Wprowadzenie systemu e-TOLL wywołało wiele spekulacji w branży transportowej i nie tylko. Jednym z najczęściej pojawiających się pytań jest to, jak obsługiwać system e-TOLL. W wielu firmach wybór pada na urządzenie e-TOLL, czyli sprawdzone rozwiązanie.

Kolejnym dylemat dotyczy rodzaju samego urządzenia e-TOLL. Za pomocą tego artykułu chcemy uprościć wybór, porównując dostępne opcje wraz z ich mocnymi i słabymi stronami. Dzięki temu będziesz mógł wybrać rozwiązanie dostosowane do potrzeb Twojej floty.

Czym jest system poboru opłat e-TOLL

e-TOLL to wprowadzony w zeszłym roku system poboru opłat drogowych, zastępując działający dotychczas viaTOLL. Obowiązuje on na drogach zarządzanych przez GDDKiA (Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad). System jest zarządzany przez KAS (szefa Krajowej Administracji Skarbowej).

Zgodnie z rozporządzeniem ministerstwa finansów, e-TOLL jest obowiązkowy dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz stanowi opcjonalne rozwiązanie dla pojazdów osobowych.

System e-TOLL – Urządzenie czy mobilna aplikacja e-TOLL PL?

Wraz z systemem e-TOLL wprowadzono oficjalną aplikację mobilną e-TOLL PL. Służy ona do obsługi systemu poboru opłat i jest alternatywą dla urządzeń e-TOLL. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Porównaliśmy je TUTAJ.

Urządzenia GPS w systemie e-TOLL

Do obsługi systemu e-TOLL dedykowane są dwa rodzaje urządzeń: OBU oraz ZSL. Ich zadaniem jest wysyłanie danych geolokalizacyjnych (lokalizacji pojazdu), na podstawie których naliczane są opłaty za przejazd. Zarówno samo urządzenie e-TOLL, jak i operator, muszą posiadać stosowną akredytację, potwierdzającą zgodność z wymaganiami systemu opłat drogowych e-TOLL.

Po dokonaniu wyboru, urządzenia należy zarejestrować w systemie e-TOLL i przypisać do danego pojazdu.

Urządzenie OBU

OBU (On Board Unit) to jak sama nazwa wskazuje, urządzenie pokładowe. Przesyła dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL, za pośrednictwem transmisji danych.

Urządzenie e-TOLL do gniazda zapalniczki
Urządzenie e-TOLL – OBU

Sposób montażu

Urządzenie OBU można zamontować w pojeździe na trzy sposoby:

  • podłączenie do akumulatora znajdującego się w pojeździe,
  • podłączenie do gniazda zapalniczki,
  • podłączenie do gniazda diagnostycznego OBD II.

Wady i zalety tego rozwiązania wynikają bezpośrednio ze sposobów montażu urządzenia. Mamy tu do czynienia zarówno z przydatnymi możliwościami, jak i niestety z ograniczeniami.

Urządzenie OBU – ZALETY

Każdy z powyższych sposobów montażu urządzenia OBU praktycznie nie generuje dodatkowych kosztów. Użytkownik jest w stanie samodzielnie wykonać każdy z wariantów (nawet podłączenie do akumulatora, które wydaje się najbardziej skomplikowane z powyższych). Jest to niewątpliwie ogromna zaleta tego rozwiązania.

Jak łatwo się domyślić, szybki montaż urządzenia wiąże się z równie bezproblemowym jego demontażem. Dzięki temu możemy szybko przenosić urządzenie między pojazdami. Jest to praktyczne, gdy żaden z naszych pojazdów nie jeździ regularnie po płatnych odcinkach dróg.

Przy sporadycznych przejazdach drogami płatnymi, zarządzanymi przez GDDKiA, możemy podłączyć urządzenie OBU w pojeździe, w którym akurat występuje taka potrzeba. Wiąże się to również ze zmianą przypisanego pojazdu do urządzenia w systemie poboru opłat drogowych e-TOLL.

Podłączając urządzenie do gniazda zapalniczki bądź OBD II, mamy również kontrolę nad ciągłością jego pracy. Urządzenia OBU posiadają diody informujące o aktualnym statusie urządzenia e-TOLL (nie możemy jednak zweryfikować czy poprawnie wysyła dane rejestrowane w systemie e-TOLL).

Na koniec warto dodać, że urządzenie OBU jest tańsze niż ZSL.

Urządzenie OBU – wady

Prosty demontaż urządzenia to zarówno zaleta, jak i wada. Otóż urządzenia OBU są narażone na manipulacje ze strony kierowców. Odłączenie urządzenia podczas przejazdu płatnym odcinkiem drogi, skutkuje zerwaniem komunikacji z systemem e-TOLL i najprawdopodobniej karą dla przedsiębiorstwa.

Powodem wyłączenia się urządzenia może być również przepalenie się bezpiecznika odpowiedzialnego za gniazdo zapalniczki bądź OBD II. W każdym z powyższych przypadków kierownik floty bądź logistyk otrzyma powiadomienie o zaistniałej sytuacji.

Urządzenie ZSL

Drugim wariantem są urządzenia ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny). Od lokalizatora OBU, różni się ono nie tylko sposobem montażu, ale również możliwościami, jakie daje.

Urządzenie ZSL dla e-TOLL
Urządzenie e-TOLL -ZSL

Sposób montażu

ZSL to urządzenie montowane bezpośrednio do instalacji elektrycznej pojazdu. Istnieje możliwość podłączenia urządzenia do magistrali CAN lub instalacji tachografu. W związku z tym, ZSL można nazwać bardziej zaawansowaną opcją niż OBU.

Urządzenie ZSL – zalety

Dzięki temu, że lokalizator ZSL jest podłączany bezpośrednio do instalacji pojazdu, zyskujemy stabilne połączenie, nienarażone na manipulację kierowców i charakteryzujące się większą niezawodnością niż w przypadku OBU.

Do lokalizatora ZSL można dołączyć diodę informującą o statusie przesyłania pakietów danych do systemu e-TOLL. W taki sposób kierowca ma możliwość bieżącej kontroli poprawności działania urządzenia.

Wpięcie ZSL do magistrali CAN daje duże możliwości w kontekście tematyki wspomagającej zarządzanie flotą. W taki sposób możemy dostarczyć do systemu dowolne dane dotyczące pracy pojazdu. Daje to szersze możliwości niż tylko opcję pozycjonowania satelitarnego.

Urządzenie ZSL – wady

Do podłączenia urządzenia ZSL konieczne jest zaangażowanie fachowca, dlatego w przeciwieństwie do montażu urządzeń ZSL, tego procesu nie można nazwać bezkosztowym.

Oprócz kosztów montażu wzrasta także koszt zakupu samych urządzeń. Ze względu na swoje szerokie zastosowanie, urządzenia ZSL są nieznacznie droższe niż On Board Unit.

W tym przypadku również tracimy elastyczność, którą daje OBU. Nie mamy możliwości szybkiego demontażu i przeniesienia lokalizatora do innego pojazdu.

Urządzenia do systemu e-TOLL (OBU ZSL) – dodatkowe korzyści

Obsługa e-TOLL za pomocą urządzeń od Navifleet otrzymujemy coś więcej niż niezawodny sposób na obsługę systemu poboru opłaty elektronicznej. W platformie webowej oraz aplikacji mobilnej Navifleet mamy dostęp do pełnej diagnostyki urządzeń. Otrzymujemy kompleksowe informacje w czasie rzeczywistym na temat pracy urządzenia i wysyłanych danych do systemu poboru opłat. Co więcej, możemy dokładnie zweryfikować jaka trasa została wysłana do e-TOLL.

O powyższych funkcjonalnościach oraz o tym, jak w inny sposób ułatwiamy użytkownikom obsługę e-TOLL napisaliśmy w artykule System e-TOLL – jak szybko i bezproblemowo z niego korzystać?

Obsługa systemu e-TOLL za pomocą rozwiązania Navifleet może być również wstępem do automatyzacji innych procesów we flocie i wprowadzenia do niej telematyki. Dzięki Navifleet, logistyk, spedytor lub fleet manager mogą sprawnie zarządzać zasobami z jednej aplikacji (od e-TOLL, przez kontrolę paliwa, po analizę stylu jazdy we flotach lekkich i planowanie tras w transporcie ciężkim). Tutaj warto zaznaczyć, że urządzenie ZSL daje w tym obszarze większe możliwości niż OBU. Wynika to parametrów dotyczących pracy pojazdu, odczytywanych z magistrali CAN (urządzenie OBU daje wyłącznie dane geolokalizacyjne).

Więcej o możliwościach, jakie dają lokalizatory e-TOLL i aplikacja Navifleet, znajdziesz TUTAJ.

System e-TOLL – jaki lokalizator GPS wybrać?

To, jakie urządzenie e-TOLL będzie najlepszym wyborem, zależy przede wszystkim od specyfiki danej floty. Ważne jest, aby przed dokonaniem wyboru precyzyjnie określić swoje potrzeby i preferencje. Ma to duże znaczenie szczególnie w przypadkach, kiedy przy okazji systemu e-TOLL wprowadzamy do floty telematykę

Ułatw sobie zarządzenie flotą już dziś.

Powiązane posty