Tachografy w busach – zmiany w 2026 roku, o których jeszcze się nie mówi

Tachografy w busach – zmiany w 2026 roku, o których jeszcze się nie mówi

Nowe przepisy dotyczące tachografów w busach od 2026 roku

Od 1 lipca 2026 roku tachografy do busa (w tym tachografy do busa z przyczepą) staną się obowiązkowe w transporcie międzynarodowym dla pojazdów o DMC powyżej 2,5 tony. To nie tylko kwestia samego montażu tachografu, ale i nowych obowiązków operacyjnych:

  • prowadzenie ewidencji czasu pracy za pomocą tachografu cyfrowego – tachograf w busie będzie rejestrował czas pracy kierowcy tak jak w ciężarówce,
  • posiadanie karty kierowcy i jej regularna aktualizacja,
  • zdalny odczyt danych z tachografu do busa i z karty kierowcy – co 90 dni z tachografu i co 28 dni z karty.

Pobieranie danych z tachografu do busa — co się zmienia?

Wraz z obowiązkiem montażu tachografów w busach pojawi się wymóg cyklicznego pobierania i archiwizacji danych. Brak terminowego odczytu danych z tachografu do busa może skutkować poważnymi konsekwencjami:

  • kara dla przewoźnika nawet do 10 000 zł,
  • wykreślenie z rejestru przewoźników,
  • zablokowanie możliwości realizacji dalszych zleceń, zwłaszcza zagranicznych.



Dlatego firmy muszą już teraz planować wdrożenie systemów do zdalnego odczytu tachografów w busach – ręczne zbieranie plików staje się niewykonalne przy większych flotach.

Tachograf w busach — kto i kiedy musi go mieć?

Ważne pytania, na które warto znać odpowiedzi:

  • Tachograf w busie do 3,5 tony — od kiedy?

Obowiązek dotyczy busów o DMC powyżej 2,5 tony, głównie w transporcie międzynarodowym od 1 lipca 2026.

  • Tachograf w busie z przyczepą – kiedy jest konieczny?


Jeśli łączna masa zestawu przekracza 2,5 tony, obowiązek montażu tachografu dotyczy również busów z przyczepą.

  • Tachograf w busie prywatnym – czy jest obowiązkowy?


Nie, pod warunkiem, że pojazd nie jest wykorzystywany do zarobkowego przewozu osób lub rzeczy, i nie opuszcza kraju.

  • Pakiet Mobilności a tachografy w busach


Nowe przepisy z Pakietu Mobilności ujednolicają zasady dotyczące obowiązków kierowców i przewoźników, które teraz obejmują również busy.



Obowiązkowe tachografy w busach — wyjątki i pułapki

Nie każdy bus musi mieć tachograf. Wyjątki obejmują:

  • transport prywatny i okazjonalny (np. przeprowadzki, pojazdy kempingowe),
  • przewozy na potrzeby własne, o ile odbywają się w ruchu krajowym,
  • przewozy lokalne, które nie wykraczają poza terytorium Polski.



Uwaga: Przewozy okazjonalne za granicę (np. jeden wyjazd w miesiącu) mogą podlegać obowiązkowi, jeśli działalność ma charakter zarobkowy.

Techniczne wyzwania montażu tachografu w busach

Montaż tachografów cyfrowych nowej generacji (G2V2) w busach bywa wyzwaniem:

  • brak standardowych czujników prędkości,
  • ograniczona przestrzeń w desce rozdzielczej,
  • problemy z homologacją urządzeń w lekkich pojazdach.



Zaleca się wczesną weryfikację techniczną i wcześniejszy montaż, by uniknąć kolejek w warsztatach blisko daty obowiązku.

Co musisz zrobić przed lipcem 2026?

  1. Zidentyfikuj busy w swojej flocie, które podlegają nowym przepisom.
  2. Zaplanuj instalację tachografów G2V2 z odpowiednim wyprzedzeniem.
  3. Zamów karty kierowców w PWPW, by uniknąć opóźnień.
  4. Wdróż systemy zdalnego odczytu i archiwizacji danych z tachografów do busów.
  5. Przeszkol kierowców i dział kadr z nowych zasad i obsługi tachografów.



Szukasz lokalizacji GPS ze zdalnym pobieraniem plików DDD?

FAQ
Czy trzeba mieć kartę kierowcy w busie?
Jak często trzeba pobierać dane z tachografu do busa?
Czy bus używany do przewozu mebli prywatnych musi mieć tachograf?
Czy wystarczy tachograf analogowy w busie?

Agata Świerczek

Specjalista ds. E-marketingu

Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.