
Prawidłowy opis wydruku z tachografu to zagadnienie, z którym powinni być doskonale zaznajomieni zarówno kierowcy zawodowi, jak i osoby zajmujące się rozliczaniem czasu pracy. Z czego wynika to, że odgrywa tak istotną rolę? Wydruk z tachografu jest dokumentem, który może uratować kierowcę przed mandatem podczas kontroli ITD. Pod warunkiem, że zostanie prawidłowo opisany. W efekcie wiedza na temat tego, jak opisać wydruk z tachografu we właściwy sposób, to podstawa w codziennej pracy w branży transportowej.
Zastanawiasz się, jak powinien wyglądać charakteryzujący wydruk tachografu opis? Co powinien obejmować i jakich błędów się wystrzegać podczas jego sporządzania? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu, w której wyjaśniamy m.in.: jak prawidłowo opisać wydruk z tachografu, co należy zawrzeć w takim opisie i gdzie go zamieścić, a także jakie są najczęstsze pomyłki kierowców w tym zakresie. Przedstawimy również przykładowy opis wydruku z tachografu, aby uzmysłowić, jak taki komunikat może wyglądać w praktyce, a także odpowiemy na często zadawane pytania np. dotyczące tego, <strong>jak opisać przekroczenie czasu jazdy kierowcy</strong>.
Czym jest wydruk z tachografu i kiedy go wykonać?
Co to jest wydruk z tachografu cyfrowego? Tym mianem określa się papierowy zapis danych dotyczących czasu jazdy, przerw, odpoczynków czy przekroczeń. Kiedy robimy wydruk z tachografu? Wykonuje się go m.in. w sytuacjach:
- jazdy bez karty kierowcy,
- awarii tachografu lub karty,
- naruszenia norm czasu pracy,
- na żądanie kontrolera ITD lub policji.
Samo przygotowanie papierowego zapisu danych nie wystarczy. Konieczny jest również prawidłowy opis wydruku z tachografu podpisany przez kierowcę. Brak charakteryzującego wydruk z tachografu opisu jest traktowany jako naruszenie.
Jak poprawnie opisać wydruk z tachografu krok po kroku?
Istnieje szereg sytuacji, w których przydaje się wiedza dotycząca tego, jak opisać wydruk: przekroczenie czasu pracy, naruszenie czasu jazdy, awaria tachografu bądź jazda bez karty to tylko niektóre z nich. Przyjrzyjmy się więc podstawowym kwestiom, jakie należy wziąć pod uwagę, by uszczegóławiający wydruk z tachografu opis mógł być cennym narzędziem obrony kierowcy podczas kontroli.
1. Co musi zawierać opis wydruku z tachografu?
Nanoszony na wydruk z tachografu cyfrowego opis powinien być zrozumiały i zgodny z rzeczywistością. Obowiązkowo zawiera:
- datę i godzinę,
- wyjaśnienie przyczyny naruszenia lub sytuacji,
- powołanie się na art. 12 Rozporządzenia 561/2006 (jeśli dotyczy),
- podpis kierowcy.
Jak może wyglądać wzór opisu wydruku z tachografu cyfrowego? Spójrzmy na poniższy przykład takiego opisu.
"08.07.2025 r., godz. 17:45. Przedłużenie czasu jazdy o 25 min z powodu korka po wypadku na A2. Zastosowanie art. 12/561/2006. Jan Kowalski."
Zaprezentowany, zwięzły tekst obrazuje, jak może prezentować się poprawny opis wydruku z tachografu wyjaśniający przekroczenie czasu jazdy.
2. Gdzie napisać opis wydruku z tachografu cyfrowego?
Wiesz już, jaki jest wzór opisu wydruku z tachografu cyfrowego. Powstaje pytanie: gdzie należy go umieścić? Opis należy wykonać na odwrocie wydruku. Może być napisany długopisem, czytelnie, najlepiej drukowanymi literami. W efekcie wyjaśniający naruszenie, np. przekroczenie czasu jazdy, opis będzie stanowić akceptowalne źródło informacji podczas ewentualnej kontroli.
3. Co jeśli kierowca zapomniał opisać wydruk?
W przypadku braku opisu wydruku z tachografu przedstawiającego przyczyny i okoliczności, np. przekroczenia czasu pracy, kierowca może zostać ukarany przez organ przeprowadzający kontrolę. Dlatego warto wyrobić nawyk opisywania wydruków od razu po ich wykonaniu.
Kiedy nie można powołać się na art. 12 przy opisie wydruku z tachografu?
W kontekście tego, jak opisać wydruk z tachografu, Pakiet Mobilności i wprowadzone przez niego zmiany w przepisach wzbudzają często sporo wątpliwości wśród kierowców. Główna z nich dotyczy tego, kiedy nie można powołać się na art. 12 Rozporządzenia 561/2006 przy opisie wydruku z tachografu. Dlaczego to właśnie ten przepis ma istotne znaczenie, gdy rozważamy prawidłowe opisywanie wydruku z tachografu?
Otóż art. 12 Rozporządzenia 561/2006 pozwala kierowcy na odstępstwo od norm czasu pracy w celu m.in. dotarcia do bezpiecznego miejsca postoju lub bazy, jeśli nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego i jest to sytuacja o charakterze wyjątkowym. Co istotne, kierowca powołujący się na ten przepis musi wykonać opis wydruku uzasadniający przekroczenie czasu jazdy najpóźniej po tym, gdy dotrze do miejsca docelowego lub właściwego miejsca postoju.
Kiedy opis przekroczenia czasu jazdy w oparciu o art. 12 nie będzie miał zastosowania? Nie można powołać się na art. 12, gdy:
- naruszenia są regularne lub planowane,
- kierowca nie uzasadnił pisemnie odstępstwa,
- przekroczenie wynika z błędów planowania tras.
Opis wydruku z tachografu – najczęściej popełniane błędy
Gdy dochodzi do przekroczenia czasu pracy kierowcy lub innego naruszenia przepisów, świadomość tego, jak opisać wydruk i jakich błędów unikać, okazuje się bezcenna. Do najczęściej popełnianych błędów, przez które „skuteczność” opisu w oczach kontrolującego może spaść do zera, zaliczamy m.in.:
- brak daty lub podpisu,
- nieczytelne pismo,
- ogólnikowe wyjaśnienie typu "opóźnienie" – brak szczegółowego, wiarygodnego opisu sytuacji i przyczyn naruszenia,,
- brak powołania na przepisy (jeśli wymagane).
Jak opisać wydruk z tachografu? Podsumowanie
Prawidłowy opis wydruku z tachografu to nie formalność, ale zabezpieczenie kierowcy podczas kontroli. Warto znać podstawowe zasady, unikać najczęstszych błędów i działać od razu po wykonaniu wydruku. To oszczędza czas, nerwy i pieniądze.
Jeśli rozliczasz czas pracy kierowców, przypominaj im o konieczności opisywania wydruków z tachografu. A jeśli jesteś kierowcą – trzymaj zawsze długopis pod ręką i zapisuj to, co się wydarzyło. Krótko, rzeczowo i zgodnie z prawdą.
Znajomość zasad związanych z poprawnym opisywaniem wydruków z tachografu nie jest jedynym, co może pomóc uchronić się przed przykrymi sankcjami w przypadku kontroli. Cennym wsparciem w realizacji tego celu jest kompleksowy system zarządzania flotą Navifleet i oferowane przez niego funkcjonalności, takie jak m.in. zdalny odczyt kart kierowców i pamięci tachografu czy kontrola czasu pracy kierowcy. Dla organizacji, które pragną wznieść zarządzanie flotą oraz monitorowanie jej stanu na wyższy poziom, wdrożenie oprogramowania Navifleet to krok, na jaki warto się zdecydować.
Interesuje Cię temat tachografów i rozliczania czasu pracy kierowców? Poszerz swoją wiedzę poprzez sięgnięcie do innych artykułów na naszym blogu:
- Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany
- Jak usprawnić rozliczanie czasu pracy kierowców? Przewodnik po zdalnym pobieraniu danych z tachografu
- Tachografy w busach – co musisz wiedzieć o nowych przepisach?