Pomogliśmy wypracować prawie 3000 zł zysku rocznie na jednym pojeździe

Poznajcie Miłosza, kierownika budowy obiektów handlowo-usługowych w województwie wielkopolskim. Jego praca polega na regularnych podróżach między biurem, podległymi mu budowami oraz partnerami i podwykonawcami. Średnio pokonuje około 600-700 km tygodniowo. Samochód służbowy, którym podróżuje to Volkswagen Passat  z 2020 roku, wyposażony w silnik benzynowy 1.5 o mocy 150 KM. Rzeczywiste zużycie paliwa na podstawie danych z komputera pokładowego na początku października wynosiło 6,6 l/100 km. Nie dało się ocenić, czy to dużo, czy mało i tłumaczono je głównie charakterystyką pracy i jazdą w obszarach miejskich. Trudno z tym dyskutować, samochód w mieście spala więcej i każdy to wie.

Brak przewidywania, ciężka noga i postoje z uruchomionym silnikiem

Nasza ocena sytuacji była inna — przyczyn takiego spalania należało szukać w tym, że Miłosz za późno zdejmował nogę z gazu, hamował w ostatniej chwili, raczej nie pilnował ograniczeń prędkości i często niepotrzebnie przyspieszał. Na domiar złego pozwalał, by silnik pracował na postoju przez długi czas.

Historia ocen Miłosza

Wyraźnie widać to w niskich ocenach za Hamowanie, Prędkość, Gaz-Hamulec oraz Postoje. Widać to także w jego średniej spalania – 6,6 l/100 km, przy potencjalnych oszczędnościach na poziomie 1,1 l/100 km. Oznacza to, że Miłosz  mógłby obniżyć swoje spalanie o ponad 1 litr, gdyby wyeliminował swoje złe nawyki za kierownicą.

Miłosz podniósł rękawicę i poszedł na wojnę z samym sobą

Pierwszym krokiem było pobranie aplikacji Navifleet Driver, za pomocą której mógł sami śledzić swoje wyniki, analizować popełnione błędy oraz uczyć się je eliminować. Jak wiadomo, istnieje różnica między znajomością drogi a podążaniem nią, dlatego naturalnie efekty nie stały się spektakularne z dnia na dzień. Walka z własnymi nawykami wymaga wytrwałości i dużej siły charakteru.

Sugestie w aplikacji Navifleet Driver

Dzięki aplikacji Miłosz mógł kontrolować realizację swoich celów, a sugestie, które dynamicznie są dostosowane do rodzaju i skali popełnianych błędów pozwoliły mu dokładnie zrozumieć, nad czym powinien popracować.

Historia ocen Miłosza

Ocena stylu jazdy Miłosza zaczęła stopniowo rosnąć z tygodnia na tydzień, a równo po miesiącu była już niemal o stopień większa niż na początku. Efekty można było zaobserwować także w średniej spalania.

W miesiąc spadła o 0,6 l/100 km, czyli o ok. 9%.

Oszczędności po dwóch miesiącach wzrosły do 12%!

W ciągu dwóch miesięcy Miłosz istotnie poprawił swój styl jazdy i znalazł się w czołówce dobrych kierowców. Widać też, że w tym czasie poprawił oceny w kategoriach Prędkość oraz Postoje, co spowodowało istotny spadek zużycia paliwa. Na początku jego średnia wynosiła 6,6 l/100 km a po dwóch miesiącach spadła do 5,8 l / 100 km, czyli o około 12% mniej.

Jak poprawiła się ocena Miłosza?

Jak dobrze widać na karcie szczegółów jego oceny, Miłosz wciąż ma problem z przewidywaniem różnych sytuacji i bardzo często coś lub ktoś zmusza go do gwałtownego hamowania. Wyraźnie widać to w poprawionej, ale wciąż niskiej ocenie w kategorii Hamowanie. O braku przewidywania świadczy też lekko poprawiona ocena w kategorii Gaz-Hamulec, która wskazuje na to, że pomimo dużego postępu, Miłosz wciąż niepotrzebnie rozpędza samochód. Wyeliminowanie tych błędów powinno z powodzeniem przełożyć się na redukcję spalania o pozostałe 0,4 l/100 km.

2900 zł zysku w skali roku

Sądząc po statystykach, Miłosz w 2021 roku zrobił jakieś 34,5 tys. kilometrów. Jeśli wyeliminuje wszystkie swoje błędy za kierownicą, obniży spalanie o zakładane 1,1 l i w przyszłym roku pokona ten sam dystans, to zaoszczędzi dla swojej firmy ok. 3900 zł. Taka kwota wynika m.in. z wypracowanych oszczędności w spalaniu, które rocznie wyniosą 379,5 litrów benzyny. Przy obecnych cenach w województwie wielkopolskim na poziomie 6.00 PLN za litr oznacza to kwotę ok. 2300 zł brutto. Podobnych oszczędności należy szukać w kosztach wymiany hamulców. Szacunkowe dane na temat żywotności oraz kosztu wymiany hamulców tego modelu (VW Passat, 2020) w ASO wyglądają następująco:

 Żywotność
(jazda nieekonomiczna)
Żywotność
(jazda ekonomiczna)
Koszt wymiany (części + robocizna)
Klocki przód i tył30 000 km60 000 km1900 zł brutto
Tarcze przód i tył60 000 km120 000 km2500 zł brutto

Oznacza to, że pracodawca Miłosza, przy jego rocznym przebiegu na poziomie 35 tys. km, zamiast wymieniać klocki każdego roku, będzie to robił w okresie dwukrotnie dłuższym, co daje średnią oszczędność w wysokości 950 zł rocznie. Jazda ekonomiczna również wydłuża żywotność tarcz hamulcowych i zamiast co dwa lata, Volkswagen Miłosza może wymagać tej wymiany raz na 4 lata. Średnio tyle czasu potrzebuje, aby pokonać nim 120 000 km. Oznacza to, że zamiast przewidywać w budżecie połowę tej kwoty (przy wymianie co 2 lata) można uwzględnić zaledwie 1/4 jej wysokości (przy wymianie co 4 lata), a to generuje kolejne 625 zł oszczędności. Dokładne wyliczenia zostały przedstawione w tabeli poniżej:

Oszczędność – paliwo+2300 zł brutto (rocznie)
Oszczędność – klocki hamulcowe+950 zł brutto (rocznie)
Oszczędność – tarcze hamulcowe+625 zł brutto (rocznie)
Suma oszczędności: 3875 zł brutto (rocznie)
Koszt – śr. roczny koszt telematyki-980 zł brutto (rocznie)
Zysk: 2895 zł brutto (rocznie)

Podsumowanie

Praca nad poprawą stylu jazdy jest nie tylko możliwa, ale także biznesowo opłacalna. Oprócz pokaźnych oszczędności, które po odliczeniu kosztów, dla Miłosza wyniosły prawie 3000 zł rocznie, warto zwrócić uwagę na aspekt bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że takie zachowania jak zbyt szybka jazda czy hamowanie w ostatniej chwili są nie tylko nieekonomiczne, ale przede wszystkim niebezpieczne. Nie bez powodu łamanie ograniczeń prędkości i niezachowanie odpowiedniego odstępu jest surowo karane przez Policję. To bardzo często główne przyczyny wypadków drogowych. Miłosz* udowodnił, że da się jeździć z głową a przy okazji znacznie obniżyć koszty eksploatacyjne i zagrożenie spowodowania wypadku.

_____

* Imię zostało zmienione na prośbę kierowcy. Jego statystyki przejazdów, oceny stylu jazdy i kalkulacje kosztowe są autentyczne.

Skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz zacząć generować oszczędności we flocie.

Piotr Wójcik

New Business Manager

+48 572 653 209

piotr.wojcik@navifleet.pl


Jacek Stężowski

Content Manager

Inżynier z lekkim piórem. Z przyjemnością łączę pasję do pisania i fascynację nowinkami technologicznymi.