Jazda na OUT – kiedy i jak można włączyć ten tryb w tachografie?

Kiedy jazda na OUT jest dopuszczalna? Z możliwością skorzystania z tej opcji w tachografie mamy do czynienia jedynie w specyficznych sytuacjach. Wynika to z faktu, że jazda na OUT oznacza brak rejestracji czasu prowadzenia pojazdu, a w konsekwencji nie obowiązują w jej przypadku limity dotyczące np. maksymalnego dziennego wymiaru czasu jazdy. Nieuzasadnione skorzystanie z tego trybu wiąże się z ryzykiem dotkliwych kar dla kierowców oraz firm transportowych, dlatego warto wiedzieć, w jakich sytuacjach takie postępowanie jest dopuszczalne.

Ciekawi Cię, w jakich przypadkach korzystanie z trybu poza zakresem w tachografie będzie zgodne z przepisami oraz jak uruchomić go w urządzeniu rejestrującym? Dowiesz się tego z dalszej części artykułu, w której wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z zagadnieniem, jakim jest jazda na OUT: kiedy można się na nią zdecydować, jak włączyć ten tryb, a także jaka kara może spotkać kierowcę i firmę za jego nieuprawnione użycie.

Jazda na OUT – kiedy i jak można włączyć ten tryb w tachografie?

Jazda na OUT w tachografie: co to jest?

Tryb OUT (znany również jako jazda poza zakresem rozporządzenia 561/2006) to funkcja tachografu cyfrowego, która pozwala na prowadzenie pojazdu bez rejestrowania czasu jazdy jako aktywności kierowcy. Mówiąc prościej – tachograf działa, ale nie zapisuje tego odcinka jako „jazda” w kontekście rozliczania czasu pracy.

Z funkcji OUT można korzystać tylko w określonych przypadkach. Obowiązująca za nieuprawnioną jazdę na OUT kara, którą można otrzymać podczas kontroli, wynosi nawet do 5000 złotych (dla przewoźnika).

Kiedy można jechać na OUT w tachografie bez naruszania przepisów?

Zgodnie z przepisami unijnymi (rozporządzenia 561/2006 oraz 165/2014), jazda na OUT jest dozwolona tylko w sytuacjach, które nie podlegają przepisom o czasie pracy kierowców.

Kiedy jazda na OUT w tachografie jest dopuszczalna? Poniżej przedstawiamy przykładowe przypadki legalnego użycia tej funkcji:

  • przejazdy serwisowe w celu przetestowania efektów naprawy – np. pracownik warsztatu może zrealizować przejazd w trybie OUT, by sprawdzić, czy usterka została skutecznie usunięta,
  • transport w obrębie placu lub zamkniętego terenu – np. terminale, magazyny, porty,
  • testowanie pojazdu przez mechanika lub diagnostę,
  • użycie pojazdu w celach technicznych, np. kalibracja tachografu,
  • inne przewozy określone w art. 13 rozporządzenia 561/2006, np. wykonywane pojazdami wykorzystywanymi do dostarczania betonu towarowego.

Uwaga: nawet jeśli fizycznie pojazd porusza się po drodze publicznej, nie oznacza to automatycznego wykluczenia z trybu OUT – ważne są cel przejazdu oraz osoba kierująca.

Jak włączyć tryb OUT w tachografie cyfrowym?

Włączenie trybu OUT zależy od modelu tachografu, ale ogólny schemat działania jest zbliżony.

Instrukcja krok po kroku (dla większości modeli):

  1. Włóż kartę kierowcy lub uruchom tachograf bez niej.
  2. Przed rozpoczęciem jazdy, przejdź do menu funkcji specjalnych.
  3. Wybierz opcję „pojazd poza zakresem” (lub „OUT of scope”).
  4. Zatwierdź ustawienie przyciskiem OK.
  5. Po zakończeniu jazdy – pamiętaj, by wyłączyć tryb OUT i wrócić do normalnego trybu pracy.
  6. Jeżeli jazda odbywała się bez karty w trybie OUT, po jej zakończeniu należy zalogować kartę kierowcy i dokonać odpowiedniego wpisu manualnego. Trzeba wybrać piktogram „młotki”, który wskazuje, że była wykonywana inna praca.

Jeśli tachograf nie pozwala na jazdę OUT bez wcześniejszego wpisu manualnego, wykonaj odpowiedni wpis ręczny wskazujący rzeczywisty rodzaj aktywności.

Jazda na OUT: jak opisać wydruk z tachografu?

W każdym wypadku warto zadbać o odpowiednią dokumentację korzystania z funkcji OUT. W tym celu wykonuje się wydruki z tachografu przy rozpoczęciu i zakończeniu pracy w tym trybie. Wyobraź sobie, że w Twoim wykonaniu odbywała się jazda na OUT: jak opisać wydruki, które ją dokumentują? Na odwrocie wydruków powinny znaleźć się m.in.:

  • Twoje imię i nazwisko,
  • numer Twojej karty kierowcy,
  • uzasadnienie korzystania z funkcji OUT,
  • czytelny podpis.

Jaka jest kara za jazdę w trybie OUT wbrew przepisom?

Błędne włączenie trybu OUT – np. podczas rzeczywistej jazdy w ramach przewozu drogowego – traktowane jest jako manipulacja rejestrowaniem czasu pracy. Na jakim poziomie kształtują się obowiązujące za nieuprawnioną jazdę na OUT kary?

Grożące konsekwencje prezentują się następująco:

  • kara dla kierowcy – kierowca może zostać ukarany za niedozwoloną jazdę na OUT mandatem nawet do 2000 zł,
  • kara dla przedsiębiorcy – do 5000 zł za każdy przypadek,
  • problemy z ubezpieczycielem – ryzyko odmowy wypłaty odszkodowania przy wypadku.

Dobre praktyki związane z użyciem trybu OUT

Zrozumienie tego, kiedy jest OUT dopuszczalny w tachografie i w jaki sposób z niego korzystać, stanowi klucz do uniknięcia dotkliwych kar. Chcąc zadbać o przepisowy charakter działań w tym obszarze, warto postawić na następujące dobre praktyki:

  • dokumentowanie każdego przypadku użycia funkcji OUT – wpisywanie celu przejazdu do ewidencji lub dokumentacji serwisowej, a także robienie wydruków z tachografu wraz z uzasadniającym opisem,
  • szkolenie kierowców – wielu błędów można uniknąć dzięki wyposażeniu kierowców w podstawową wiedzę o funkcjonowaniu tachografu,
  • regularnie odczytywanie dane z pamięci tachografu i karty kierowcy – by upewnić się, że tryb OUT był używany poprawnie i jest właściwie zarejestrowany.

Podsumowanie

Tryb OUT to przydatna funkcja tachografu cyfrowego, ale jego użycie wymaga znajomości przepisów i ostrożności. Kluczowe jest zrozumienie, kiedy można legalnie z niego korzystać, oraz jak włączyć i udokumentować jego aktywność. Zarówno kierowcy, jak i osoby odpowiedzialne za rozliczanie czasu pracy powinny zadbać o właściwe wdrożenie tej funkcji w codziennej pracy, by uniknąć kar i problemów podczas kontroli.

Uświadomienie sobie, kiedy jazda na OUT w tachografie jest dozwolona, to duży krok w stronę lepszego zrozumienia zasad korzystania z tego urządzenia rejestrującego. Jeśli chcesz dodatkowo poszerzyć swoją wiedzę na temat tachografów, zachęcamy do zapoznania się z innymi poświęconymi im artykułami na naszym blogu, takimi jak m.in.:

Szukasz sposobu na poprawę stylu jazdy Twoich kierowców?

FAQ
Czy tryb OUT działa bez karty kierowcy?
Czy jazda na OUT wpływa na analizę czasu pracy?
Czy OUT można użyć do przewozu towarów?
Czy mogę samodzielnie włączyć tryb OUT?
Jak powinna odbywać się jazda na OUT: z kartą czy bez?
Czy jazda na OUT samym ciągnikiem po drodze publicznej jest dopuszczalna?
Kiedy można jechać bez karty w tachografie?
Czy jazda na OUT do serwisu jest dozwolona?
Czy jazda na OUT po firmie jest zgodna z przepisami?
Czy jazda na OUT po budowie jest dozwolona?
Jak opisać jazdę bez karty kierowcy w tachografie?
Ile za jazdę bez karty w tachografie można otrzymać kary?
Jaka jest wysokość kary dla kierowcy za samowolną ingerencję w pracę tachografu?
Jaki mandat za przekroczenie czasu pracy 15 godzin?
Jak efektywnie sczytywać dane z karty kierowcy i pamięci tachografu?

Agata Świerczek

Specjalista ds. E-marketingu

Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.