jest on obowiązkowy dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

1 grudnia 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła system e-TOLL również dla kierowców poruszających się pojazdami osobowymi po odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA, czyli A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica.

Wprowadzenie nowego systemu poboru opłaty elektronicznej to wyzwanie dla kierowców, logistyków i fleet managerów. Właśnie z myślą o wszystkich, którzy mają do czynienia z tym systemem, umożliwiliśmy jego integrację z aplikacją Navifleet. Jak korzystać z e-TOLL?

Urządzenie GPS czy aplikacja e-TOLL PL?

Pierwszą decyzją, którą musieli podjąć zarządczy flotami (zarówno samochodów osobowych, jak i tych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony), był wybór sposobu przesyłania danych lokalizacyjnych do systemu e-TOLL.

Do wyboru mamy:

  • rządową aplikację mobilną e-TOLL PL bądź
  • urządzenie OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny).

Alternatywą jest również zakup biletu autostradowego. Po roku działania systemu e-TOLL możemy śmiało stwierdzić, że pod względem wygody i niezawodności, optymalnym rozwiązaniem jest wyposażenie pojazdów właśnie w urządzenia GPS. Nasze porównanie aplikacji e-TOLL PL i urządzeń do przekazywania danych geolokalizacyjnych, znajdziesz w artykule: Aplikacja mobilna czy urządzenie e-TOLL na abonament?

Urządzenie ZSL dla e-TOLL
Urządzenie ZSL
Urządzenie e-TOLL do gniazda zapalniczki
Urządzenie OBU

Obsługa systemu e-TOLL w aplikacji Navifleet – jak zacząć?

Jak korzystać z e-TOLL? Dodanie pojazdu i rozpoczęcie korzystania z usługi e-TOLL za pomocą urządzenia OBU lub ZSL i aplikacji Navifleet to bardzo prosty i intuicyjny proces. Przebiega on w kilku krokach:

  1. Po zakupie urządzenia otrzymujesz dane do logowania – w aplikacji Navifleet widnieją już Twoje urządzenia z nadanymi ID biznesowymi.
  2. Rejestrujesz konto w systemie e-TOLL.
  3. Dodajesz pojazdy w zarejestrowanym koncie i powiązujesz je z urządzeniami – podczas dodawania urządzenia system zapyta o numer biznes ID, które odczytasz z aplikacji Navifleet. Po powiązaniu urządzeń z pojazdami należy aktywować urządzenia. Cały proces zakładania konta oraz konfiguracji jest opisany w tej instrukcji:https://etoll.gov.pl/ciezarowe/rejestracja-w-e-toll/jak-zarejestrowac-sie-w-e-toll/

Listę urządzeń w aplikacji Navifleet możesz samodzielnie edytować – nadawać dowolną nazwę ułatwiającą identyfikację urządzenia oraz opcjonalnie, numer rejestracyjny pojazdu, w którym urządzenie jest zainstalowane. Te dane nie są przesyłane do systemu e-TOLL.

Po wykonaniu powyższych czynności, system e-TOLL jest gotowy do pracy.

Prosta diagnostyka urządzeń e-TOLL

Zastosowanie lokalizatora GPS (do pozycjonowania satelitarnego) i aplikacji Navifleet wysyłającej dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL to jedno z najpewniejszych rozwiązań do obsługi e-TOLL.

Przede wszystkim daliśmy użytkownikom dostęp do narzędzia diagnostycznego, które informuje o stanie integracji. Dzięki temu w ciągu całego roku funkcjonowania e-TOLL, żaden z naszych klientów nie został ukarany mandatem za przejazd bez opłaty. A mandaty mogą uderzyć po kieszeni. Za brak płatności e-TOLL kierujący może otrzymać grzywnę wynoszącą od 250 do 1500 zł.

Sygnalizacja statusu urządzenia e-TOLL

W tabeli, w której widnieją nasze wszystkie urządzenia, znajdziemy ikony, informujące nas w przejrzysty sposób o tym, czy dane lokalizacyjne są na bieżąco wysyłane do systemu poboru opłat; czy urządzenie jest podłączone do zasilania i jaki jest stan jego baterii oraz zasięg (wraz z liczbą dostępnych satelitów).

Takie rozwiązanie można śmiało nazwać zdalną i kompleksową diagnostyką urządzeń e-TOLL. Dlaczego jest to tak ważne? Wyobraźmy sobie flotę 200 pojazdów, z których każdy jest wyposażony w urządzenie e-TOLL. Jest duża szansa, że przez nieuwagę kierowcy, któreś z nich się rozładuje bądź celowo zostanie wyłączone. W takiej sytuacji osoba zarządzająca flotą otrzyma powiadomienie o nieprawidłowości w pracy urządzenia, zanim kierowca wjedzie na płatny odcinek i zostanie ukarany mandatem za przejazd bez opłaty. Jest to jedyny sposób w systemie e-TOLL, gwarantujący niezawodność na takim poziomie.

Diagnostyka w aplikacji mobilnej Navifleet

Narzędzie diagnostyczne urządzeń e-TOLL jest dostępne nie tylko na platformie webowej naszego systemu. Komunikację z systemem e-TOLL możemy również kontrolować w aplikacji mobilnej Navifleet.

Aplikacja dostarcza nam kompleksowe informacje w czasie rzeczywistym i pozwala jednym kliknięciem włączać i wyłączać komunikację z systemem poboru opłat.

Weryfikacja danych lokalizacyjnych wysłanych do systemu poboru opłat

Aplikacja Navifleet daje możliwość nie tylko kontroli stanu urządzenia w czasie rzeczywistym, ale również weryfikacji danych historycznych, a dokładnie trasy wysłanej do systemu e-TOLL. Użytkownik może zweryfikować jakie dane geolokalizacyjne zostały zarejestrowane w systemie e-TOLL

Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy się zastanawiać czy na pewno cały proces poboru opłat za przejazd przebiegł poprawnie i czy za kilka tygodni nie dostaniemy mandatu.

system e-TOLL baza wiedzy

Wsparcie naszych specjalistów 24/7

Kolejny krok, który wykonaliśmy w kierunku zapewnienia niezawodności obsługi nowego systemu poboru opłat dla samochodów osobowych i ciężarowych, to ciągły support w postaci doświadczonych specjalistów Navifleet.

Nasze zespoły wsparcia technicznego i IT od wielu lat pomagają logistykom, spedytorom i fleet managerom w utrzymaniu płynności i usprawnianiu procesów zachodzących we flotach ciężkich i lekkich. Nie inaczej jest z systemem e-TOLL.

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nowy system poboru opłaty elektronicznej wprowadził sporo zamieszania w firmach dysponujących zasobami mobilnymi, które nie są pewne, jak korzystać z e-TOLL. Dlatego nasz support wspiera użytkowników swoją wiedzą, już od przed uruchomieniem usługi. Jesteśmy dla Was dostępni 24/7 a czas reakcji na każde zgłoszenie to maksymalnie kilkadziesiąt minut.

Baza wiedzy e-TOLL

Dla użytkowników, którzy preferują samodzielne zdobywanie wiedzy, stworzyliśmy jej solidną bazę. Znajdują się w niej wyczerpujące informacje na temat korzystania z usługi e-TOLL w aplikacji Navifleet i nie tylko.

Baza wiedzy dla usługi e-TOLL

System poboru opłat e-TOLL w Navifleet – Twoje korzyści

Dobre i nowoczesne rozwiązanie obsługujące system e-TOLL to takie, które nie wymaga dużego zaangażowania kierowców i zarządców flot. Innymi słowy, idealnym rozwiązaniem jest system, o którym możemy zapomnieć na co dzień, jednocześnie mając świadomość, że dobrze spełnia swoją funkcję.

Integrując aplikację Navifleet z systemem e-TOLL, właśnie taka idea nam przyświecała. Do tych założeń dodaliśmy zabezpieczenia w postaci diagnostyki urządzeń, weryfikacji trasy wysłanej do e-TOLL i wsparcia technicznego.

W taki sposób powstał bezobsługowy i niezawodny system, który ułatwi pracę kierowcom, fleet managerom i logistykom.

Skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz zacząć generować oszczędności we flocie.

Piotr Wójcik

New Business Manager

+48 572 653 209

piotr.wojcik@navifleet.pl

Jacek Stężowski

Content Manager

Inżynier z lekkim piórem. Z przyjemnością łączę pasję do pisania i fascynację nowinkami technologicznymi.