Od 1 lipca 2026 roku obowiązek montażu tachografów obejmie również lekkie pojazdy użytkowe o DMC powyżej 2,5 tony, wykorzystywane w międzynarodowym transporcie zarobkowym. Dotyczy to zarówno przewozu towarów, jak i osób (busów przystosowanych do przewozu więcej niż 9 osób) i wynika z unijnych przepisów - Pakietu Mobilności. W Polsce przewozy krajowe busami o DMC do 3,5 tony, niezależnie od tego, czy przewożone są towary, czy osoby, nie wymagają montażu tachografu. Sprawdź poniżej, kiedy trzeba go zainstalować, jakie są wyjątki i co musi wiedzieć kierowca, aby uniknąć kar.
Tachografy w busach – co musisz wiedzieć o nowych przepisach?
Tachografy inteligentne - co musisz wiedzieć?
Tachograf to urządzenie, które rejestruje dane o czasie pracy kierowcy, prędkości pojazdu i innych parametrów jazdy. Jego głównym celem jest pilnowanie przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowcy oraz zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Obecnie obowiązuje model G2V2 - inteligentny tachograf drugiej generacji, który pozwala służbom kontrolnym sprawdzić dane zdalnie, bez zatrzymywania pojazdu.
Tachograf w busie – czy musisz go mieć?
Tachografy muszą być montowane tylko wtedy, gdy bus jest używany do przewozu rzeczy lub osób w ramach działalności zarobkowej. Jeśli ktoś jedzie prywatnie – np. busem kempingowym – obowiązek nie dotyczy. Ponieważ przepisy uwzględniają różne sytuacje, warto rozbić je na trzy główne przypadki:
1. DMC powyżej 2,5 tony – ale nie zawsze...
Zgodnie z Pakietem Mobilności, od 1 lipca 2026 roku tachografy mają być obowiązkowe dla busów (pojazdów kategorii N1, czyli np. dostawczych), jeśli:
DMC (dopuszczalna masa całkowita) przekracza 2,5 tony,
pojazd porusza się w przewozach międzynarodowych lub kabotażowych (czyli wykonuje przewozy towarów w obrębie innego kraju niż kraj rejestracji pojazdu),
jest wykorzystywany zarobkowo.
Szukasz prostego, ale skutecznego rozwiązania do monitorowania terminów we flocie?
2. Bus i przyczepa, czyli zestaw podlegający obowiązkowi tachografu
Jeśli bus sam ma np. 2,2 tony DMC, ale ciągnie przyczepę i suma DMC przekracza 2,5 tony – to taki zestaw również podlega obowiązkowi tachografu.
3. Pojazdy elektryczne i zasilane paliwami alternatywnymi
Pojazdy elektryczne i te zasilane paliwami alternatywnymi (np. gazowe, wodorowe) są zazwyczaj cięższe od tradycyjnych modeli - głównie z powodu wagi akumulatorów lub zbiorników paliwa. Aby ładowność takiego pojazdu była porównywalna do pojazdów zasilanych tradycyjnie, ich dopuszczalna masa całkowita musi być wyższa niż standardowe 3,5 tony. Dlatego ustawodawca dopuścił, by ich DMC mogła wynosić 4,25 t – bez konieczności posiadania innej kategorii prawa jazdy.
Jakie wymagania musi spełniać kierowca busa z tachografem?
Kierowcy pojazdów z tachografem muszą spełniać następujące wymagania:
1. Karta kierowcy
Kierowca musi być wyposażony w kartę kierowcy:
wydawana przez PWPW, koszt ok. 150–200 zł, ważność: maksymalnie 5 lat, jednak nie dłużej niż okres ważności prawa jazdy,
obowiązkowa do rejestracji czasu pracy.
Brak karty kierowcy to kara nawet 2000 zł dla kierowcy i do 10 000 zł dla przewoźnika.
2. Szkolenie z obsługi tachografu
Kierowca musi być przeszkolony przez przewoźnika i znać zasady działania tachografu:
wybór trybów (jazda, praca, odpoczynek),
odczyt danych i reagowanie na błędy.
Brak wiedzy może skutkować karami – np. 500–2000 zł za nieprawidłowe użycie.
3. Przestrzeganie norm czasu pracy
Od 1 lipca 2026 roku kierowców busów o DMC 2,5–3,5 t w transporcie międzynarodowym i kabotażowym obowiązywać będą te same zasady czasu jazdy i odpoczynku co kierowców ciężarówek:
maksymalny czas jazdy: 9 h dziennie (2 razy w tygodniu do 10 h),
przerwa: 45 minut po 4,5 h jazdy (można podzielić na 15 + 30 minut),
odpoczynek dzienny: min. 11 h (można podzielić na 3 + 9 h; dopuszczalne jest skrócenie do 9 h maks. 3 razy w tygodniu),
odpoczynek tygodniowy: min. 45 h (można skrócić do 24 h raz na dwa tygodnie, ale konieczna jest rekompensata w ciągu 3 tygodni).
Naruszenie norm czasu pracy kierowców busów (dotyczących m.in. maksymalnego czasu jazdy, wymaganych przerw i odpoczynków) może skutkować mandatami w wysokości od 500 do 2000 zł, w zależności od rodzaju i skali naruszenia. Przykładowo:
za przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu – mandat 500–2000 zł,
za brak wymaganej przerwy – mandat ok. 1000 zł,
za skrócenie dziennego odpoczynku bez uzasadnienia – mandat do 2000 zł.
Kary mogą być nakładane zarówno na kierowcę, jak i na firmę transportową.
Szukasz monitoringu GPS ze zdalnym pobieraniem plików DDD?
Co musi mieć kierowca busa powyżej 2,5 t w transporcie międzynarodowym
Jeśli pojazd wymaga tachografu (czyli od 2026 roku w transporcie międzynarodowym i kabotażowym), kierowca musi:
posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii (np. B lub B+E w przypadku przyczepy),
mieć kartę kierowcy do obsługi tachografu (karta kierowcy to indywidualna karta do tachografu cyfrowego, która rejestruje czas pracy, jazdy i odpoczynku. Wniosek o kartę składa się w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Koszt to ok. 150–200 zł),
mieć przy sobie wypis z licencji wspólnotowej (dokument potwierdzający, że firma ma prawo do transportu międzynarodowego),
posiadać dane z tachografu z ostatnich 56 dni.
Dokumenty do kontroli
Podsumowując kwestię dokumentów kierowcy oraz przewoźnicy muszą być przygotowani do kontroli drogowych, które mogą obejmować następujące dokumenty:
prawo jazdy – kierowca powinien posiadać prawo jazdy kategorii B (ewentualnie z kodem 96 dla zestawów do 4,25 t, które są traktowane jako "pojazdy specjalne" (np. z przyczepą),
karta kierowcy – obowiązkowa, jeśli tachograf jest wymagany,
wypis z licencji wspólnotowej – dotyczy przewoźników, którzy wykonują transport międzynarodowy pojazdami o DMC od 2,5 do 3,5 t,
zaświadczenie o niekaralności (to zaświadczenie jest wymagane w przypadku przewoźnika, ale tylko dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie transportem np. dla osób, które posiadają licencję przewoźnika drogowego. Dla kierowcy nie jest to konieczne, chyba że prowadzi działalność gospodarczą jako przewoźnik.),
dane z tachografu – za ostatnie 56 dni, które mogą być kontrolowane przez ITD.
Jak się przygotować pojazdy na zmiany?
Przygotowanie do nowych przepisów wymaga kilku kroków, które musisz podjąć, aby zapewnić zgodność z wymaganiami:
Sprawdź DMC busów i charakter przewozów.
Upewnij się, czy potrzebujesz tachografu.
Zainstaluj tachograf G2V2.
Wyrób karty kierowców.
Zaplanuj system pobierania danych i ich archiwizację.
Przeszkol kierowców.
Podsumowanie
Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany dla właścicieli i kierowców busów wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie zarobkowym. Od 1 lipca 2026 roku obowiązek montażu tachografów obejmie pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony. Dotyczy to również zestawów z przyczepą, jeśli ich łączna masa przekroczy ten próg. Kluczowe jest rozróżnienie, czy pojazd jest używany zarobkowo i czy porusza się poza granicami kraju. Aby uniknąć kar i problemów podczas kontroli, przewoźnicy muszą sprawdzić, które pojazdy podlegają nowym przepisom, zainstalować tachograf G2V2, wyrobić karty kierowcy i przeszkolić pracowników, wdrożyć system archiwizacji danych z tachografu. Warto przygotować się do zmian już teraz – dzięki temu Twoja firma uniknie stresu, niepotrzebnych wydatków i przestojów w pracy.
Szukasz łatwego we wdrożeniu, taniego i skalowalnego systemu do zarządzania flotą?
Zmiany wprowadzane przez Pakiet Mobilności sprawiają, że pytania o to, czy bus może być bez tachografu, wracają ze zdwojoną siłą. Okazuje się, że taka możliwość od 1 lipca 2026 roku będzie znacząco ograniczona. Do tego czasu należy przeprowadzić montaż tachografów w busach, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 2,5 tony, a ich przeznaczeniem są zarobkowe przewozy międzynarodowe lub kabotażowe.
Zasadne wydaje się w tym momencie pytanie: kiedy nie trzeba mieć tachografu w busie do 3,5 tony? Pakiet Mobilności nie nakłada takiego obowiązku m.in. na pojazdy:
wykorzystywane w celach zarobkowych wyłącznie w ramach przewozów krajowych,
użytkowane w celach prywatnych (tachograf w busie prywatnym nie jest w świetle tych przepisów obligatoryjny).
Kiedy tachograf w busie z przyczepą jest obowiązkowy?
Biorąc pod uwagę regulacje wprowadzane przez Pakiet Mobilności, od 1 lipca 2026 roku tachograf w busie z przyczepą jest koniecznym wyposażeniem, jeśli:
suma DMC (bus łącznie z przyczepą) przekracza 2,5 tony,
zespół bus + przyczepa jest wykorzystywany do przewozu rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym.
Jak widać, wśród powyższych warunków nie ma wzmianki o przewozach krajowych. Warto jednak przyjrzeć się temu, w jaki sposób kwestia obowiązkowych tachografów w busach z przyczepą jest uregulowana na terenie Polski. W większości przypadków, poruszające się po naszym kraju zespoły złożone z busa i przyczepy, których suma DMC przekracza 3,5 tony, muszą być wyposażone w tachograf. Istnieją jednak pewne określone sytuacje, gdy takiego obowiązku nie ma – dotyczy to np.:
pojazdów i zespołów pojazdów o DMC nieprzekraczającym 7,5 tony, które są wykorzystywane do przewozu materiałów, sprzętu bądź urządzeń przeznaczonych do użytku kierowcy w trakcie pracy,
pojazdów i zespołów pojazdów o DMC nieprzekraczającym 7,5 tony, które są użytkowane w celu dostawy rzeczy wyprodukowanych metodami rzemieślniczymi oraz przy spełnieniu następujących warunków: dostawa musi odbywać się w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa, prowadzenie tego rodzaju pojazdów nie jest głównym zajęciem kierowcy, a sam transport nie jest realizowany w celach zarobkowych,
pojazdów i zespołów pojazdów o DMC nieprzekraczającym 7,5 tony, które są stosowane do przewozu rzeczy o charakterze niehandlowym.
Reasumując: czy bus z lawetą musi mieć tachograf? To zależy od łącznego DMC zespołu oraz charakteru przewozu, terenu na którym jest on realizowany, a także rodzaju pokonywanej trasy (m.in. odległości od bazy).
Tachograf w busie do 3,5 t: od kiedy będzie obowiązkowy?
Kiedy wchodzi tachograf na busa do 3,5 t? Z tym pytaniem mierzy się wiele firm, które chcą zdążyć z podjęciem odpowiednich inwestycji, zanim dojdzie do przekroczenia wyznaczonego w przepisach terminu. Okazuje się, że obowiązkowe tachografy w busach do 3,5 tony staną się rzeczywistością w świecie międzynarodowego transportu drogowego od 1 lipca 2026 r.
Należy przy tym pamiętać, że istnieją przypadki, kiedy nie trzeba mieć tachografu w swoim busie o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Jakie pojazdy są zwolnione z tachografu? Zgodnie z przepisami obowiązkowy nie jest m.in.: tachograf w busie prywatnym, z którego nie korzysta się do realizacji zadań o charakterze zarobkowym. Oznacza to, że nie ma konieczności m.in. montowania tacho w busach kempingowych użytkowanych w celach turystycznych.
Martwić się tym, kiedy wchodzi tachograf na busa, nie trzeba także wtedy, gdy np.:
mamy do czynienia z busami o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które są wykorzystywane wyłącznie w przewozach krajowych,
mowa o busach charakteryzujących się DMC od 2,5 do 3,5 tony, które stosowane są do przewozów własnych (także międzynarodowych).
Czy w wyniku zmian wprowadzonych przez Pakiet Mobilności tachografy w busach do 3,5 t realizujących przewozy krajowe stały się obligatoryjne?
Nie, wprowadzona od 1 lipca 2026 roku zmiana nie odnosi się do przewozów krajowych. Tym, od kiedy tachograf w busie będzie obligatoryjny i jak temu obowiązkowi sprostać, powinny zainteresować się przede wszystkim osoby wykorzystujące pojazdy o DMC od 2,5 do 3,5 t do przewozów międzynarodowych i kabotażowych.
Jaki jest czas pracy kierowcy busa do 3,5 tony, którego dotyczą zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności?
Wraz wiadomością o tym, od kiedy tachografy w busach o DMC od 2,5 do 3,5 tony w transporcie międzynarodowym i kabotażowym staną się obligatoryjne, pojawiła się również informacja, że kierowców takich busów zaczną obowiązywać restrykcyjne zasady regulujące ich czas jazdy i odpoczynku. Tak w istocie jest – będą oni podlegać takim samym regułom, co kierowcy ciężarówek. Oznacza to konieczność przestrzegania takich zasad jak m.in.:
maksymalny czas jazdy wynosi 9 godzin dziennie z możliwością wydłużenia maksymalnie dwa razy w tygodniu do 10 godzin,
tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może być dłuższy niż 56 godzin,
łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin,
obligatoryjna przerwa o długości 45 minut po jeździe trwającej 4,5 godziny – dopuszczalne jest podzielenie przerwy na dwie części liczące 15 i 30 minut,
obowiązkowy odpoczynek dzienny wynoszący co najmniej 11 godzin, przy czym można go podzielić na dwa okresy liczące 3 i 9 godzin (maksymalnie trzy razy w tygodniu dopuszczalne jest skrócenie odpoczynku dziennego do 9 godzin),
obligatoryjny odpoczynek tygodniowy wynoszący minimum 45 godzin – choć dopuszczalne jest skrócenie go do 24 godzin raz na dwa tygodnie, to należy to w ciągu trzech tygodni zrekompensować.
Za brak stosowania się do norm czasu pracy kierowcy busa o DMC od 2,5 do 3,5 tony w transporcie międzynarodowym i kabotażowym należy spodziewać się mandatów, których wysokość zależy od charakteru karanego naruszenia.
Na jakie tachografy w busach powinien postawić przewoźnik, by spełniały wymogi zawarte w przepisach?
Przepisy wprowadzane przez Pakiet Mobilności stają się przyczynkiem do wielu rozważań wśród przewoźników i kierowców. Przedstawiciele branży transportowej zastanawiają się nad wieloma kwestiami związanymi z zagadnieniem, jakim jest tachograf w busie: od kiedy będzie obowiązkowy, czy bus z lawetą musi mieć tachograf lub choćby jaki rodzaj tego urządzenia jest wymagany przepisami.
W kontekście tego ostatniego pytania odpowiedź jest prosta. Jako tachografy w busach od 2,5 do 3,5 tony będących pojazdami służącymi do zarobkowego, międzynarodowego transportu towarów lub przewozów osób należy stosować wyłącznie inteligentne urządzenia najnowszej generacji (najnowsze tachografy G2V2).
Ile kosztuje tachograf inteligentny do busa o DMC do 3,5 tony?
Od kiedy tachograf w busie przestał być melodią dalekiej przyszłości, a stał się koniecznością w bliskiej perspektywie czasowej, wielu przewoźników zaczęło zadawać sobie pytanie o to, z jakim kosztem będzie wiązać się jego zakup. Obecnie charakteryzująca inteligentny tachograf G2V2 cena mieści się w widełkach od ponad 3 do ok. 5,5 tysiąca złotych. Należy jednak pamiętać, że koszt tego rodzaju urządzenia może zmieniać się w czasie.
Czy tachografy w busach mogą być odczytywane zdalnie?
Tak, obowiązkowe tachografy w busach od 2,5 do 3,5 tony, wykorzystywanych zarobkowo w przewozach międzynarodowych lub kabotażowych – inteligentne tachografy drugiej generacji G2V2 – mogą podlegać sczytywaniu na odległość. Do tego, by był możliwy, wykorzystuje się system telematyczny, taki jak np. Navifleet, a także odpowiednie rozwiązania instalowane w pojazdach – lokalizator GPS oraz moduł TMR (Tacho Memory Reader). Zastosowanie nowoczesnego podejścia do sczytywania danych zapewnia szereg korzyści, w tym m.in. oszczędność czasu czy pewność co do przestrzegania obligatoryjnych terminów.
Gdzie mogę dowiedzieć się więcej na temat nowych tacho w busach i innych pojazdach?
Zdajesz już sobie sprawę z tego, od kiedy tachografy w busach o DMC od 2,5 do 3,5 tony będą obowiązkowe i jakich przypadków taki wymóg będzie dotyczyć, ale chcesz poszerzyć swoją wiedzę o tych urządzeniach i ich możliwościach? W takim razie zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami na naszym blogu, w których piszemy więcej o tym zagadnieniu. W naszych tekstach poruszamy także wiele innych kwestii mogących zainteresować osoby pragnące usprawnić zarządzanie flotą w swojej firmie lub wykorzystać w niej monitoring GPS. Lekturę polecamy zacząć od następujących wpisów:
Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.