Jazda bez tachografu – kiedy jest dozwolona?

Jazda bez tachografu – kiedy jest dozwolona?

Kierowcy często zastanawiają się, kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu. Choć korzystanie z tego urządzenia zarówno dla nich samych, jak i dla firm transportowych stanowi chleb powszedni, to jednak zainteresowanie małą dyspensą w tym zakresie nie słabnie. Ku ich zadowoleniu okazuje się, że nie każda trasa musi być rejestrowana – w przepisach istnieje szereg wyjątków, w przypadku których jazda bez tachografu lub bez karty kierowcy jest dozwolona.

W tym artykule jasno i konkretnie wyjaśniamy, kiedy możesz legalnie jeździć bez rejestrowania czasu pracy, na co uważać i jak udokumentować przejazd.

Kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu?

Jak wspomnieliśmy, istnieją momenty, kiedy można jechać bez tachografu i nie łamać przepisów takim postępowaniem. W tym miejscu należy wprowadzić pewne rozróżnienie. Sytuacje, kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu, możemy podzielić na dwie grupy:

  • przewozy, które nie są objęte obowiązkiem rejestrowania czasu pracy i aktywności kierowcy z użyciem tachografu,
  • różne dopuszczalne przypadki jazdy w trybie OUT – dotyczy to pojazdów, które muszą być wyposażone w tachograf.

Chcąc lepiej zrozumieć, kiedy tachograf nie obowiązuje, a mówiąc ściślej: kiedy nie trzeba go posiadać lub za jego pomocą rejestrować czasu jazdy, przyjrzyjmy się obu tym grupom.

Przewozy nieobjęte obowiązkiem rejestracji (zgodnie z art. 3 i 13 rozporządzenia 561/2006)

Nie każdy pojazd musi być wyposażony w tachograf. Na jakie wyjątki od tego obowiązku warto zwrócić szczególną uwagę?

  • Transport drogowy pojazdami o DMC do 3,5 tony
    Jeśli nie ciągniesz przyczepy i nie przekraczasz 3,5 t, tachograf obecnie nie jest wymagany.
  • Przewozy drogowe osobowe do 9 osób
    Dotyczy także pojazdów używanych do prywatnych celów, niezarobkowo.
  • Pomoc drogowa
    W tym przypadku możliwa jest jazda bez tachografu do 100 km od bazy firmy – tylko jeśli holowanie nie jest głównym przedmiotem działalności.
  • Pojazdy specjalistyczne np. rolnicze, budowlane
    Dotyczy to specjalistycznych pojazdów używanych na krótkich odcinkach i w określonych warunkach.
  • Transport lokalny w regularnych liniach do 50 km
    W jakich przypadkach jest dozwolona jazda bez tachografu do 50 km? Jest ona dopuszczalna np. w kontekście komunikacji miejskiej lub szkolnej.

Co to jest jazda w trybie OUT w tachografie cyfrowym i kiedy się z niej korzysta?

Tryb OUT (Poza zakresem) umożliwia jazdę z włożoną kartą kierowcy bez rejestrowania aktywności. Legalne zastosowanie obejmuje m.in.:

  • przemieszczanie się po drogach niepublicznych (np. na terenie zakładu, bazy),
  • transport odpadów komunalnych, mleka, ścieków w promieniu 100 km,
  • przewóz nowo zarejestrowanych pojazdów do punktu dealerskiego.



Uwaga: tryb OUT musi być każdorazowo wybrany manualnie w tachografie i odpowiednio udokumentowany.

Czy jazda bez karty kierowcy w tachografie może być zgodna z przepisami?

Czy można jeździć bez karty do tachografu? Odpowiedź okazuje się bardziej skomplikowana, niż mogłoby się to początkowo wydawać. Zasadniczo jazda bez karty kierowcy w tachografie jest zabroniona, ale istnieje kilka wyjątków. Kiedy, mimo obowiązku posiadania w pojeździe tachografu, jazda bez karty może być dopuszczalna?

Utrata, uszkodzenie lub kradzież karty

Istnieją sytuacje, gdy pomimo prowadzenia pojazdu wyposażonego w tachograf cyfrowy, jazda bez karty kierowcy okazuje się możliwa. Najlepszym przykładem takiego obrotu spraw jest utrata, uszkodzenie bądź kradzież karty. W takim przypadku kierowca ma prawo kontynuować jazdę przez maksymalnie 15 dni pod warunkiem:

  • złożenia wniosku o duplikat do PWPW niezwłocznie,
  • wykonywania wydruków z tachografu bez karty, opatrzonych podpisem i wzbogaconych o niezbędne informacje ze strony kierowcy – zarówno na początku, jak i na końcu każdej zmiany.

Brak możliwości pobrania danych z karty

Jeśli karta jest technicznie niesprawna, ale znajduje się w tachografie – zaleca się wykonanie kopii danych z tachografu i konsultację z serwisem.

Co grozi za jazdę bez tachografu lub bez karty?

Aby lepiej uzmysłowić sobie, jaka może czekać kara za jazdę bez karty w tachografie oraz za inne naruszenia związane z rejestrowaniem czasu i aktywności kierowcy z użyciem tachografu, prześledźmy kilka hipotetycznych sytuacji.

  1. Naruszenie: Brak karty w tachografie.
    Przykład: Kierowca zapomniał karty.
    Potencjalna kara za jazdę bez karty w tachografie: 2000 zł.
  2. Naruszenie: Jazda bez wyboru trybu OUT.
    Przykład: Transport na drogach niepublicznych.
    Potencjalna kara: 1000–2000 zł.
  3. Naruszenie: Brak wydruku podczas jazdy bez karty.
    Przykład: Karta uszkodzona, brak dokumentacji.
    Potencjalna kara: 1000 zł.
  4. Naruszenie: Brak odczytu danych.
    Przykład: Przekroczony termin poboru danych.
    Potencjalna kara: do 3000 zł (dla firmy).

Jazda bez karty w tachografie lub w trybie OUT – jak to udokumentować?

Sytuacje, w których następuje jazda bez karty w tachografie lub korzysta się z trybu OUT, należy właściwie dokumentować. Dobra praktyka to:

  • regularne wydruki z tachografu z opisem sytuacji,
  • notatki kierowcy z podpisem i datą,
  • zgłoszenie incydentu do przełożonego lub spedytora,
  • zachowanie kopii w dokumentacji firmowej (do kontroli ITD lub PIP).

Kiedy można jechać bez tachografu?

Kiedy można jechać bez tachografu? Podsumowanie

Legalna jazda bez tachografu lub karty kierowcy jest możliwa, ale wyłącznie w precyzyjnie określonych sytuacjach:

  • transport lokalny, rolniczy lub specjalistyczny,
  • jazda po drogach niepublicznych w trybie OUT,
  • zgubiona/uszkodzona karta – maks. 15 dni + wydruki,
  • pojazdy <3,5 t i przewozy do 9 osób – bez tachografu

Pamiętaj, że każda nieudokumentowana jazda bez rejestracji czasu pracy i aktywności kierowcy może skutkować poważnymi sankcjami. Dlatego warto:

  • korzystać z trybu OUT świadomie,
  • regularnie robić odczyty danych z tachografu i kart,
  • prowadzić czytelną dokumentację w przypadku awarii lub zgubienia karty.

Zrozumienie tego, kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu, w tym jazda bez tachografu do 100 km, w jakich sytuacjach jazda bez karty w tachografie okazuje się dopuszczalna, a także jak opisać wydruk z tachografu przy jeździe bez karty kierowcy, jest kluczowe dla działania w zgodności z przepisami i minimalizacji ryzyka wystąpienia naruszeń obwarowanych dotkliwymi karami.

Jeśli interesuje Cię tematyka tachografów i chcesz dowiedzieć się więcej o związanych z nimi zagadnieniach, to zachęcamy do lektury innych poświęconych im artykułów na naszym blogu, takich jak m.in.:

Zastanawiasz się jak sprawić by kierowcy jeździli oszczędniej?

FAQ
Czy można używać tachografu bez karty?
Czy transport leków i żywności jest objęty wyłączeniem?
Czy pojazd do 3,5 tony z przyczepą musi mieć tachograf?
Czas pracy kierowcy bez tachografu: jak interpretowana jest jazda w trybie OUT?
Czy jazda bez tarczki w tachografie analogowym może być ukarana mandatem?
Jaki mandat za jazdę bez tachografu z aktualną legalizacją można otrzymać?
Co powinien zawierać opis wydruku z tachografu przy jeździe bez karty?
Czy pauza 45h bez karty w tachografie jest dopuszczalna?
Czy odczyt tachografu bez karty przedsiębiorstwa włożonej do niego jest możliwy?

Agata Świerczek

Specjalista ds. E-marketingu

Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.