
Regularna legalizacja tachografu jest kwestią, o której należy pamiętać, chcąc by to nieodzowne w pracy każdego kierowcy urządzenie działało prawidłowo i zgodnie z przepisami. Sprawny tachograf w pojeździe to konieczność – odpowiada on bowiem za rejestrowanie czasu jazdy, odpoczynku, prędkości oraz innych danych kluczowych dla bezpieczeństwa i rozliczeń. Legalizacja tego urządzenia potwierdza jego poprawne działanie, a także to, że proces kalibracji został przeprowadzony w prawidłowy sposób.
Zastanawiasz się, jaka jest charakteryzująca legalizację tachografu cena? Ciekawi Cię, co ile legalizacja tachografu powinna być wykonywana? A może szukasz informacji na temat tego, jak sprawdzić legalizację tacho? Odpowiedzi na te i wiele więcej pytań znajdziesz w dalszej części artykułu!
Na czym polega legalizacja tachografu?
Czym jest wymagana w przypadku tachografów legalizacja? Legalizacja to potwierdzenie, że tachograf działa zgodnie z normami i prawidłowo zapisuje dane. Proces ten przeprowadzany jest przez uprawnione warsztaty i kończy się nałożeniem plomb oraz wystawieniem odpowiedniego świadectwa.
Legalizacja i kalibracja tachografu – czym się różnią?
Wiele osób wkraczających w świat transportu drogowego zastanawia się, czy kalibracja i legalizacja tachografu to to samo, czy też między oboma terminami występują jakieś różnice. Okazuje się, że choć są one ze sobą powiązane, to każde z tych pojęć dotyczy innego procesu. Co w takim razie oznaczają legalizacja i kalibracja tachografu?
- Kalibracja polega na ustawieniu urządzenia zgodnie z parametrami pojazdu (np. rozmiar kół, numer VIN). Weryfikowane jest także, czy w pamięci tachografu zapisane są m.in. odpowiedni numer rejestracyjny pojazdu VRN, uniwersalny czas koordynowany UTC oraz aktualny stan licznika kilometrów. Co istotne, pierwsza kalibracja musi nastąpić maksymalnie do 14 dni od daty rejestracji pojazdu – zarówno nowego, jak i używanego.
- Legalizacja to urzędowe potwierdzenie, że tachograf spełnia wymogi techniczne i może być dalej używany. Legalizacja tachografu cyfrowego bądź analogowego świadczy o tym, że kalibracja sprzętu została prawidłowo przeprowadzona, a samo urządzenie charakteryzuje się odpowiednią dokładnością, dzięki czemu może być wykorzystywane w firmie transportowej. Warto zauważyć, że zarówno legalizacja tachografu po zakupie nowego urządzenia, jak i przeprowadzenie takiego procesu w przypadku używanego rejestratora są obowiązkowe.
Jakie dane są sprawdzane w ramach legalizacji tachografu?
Aby lepiej zrozumieć sens legalizacji tachografu, na czym polega ten proces, a także dlaczego jest tak istotny, warto przyjrzeć się temu, jakie dane weryfikuje się w jego trakcie. Legalizacja tachografu obejmuje sprawdzenie m.in.:
- zgodności danych pojazdu z tachografem,
- poprawności rejestrowania czasu pracy,
- stanu plomb,
- numeru karty kierowcy i jego zgodności z zapisem,
- parametrów technicznych urządzenia.
Legalizacja tachografu: co ile lat należy ją przeprowadzić?
Wiele osób zadaje podobne pytanie w kontekście zgodności z przepisami pojazdu wyposażonego w tachograf: co ile legalizacja tego urządzenia powinna być realizowana? Zgodnie z podstawowym, obowiązkowym cyklem tachograf podlega legalizacji co 2 lata.
Istnieją jednak sytuacje, gdy nie musi upłynąć dwuletni okres, by ponowna legalizacja tachografu stała się koniecznością. Należy ją przeprowadzać:
- po każdej naprawie tachografu,
- po wymianie opon lub zmianie danych pojazdu (np. VIN),
- przy montażu nowego tachografu lub uruchomieniu pojazdu po raz pierwszy,
- w przypadku zerwania plomb lub ingerencji w urządzenie.
Niedopatrzenia w tym zakresie mogą skutkować nakładanymi za brak legalizacji tachografu karami w różnym wymiarze.
Jak sprawdzić, do kiedy jest legalizacja tachografu?
Rozwiejmy kolejną z wątpliwości dotyczących legalizacji tachografu: jak sprawdzić, czy jest aktualna? Ważność legalizacji tachografu można zweryfikować, spoglądając na datę umieszczoną na tabliczce informacyjnej będącej potwierdzeniem przeprowadzenia tego procesu.
Gdzie zazwyczaj umieszczana jest informująca o legalizacji tachografu naklejka? W widocznym miejscu – może się ona znaleźć np. na słupku „B” pojazdu, przy samym urządzeniu rejestrującym lub na drzwiach od strony kierowcy. Zerkając na nią, można łatwo sprawdzić, ile jest ważna legalizacja tachografu.
Ile kosztuje legalizacja tachografu?
Jaki jest koszt legalizacji tachografu? Jej cena może się różnić w zależności od rodzaju legalizowanego urządzenia i zakresu usługi. W celu zobrazowania, ile kosztuje legalizacja tacho, przygotowaliśmy poglądowe zestawienie, które prezentujemy poniżej.
Legalizacja tachografu: ceny przykładowe (netto):
Jak może kształtować się dotyczący legalizacji tachografu cennik? Przyjrzyjmy się przykładowym cenom za wykonanie tej usługi dla poszczególnych rodzajów urządzeń.
- Legalizacja tachografu na tarczki (analogowego) to przeciętnie koszt ok. 250-300 złotych.
- Legalizacja tachografu cyfrowego: cena w przypadku urządzeń pierwszej generacji (G1) mieści się zwykle w granicach: 300-400 złotych.
- Koszt legalizacji tachografu inteligentnego (G2) może wynieść między 400 a 600 złotych.
Co wpływa na to, ile kosztuje legalizacja tachografu?
Charakteryzująca legalizację tachografu cena jest podyktowana kilkoma czynnikami. Wśród nich można wyróżnić m.in.:
- rodzaj tachografu (analogowy, cyfrowy, smart),
- dostępność danych (np. odczyt danych z karty kierowcy),
- dodatkowe usługi (np. wystawienie zaświadczeń, plombowanie),
- lokalizację warsztatu.
Gdzie można wykonać legalizację tachografu?
Jak zalegalizować tachograf w prawidłowy sposób? W tym celu należy skorzystać z usług jednego z podmiotów posiadających uprawnienia do legalizacji tachografów. Kto dokładnie zajmuje się tym procesem?
Legalizację wykonują tylko uprawnione warsztaty, posiadające certyfikat GUM (Głównego Urzędu Miar). Ich lista dostępna jest na stronie GUM lub w lokalnych wydziałach transportu. Pracujący w nich specjaliści posiadają odpowiednie doświadczenie, kompetencje oraz sprzęt do legalizacji tachografów.
Warto wcześniej upewnić się, że warsztat posiada umożliwiające legalizację tachografu uprawnienia. Nielegalna legalizacja może skutkować unieważnieniem danych z tachografu.
Brak legalizacji tachografu: jaka kara grozi za takie wykroczenie?
Brak ważnej legalizacji to poważne wykroczenie, które może skutkować nałożeniem kar przez uprawnione organy.
- Kara za brak legalizacji tachografu dla firmy transportowej może wynieść: od 1000 do 5000 zł.
- Kara za brak legalizacji tachografu dla osoby zarządzającej transportem może sięgnąć ok. 2000 zł.
- Co grozi kierowcy za brak legalizacji tachografu? Może on spotkać się z różnymi sankcjami. Z jednej strony grozi mu mandat za brak legalizacji tachografu, a z drugiej – odpowiedzialność dyscyplinarna.
Dodatkowo możliwe jest zakwestionowanie rejestracji czasu pracy oraz problemy przy kontrolach ITD lub zagranicznych inspekcji.
Podsumowanie
Zaznajomienie się z tym, czym jest legalizacja tachografu, co jaki czas należy ją wykonywać, a także jakie kary wiążą się z jej brakiem, okazuje się absolutną podstawą prawidłowego funkcjonowania we współczesnej branży transportowej. Legalizacja tachografu to nie tylko obowiązek prawny, ale też gwarancja bezpieczeństwa i rzetelności rejestrowanych danych.
Pamiętaj, że:
- legalizację tachografu wykonuje się co 2 lata lub po zmianach technicznych,
- obowiązująca za legalizację tachografu cena wynosi przeciętnie od 250 do 600 zł (w zależności m.in. od modelu urządzenia),
- tylko certyfikowane warsztaty posiadające uprawnienia do legalizacji tachografów mogą przeprowadzić ten proces,
- firma i kierowca są narażeni na dotkliwe kary za brak legalizacji tachografu.
Zadbaj o aktualność tachografu, a unikniesz problemów podczas kontroli i rozliczeń.
Wiesz już, co to jest legalizacja tachografu i chcesz dodatkowo poszerzyć swoją wiedzę na temat tych urządzeń? Zachęcamy do lektury innych poświęconych im artykułów na naszym blogu, takich jak m.in.:
- Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany
- Jak usprawnić rozliczanie czasu pracy kierowców? Przewodnik po zdalnym pobieraniu danych z tachografu
- Tachografy w busach – co musisz wiedzieć o nowych przepisach?
- Tachograf - co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać?
- Jak włożyć kartę do tachografu? Praktyczny poradnik krok po kroku
- Jak zmienić czas w tachografie? Praktyczny poradnik dla kierowców i rozliczających
- Jazda bez tachografu – kiedy jest dozwolona?





.png)
.png)

.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)

%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)



