
Czas pracy kierowców to zagadnienie, które jest ściśle regulowane przez przepisy krajowe i unijne. Kierowcy muszą przestrzegać restrykcyjnych norm związanych m.in. z ograniczeniami dotyczącymi dziennego, tygodniowego i dwutygodniowego czasu jazdy, odbywaniem odpoczynków, realizacją niezbędnych przerw czy rejestrowaniem swoich aktywności przy użyciu tachografu. Świadomi obowiązujących przepisów powinni być również przewoźnicy i osoby odpowiedzialne za planowanie tras czy np. ustalanie harmonogramów czasu pracy kierowców.
Wiedza na temat tego, jak liczyć czas pracy kierowcy oraz do jakich ograniczeń muszą stosować się osoby wykonujące przewozy drogowe, okazuje się niezbędna niemal dla każdego, kto na co dzień działa w branży transportowej. Dlatego w dalszej części artykułu wyjaśnimy m.in. jak uregulowany jest czas pracy kierowców, jakie są najistotniejsze limity z nim związane, a także jakie obowiązki dotyczące prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców spoczywają na pracodawcy.
Dlaczego prawidłowe liczenie czasu pracy kierowcy jest ważne?
W branży transportowej przestrzeganie limitów czasu pracy kierowcy to nie tylko kwestia prawa, ale i bezpieczeństwa na drodze. Przykładowo przekraczanie dozwolonych godzin jazdy zwiększa ryzyko wypadków, a także naraża firmę i kierowcę na surowe sankcje finansowe i prawne.
Osoby odpowiedzialne za rozliczanie czasu pracy kierowców muszą znać obowiązujące przepisy oraz metody dokładnego obliczania czasu pracy z wykorzystaniem narzędzi, takich jak karta kierowcy i tachograf cyfrowy.
Gdzie znaleźć najważniejsze przepisy dotyczące czasu pracy kierowców zawodowych?
Ile wynosi czas pracy kierowcy zawodowego? W poszukiwaniu bardziej szczegółowych odpowiedzi na to dość ogólne pytanie należy skierować się do najistotniejszych aktów prawnych regulujących tę kwestię. Należą do nich m.in.:
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców,
- Kodeks Pracy,
- Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.,
- Umowa AETR,
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym wraz dołączonymi załącznikami.
Dzięki zaznajomieniu się z tymi dokumentami i zawartymi w nich przepisami, czas pracy kierowców i dotyczące go ograniczenia staną się bardziej zrozumiałe.
Podstawowe normy czasu pracy kierowców
Osoby, do których obowiązków należy prawidłowe obliczanie czasu pracy kierowców, a także sami kierowcy muszą znać najważniejsze normy regulujące to zagadnienie. Rozumiejąc w praktyce limity związane z dziennym, tygodniowym oraz dwutygodniowym czasem pracy i jazdy kierowcy, można postępować zgodnie z przepisami i dzięki temu uniknąć ewentualnych kar ze strony uprawnionych organów.
Czas pracy a czas jazdy kierowcy – czym się różnią?
Aby móc odpowiedzieć sobie na pytanie, ile czasu pracy ma kierowca zawodowy, warto na wstępie wprowadzić pewne istotne rozróżnienie między czasem pracy a czasem jazdy, czyli terminami które bywają niekiedy mylone ze sobą.
Czas jazdy to wyłącznie jedna ze składowych wliczanych do całkowitego czasu pracy kierowcy. Zgodnie z regulującą czas pracy kierowcy ustawą, zalicza się do niego także okresy, w których wykonywane były inne czynności związane z realizacją przewozu drogowego, takie jak m.in.:
- załadunek i rozładunek oraz nadzór nad tymi procesami,
- czynności spedycyjne,
- obsługa codzienna pojazdów i przyczep,
- niezbędne formalności administracyjne, np. wypełnianie dokumentów przewozowych.
Zastanawiając się, jak obliczyć czas pracy kierowcy w prawidłowy sposób, należy więc pamiętać, by uwzględniać nie tylko okresy poświęcone na prowadzenie pojazdu, ale także na inne aktywności towarzyszące wykonywaniu przewozu.
Ile wynosi dzienny czas pracy kierowcy?
Odpowiedź na pytanie o to, jaki jest maksymalny czas pracy kierowcy w danej dobie, zależy w dużej mierze od tego, z jakim systemem czasu pracy mamy do czynienia. Przykładowo w systemie podstawowym maksymalny dzienny czas pracy kierowcy wynosi 8 godzin na dobę przy pięciodniowym tygodniu pracy. Przekroczenie czasu pracy kierowcy oznacza w tym wypadku wykonywanie obowiązków w godzinach nadliczbowych, co wiąże się z rekompensatą. Jeżeli z kolei przyjmiemy np. równoważny system pracy, to dopuszczalne stanie się wydłużenie czasu pracy kierowcy do 12 godzin na dobę. W takim wypadku w innych dniach kierowcy będzie dotyczyć skrócony czas pracy lub ewentualnie będzie musiał on odebrać odpowiednią liczbę dni wolnych.
Należy w tym miejscu wspomnieć o kilku istotnych kwestiach związanych z dobowym czasem pracy kierowcy: przerwach, odpoczynkach oraz limitach dotyczących czasu jazdy.
Przerwy:
- przepisy o czasie pracy kierowcy nakazują po każdym okresie jazdy wynoszącym 4,5 godziny odbywać przerwę trwającą minimum 45 minut – można ją podzielić na dwie części: pierwszą liczącą co najmniej 15 minut i drugą trwającą minimum 30 minut (właściwa kolejność jest istotna),
- jeśli kierowca nie rozpoczął przerwy związanej z czasem jazdy, a odbył do 6 godzin pracy, powinien odebrać przerwę trwającą 30 lub 45 minut (krótsza przerwa jest możliwa, gdy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi maksymalnie 9 godzin),
- jeżeli wymiar dobowego czasu pracy kierowcy wynosi przynajmniej 6 godzin, przysługuje mu tzw. przerwa śniadaniowa, trwająca 15 minut – ta przerwa wlicza się do czasu pracy kierowcy.
Odpoczynek dzienny:
- regularny dzienny okres odpoczynku wynosi 11 nieprzerwanych godzin,
- skrócony dzienny okres odpoczynku wynosi minimum 9, a mniej niż 11 godzin – można go stosować maksymalnie trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku,
- dzielony dzienny okres odpoczynku może być odebrany w dwóch częściach – pierwsza musi trwać minimum 3, a druga minimum 9 godzin.
Limity dziennego czasu jazdy kierowcy:
- standardowo czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin dziennie,
- dwa razy w tygodniu kalendarzowym można wydłużyć czas jazdy do 10 godzin dziennie.
Ile wynosi tygodniowy czas pracy kierowcy?
Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o czasie pracy kierowców, maksymalny tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym, wynoszącym co najwyżej 4 miesiące. Oznacza to, że w obrębie pojedynczego tygodnia dopuszczalna jest pewna elastyczność. Nie wiąże się ona jednak z pełną dowolnością – maksymalny czas pracy kierowcy w tygodniu wynosi 60 godzin.
Warto tu wspomnieć o dwóch istotnych kwestiach, które są uregulowane w przepisach dotyczących czasu pracy kierowcy: odpoczynku tygodniowym oraz maksymalnym tygodniowym czasie prowadzenia pojazdu.
Odpoczynek tygodniowy:
- okres tygodniowego regularnego odpoczynku kierowcy wynosi minimum 45 nieprzerwanych godzin,
- skrócony tygodniowy czas odpoczynku kierowcy wynosi nieprzerwanie przynajmniej 24 godziny, ale mniej niż 45 godzin.
Maksymalny tygodniowy czas jazdy jest równy z kolei 56 godzin.
Jaki jest maksymalny dwutygodniowy czas pracy kierowców?
Ile wynosi maksymalny dwutygodniowy czas pracy kierowców ciężarówek?
Odpowiedź na to pytanie można wywnioskować z wcześniej przytoczonych reguł dotyczących tygodniowego czasu pracy kierowcy. Wynika z nich, że maksymalny dwutygodniowy czas pracy kierowcy tira może wynieść 120 godzin (dwa razy po 60 godzin tygodniowo), pod warunkiem, że w kolejnych tygodniach okresu rozliczeniowego liczba godzin będzie odpowiednio mniejsza – tak, by przeciętny tygodniowy czas pracy nie przekraczał 48 godzin.
W kontekście tego, jak liczyć czas pracy kierowców w poprawny sposób, należy wspomnieć o pewnym innym ograniczeniu zawartym w przepisach. Zgodnie z nim, dwutygodniowy czas jazdy kierowcy (łączny), liczony w dwóch, sąsiednich tygodniach, nie może być dłuższy niż 90 godzin.
Jak unormowany jest nocny czas pracy kierowcy?
W przepisach regulujących czas pracy kierowcy godziny nocne i wykonywanie zadań służbowych w ich trakcie zostały obwarowane dodatkowymi restrykcjami. Jakie limity są związane z czasem pracy kierowcy w nocy? Jeżeli mamy do czynienia z wykonywaniem pracy w porze nocnej, czyli w okresie obejmującym wyznaczone przez pracodawcę 4 godziny między godziną 00:00 a godziną 07:00, czas pracy kierowcy nie może być dłuższy niż 10 godzin między dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennym i tygodniowym okresem odpoczynku.
Jak liczyć czas pracy kierowców w prawidłowy sposób?
W kontekście obliczania czasu pracy kierowcy, tacho i karta kierowcy oraz zapisane na nich dane stanowią nieodzowne narzędzia. Z czego wynika ich niebagatelne znaczenie? Tachograf cyfrowy wraz z kartą kierowcy to podstawowe narzędzia do precyzyjnego rejestrowania czasu pracy i jazdy. Odczyt danych z nich pozwala na wiarygodne ustalenie godzin pracy oraz odpoczynku:
- karta kierowcy rejestruje jego indywidualne aktywności,
- tachograf cyfrowy zapisuje dane dotyczące pojazdu i całego zespołu kierowców.
Regularne odczyty danych i ich analiza są wedle aktualnych przepisów obowiązkowe.
Krok po kroku – liczenie czasu pracy kierowcy
- Zsumuj godziny jazdy zarejestrowane przez tachograf w danym dniu.
- Dodaj czas wykonywania innych czynności związanych z pracą, np. przygotowanie pojazdu, załadunek.
- Uwzględnij przerwy i odpoczynki – pamiętaj m.in. o obowiązkowej przerwie po 4,5 godz. jazdy.
- Sprawdź, czy suma czasu pracy nie przekracza dziennych i tygodniowych limitów.
Obowiązki związane z ewidencją czasu pracy kierowców
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców, pracodawca jest zobowiązany do tego, by dla każdego kierowcy prowadzić ewidencję czasu pracy – w formie papierowej lub elektronicznej. Ma ona na celu prawidłowe ustalenie jego wynagrodzenia, a także innych świadczeń związanych z pracą. Co istotne, ewidencję czasu pracy kierowcy pracodawca musi przechowywać przez 10 lat po zakończeniu objętego nią okresu. Z kolei dane z tachografu powinny być archiwizowane przez minimum 12 miesięcy i dostępne do kontroli. Zaznaczmy, że nieprawidłowości w ewidencji lub fałszowanie danych mogą skutkować karami finansowymi i innymi konsekwencjami prawnymi.
Warto podkreślić, że obligatoryjne jest nie tylko ewidencjonowanie czasu pracy kierowcy pojazdu o DMC powyżej 3,5 t, zatrudnionego na umowę o pracę, ale także prowadzenie ewidencji:
- czasu pracy kierowcy busa do 3,5 t,
- czasu pracy kierowcy działającego w oparciu o umowę zlecenie oraz osoby samozatrudnionej.
Ile wynosi czas pracy kierowcy i jak go liczyć? Podsumowanie
Prawidłowe obliczanie czasu pracy kierowcy jest kluczowe z perspektywy bezpieczeństwa i postępowania w zgodzie z przepisami. Dzięki zastosowaniu karty kierowcy i tachografu cyfrowego można dokładnie monitorować czas jazdy, przerw oraz innych aktywności. Znajomość aktualnych limitów oraz regularna ewidencja to podstawa efektywnego zarządzania czasem pracy w branży transportowej.
Zadbaj o to, by Twoje rozliczenia były rzetelne i korzystaj z dostępnych narzędzi do precyzyjnego odczytu danych. To nie tylko obowiązek, ale i inwestycja w bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego.
Interesuje Cię temat tachografów i prawidłowego rozliczania czasu pracy kierowców? Zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami poświęconymi tym zagadnieniom, takimi jak m.in.:
- Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany
- Jak usprawnić rozliczanie czasu pracy kierowców? Przewodnik po zdalnym pobieraniu danych z tachografu
- Tachografy w busach – co musisz wiedzieć o nowych przepisach?
- Tachograf - co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać?
- Jak włożyć kartę do tachografu? Praktyczny poradnik krok po kroku
- Jak zmienić czas w tachografie? Praktyczny poradnik dla kierowców i rozliczających
- Jazda bez tachografu – kiedy jest dozwolona?





.png)
.png)

.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)

%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)



