
Nowe przepisy dotyczące tachografów w busach od 2026 roku
Od 1 lipca 2026 roku tachografy do busa (w tym tachografy do busa z przyczepą) staną się obowiązkowe w transporcie międzynarodowym dla pojazdów o DMC powyżej 2,5 tony. To nie tylko kwestia samego montażu tachografu, ale i nowych obowiązków operacyjnych:
- prowadzenie ewidencji czasu pracy za pomocą tachografu cyfrowego – tachograf w busie będzie rejestrował czas pracy kierowcy tak jak w ciężarówce,
- posiadanie karty kierowcy i jej regularna aktualizacja,
- zdalny odczyt danych z tachografu do busa i z karty kierowcy – co 90 dni z tachografu i co 28 dni z karty.
Pobieranie danych z tachografu do busa — co się zmienia?
Wraz z obowiązkiem montażu tachografów w busach pojawi się wymóg cyklicznego pobierania i archiwizacji danych. Brak terminowego odczytu danych z tachografu do busa może skutkować poważnymi konsekwencjami:
- kara dla przewoźnika nawet do 10 000 zł,
- wykreślenie z rejestru przewoźników,
- zablokowanie możliwości realizacji dalszych zleceń, zwłaszcza zagranicznych.
Dlatego firmy muszą już teraz planować wdrożenie systemów do zdalnego odczytu tachografów w busach – ręczne zbieranie plików staje się niewykonalne przy większych flotach.
Tachograf w busach — kto i kiedy musi go mieć?
Ważne pytania, na które warto znać odpowiedzi:
- Tachograf w busie do 3,5 tony — od kiedy?
Obowiązek dotyczy busów o DMC powyżej 2,5 tony, głównie w transporcie międzynarodowym od 1 lipca 2026.
- Tachograf w busie z przyczepą – kiedy jest konieczny?
Jeśli łączna masa zestawu przekracza 2,5 tony, obowiązek montażu tachografu dotyczy również busów z przyczepą.
- Tachograf w busie prywatnym – czy jest obowiązkowy?
Nie, pod warunkiem, że pojazd nie jest wykorzystywany do zarobkowego przewozu osób lub rzeczy, i nie opuszcza kraju.
- Pakiet Mobilności a tachografy w busach
Nowe przepisy z Pakietu Mobilności ujednolicają zasady dotyczące obowiązków kierowców i przewoźników, które teraz obejmują również busy.
Obowiązkowe tachografy w busach — wyjątki i pułapki
Nie każdy bus musi mieć tachograf. Wyjątki obejmują:
- transport prywatny i okazjonalny (np. przeprowadzki, pojazdy kempingowe),
- przewozy na potrzeby własne, o ile odbywają się w ruchu krajowym,
- przewozy lokalne, które nie wykraczają poza terytorium Polski.
Uwaga: Przewozy okazjonalne za granicę (np. jeden wyjazd w miesiącu) mogą podlegać obowiązkowi, jeśli działalność ma charakter zarobkowy.
Techniczne wyzwania montażu tachografu w busach
Montaż tachografów cyfrowych nowej generacji (G2V2) w busach bywa wyzwaniem:
- brak standardowych czujników prędkości,
- ograniczona przestrzeń w desce rozdzielczej,
- problemy z homologacją urządzeń w lekkich pojazdach.
Zaleca się wczesną weryfikację techniczną i wcześniejszy montaż, by uniknąć kolejek w warsztatach blisko daty obowiązku.
Co musisz zrobić przed lipcem 2026?
- Zidentyfikuj busy w swojej flocie, które podlegają nowym przepisom.
- Zaplanuj instalację tachografów G2V2 z odpowiednim wyprzedzeniem.
- Zamów karty kierowców w PWPW, by uniknąć opóźnień.
- Wdróż systemy zdalnego odczytu i archiwizacji danych z tachografów do busów.
- Przeszkol kierowców i dział kadr z nowych zasad i obsługi tachografów.