
Kierowcy często zastanawiają się, kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu. Choć korzystanie z tego urządzenia zarówno dla nich samych, jak i dla firm transportowych stanowi chleb powszedni, to jednak zainteresowanie małą dyspensą w tym zakresie nie słabnie. Ku ich zadowoleniu okazuje się, że nie każda trasa musi być rejestrowana – w przepisach istnieje szereg wyjątków, w przypadku których jazda bez tachografu lub bez karty kierowcy jest dozwolona.
W tym artykule jasno i konkretnie wyjaśniamy, kiedy możesz legalnie jeździć bez rejestrowania czasu pracy, na co uważać i jak udokumentować przejazd.
Kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu?
Jak wspomnieliśmy, istnieją momenty, kiedy można jechać bez tachografu i nie łamać przepisów takim postępowaniem. W tym miejscu należy wprowadzić pewne rozróżnienie. Sytuacje, kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu, możemy podzielić na dwie grupy:
- przewozy, które nie są objęte obowiązkiem rejestrowania czasu pracy i aktywności kierowcy z użyciem tachografu,
- różne dopuszczalne przypadki jazdy w trybie OUT – dotyczy to pojazdów, które muszą być wyposażone w tachograf.
Chcąc lepiej zrozumieć, kiedy tachograf nie obowiązuje, a mówiąc ściślej: kiedy nie trzeba go posiadać lub za jego pomocą rejestrować czasu jazdy, przyjrzyjmy się obu tym grupom.
Przewozy nieobjęte obowiązkiem rejestracji (zgodnie z art. 3 i 13 rozporządzenia 561/2006)
Nie każdy pojazd musi być wyposażony w tachograf. Na jakie wyjątki od tego obowiązku warto zwrócić szczególną uwagę?
- Transport drogowy pojazdami o DMC do 3,5 tony
Jeśli nie ciągniesz przyczepy i nie przekraczasz 3,5 t, tachograf obecnie nie jest wymagany. - Przewozy drogowe osobowe do 9 osób
Dotyczy także pojazdów używanych do prywatnych celów, niezarobkowo. - Pomoc drogowa
W tym przypadku możliwa jest jazda bez tachografu do 100 km od bazy firmy – tylko jeśli holowanie nie jest głównym przedmiotem działalności. - Pojazdy specjalistyczne np. rolnicze, budowlane
Dotyczy to specjalistycznych pojazdów używanych na krótkich odcinkach i w określonych warunkach. - Transport lokalny w regularnych liniach do 50 km
W jakich przypadkach jest dozwolona jazda bez tachografu do 50 km? Jest ona dopuszczalna np. w kontekście komunikacji miejskiej lub szkolnej.
Co to jest jazda w trybie OUT w tachografie cyfrowym i kiedy się z niej korzysta?
Tryb OUT (Poza zakresem) umożliwia jazdę z włożoną kartą kierowcy bez rejestrowania aktywności. Legalne zastosowanie obejmuje m.in.:
- przemieszczanie się po drogach niepublicznych (np. na terenie zakładu, bazy),
- transport odpadów komunalnych, mleka, ścieków w promieniu 100 km,
- przewóz nowo zarejestrowanych pojazdów do punktu dealerskiego.
Uwaga: tryb OUT musi być każdorazowo wybrany manualnie w tachografie i odpowiednio udokumentowany.
Czy jazda bez karty kierowcy w tachografie może być zgodna z przepisami?
Czy można jeździć bez karty do tachografu? Odpowiedź okazuje się bardziej skomplikowana, niż mogłoby się to początkowo wydawać. Zasadniczo jazda bez karty kierowcy w tachografie jest zabroniona, ale istnieje kilka wyjątków. Kiedy, mimo obowiązku posiadania w pojeździe tachografu, jazda bez karty może być dopuszczalna?
Utrata, uszkodzenie lub kradzież karty
Istnieją sytuacje, gdy pomimo prowadzenia pojazdu wyposażonego w tachograf cyfrowy, jazda bez karty kierowcy okazuje się możliwa. Najlepszym przykładem takiego obrotu spraw jest utrata, uszkodzenie bądź kradzież karty. W takim przypadku kierowca ma prawo kontynuować jazdę przez maksymalnie 15 dni pod warunkiem:
- złożenia wniosku o duplikat do PWPW niezwłocznie,
- wykonywania wydruków z tachografu bez karty, opatrzonych podpisem i wzbogaconych o niezbędne informacje ze strony kierowcy – zarówno na początku, jak i na końcu każdej zmiany.
Brak możliwości pobrania danych z karty
Jeśli karta jest technicznie niesprawna, ale znajduje się w tachografie – zaleca się wykonanie kopii danych z tachografu i konsultację z serwisem.
Co grozi za jazdę bez tachografu lub bez karty?
Aby lepiej uzmysłowić sobie, jaka może czekać kara za jazdę bez karty w tachografie oraz za inne naruszenia związane z rejestrowaniem czasu i aktywności kierowcy z użyciem tachografu, prześledźmy kilka hipotetycznych sytuacji.
- Naruszenie: Brak karty w tachografie.
Przykład: Kierowca zapomniał karty.
Potencjalna kara za jazdę bez karty w tachografie: 2000 zł. - Naruszenie: Jazda bez wyboru trybu OUT.
Przykład: Transport na drogach niepublicznych.
Potencjalna kara: 1000–2000 zł. - Naruszenie: Brak wydruku podczas jazdy bez karty.
Przykład: Karta uszkodzona, brak dokumentacji.
Potencjalna kara: 1000 zł. - Naruszenie: Brak odczytu danych.
Przykład: Przekroczony termin poboru danych.
Potencjalna kara: do 3000 zł (dla firmy).
Jazda bez karty w tachografie lub w trybie OUT – jak to udokumentować?
Sytuacje, w których następuje jazda bez karty w tachografie lub korzysta się z trybu OUT, należy właściwie dokumentować. Dobra praktyka to:
- regularne wydruki z tachografu z opisem sytuacji,
- notatki kierowcy z podpisem i datą,
- zgłoszenie incydentu do przełożonego lub spedytora,
- zachowanie kopii w dokumentacji firmowej (do kontroli ITD lub PIP).
Kiedy można jechać bez tachografu?
Kiedy można jechać bez tachografu? Podsumowanie
Legalna jazda bez tachografu lub karty kierowcy jest możliwa, ale wyłącznie w precyzyjnie określonych sytuacjach:
- transport lokalny, rolniczy lub specjalistyczny,
- jazda po drogach niepublicznych w trybie OUT,
- zgubiona/uszkodzona karta – maks. 15 dni + wydruki,
- pojazdy <3,5 t i przewozy do 9 osób – bez tachografu
Pamiętaj, że każda nieudokumentowana jazda bez rejestracji czasu pracy i aktywności kierowcy może skutkować poważnymi sankcjami. Dlatego warto:
- korzystać z trybu OUT świadomie,
- regularnie robić odczyty danych z tachografu i kart,
- prowadzić czytelną dokumentację w przypadku awarii lub zgubienia karty.
Zrozumienie tego, kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu, w tym jazda bez tachografu do 100 km, w jakich sytuacjach jazda bez karty w tachografie okazuje się dopuszczalna, a także jak opisać wydruk z tachografu przy jeździe bez karty kierowcy, jest kluczowe dla działania w zgodności z przepisami i minimalizacji ryzyka wystąpienia naruszeń obwarowanych dotkliwymi karami.
Jeśli interesuje Cię tematyka tachografów i chcesz dowiedzieć się więcej o związanych z nimi zagadnieniach, to zachęcamy do lektury innych poświęconych im artykułów na naszym blogu, takich jak m.in.:
- Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany
- Jak usprawnić rozliczanie czasu pracy kierowców? Przewodnik po zdalnym pobieraniu danych z tachografu
- Tachografy w busach – co musisz wiedzieć o nowych przepisach?
- Tachograf - co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać?
- Jak włożyć kartę do tachografu? Praktyczny poradnik krok po kroku
- Jak zmienić czas w tachografie? Praktyczny poradnik dla kierowców i rozliczających
- Legalizacja tachografu – na czym polega, co ile i jaki jest koszt?