Jak wyjąć kartę z tachografu cyfrowego w prawidłowy sposób? Znajomość odpowiedzi na to pytanie ma fundamentalne znaczenie z perspektywy kierowcy. Nieuważne wyjmowanie karty z tachografu może bowiem spowodować jej uszkodzenie lub przyczynić się do błędów w zapisie danych. To z kolei niesie za sobą ryzyko nałożenia kar w przypadku kontroli.
Z dalszej części artykułu dowiesz się m.in. jak wyciągnąć kartę z tachografu cyfrowego, kiedy można to zrobić, a także jakich częstych błędów należy się wystrzegać. Dzięki tym informacjom obsługa cyfrowego tachografu stanie się dla Ciebie prostsza i będziesz mieć pewność, że postępujesz zgodnie z przepisami.

Dlaczego umiejętne wyjmowanie karty z tachografu ma znaczenie?
Karta kierowcy to podstawowe narzędzie rejestrujące aktywność zawodowego kierowcy. Tachograf cyfrowy zapisuje dane o czasie jazdy, odpoczynku, prędkości oraz pracy. Brak wiedzy na temat tego, jak wyjąć kartę z tacho w prawidłowy sposób, może skutkować błędami w zapisie, a nawet mandatem podczas kontroli drogowej lub problemami przy rozliczaniu czasu pracy.
Kiedy kierowca może wyjąć kartę z tachografu cyfrowego?
Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 34 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014, kierowcy korzystający z tachografów cyfrowych są zobligowani do stosowania kart kierowców w każdym dniu, w którym prowadzą pojazd. Włożenie karty do tachografu powinno nastąpić wraz z przejęciem pojazdu. Nie wyjmuje się jej do momentu zakończenia dziennego okresu pracy, chyba że zaistnieją ku temu uzasadnione, dopuszczalne powody. Kiedy kierowca może wyjąć kartę z tachografu cyfrowego? Przyjrzyjmy się najistotniejszym sytuacjom, w których możesz wyciągać swoją kartę z urządzenia rejestrującego.
- Po zakończeniu dnia pracy
Najczęstszy przypadek. Jeśli zakończyłeś jazdę i nie planujesz dalszych przejazdów tego dnia – możesz wyjąć kartę. Dzięki temu zapobiegniesz przypadkowemu zapisaniu na niej nieprawidłowej aktywności (np. ruchu pojazdu, gdy inny kierowca go przestawi).
Praktyka: po zgaszeniu silnika i upewnieniu się, że tachograf przestał rejestrować jazdę, można bezpiecznie wyjąć kartę. - Przed dłuższym odpoczynkiem
Jeśli planujesz np. dobowy lub tygodniowy odpoczynek, wyjmij kartę z tachografu i zabezpiecz ją przed zgubieniem lub nieautoryzowanym użyciem. - Przy zmianie pojazdu
Jeśli w ciągu dnia pracy przesiadasz się do innego pojazdu z tachografem, musisz wyjąć kartę z pierwszego pojazdu i włożyć ją do urządzenia rejestrującego w drugim. W przeciwnym razie dane nie będą spójne, a system rozliczania czasu pracy może błędnie je zinterpretować. - Na potrzeby kontroli drogowej lub odczytu danych
Podczas kontroli ITD, policji lub przy odczycie danych (np. w firmie transportowej), może zaistnieć konieczność wyjęcia karty w celu jej zeskanowania. Odczyt danych z karty kierowcy powinien być przeprowadzany nie rzadziej niż co 28 dni.
Jak prawidłowo wyjąć kartę z tachografu cyfrowego?
Zastanawiasz się, jak wyjąć kartę z tachografu VDO bądź innej marki w taki sposób, aby jej nie uszkodzić oraz uniknąć błędów w zapisie? W celu uzyskania szczegółowych informacji zalecamy zapoznanie się z instrukcją obsługi danego urządzenia rejestrującego. Co do zasady jednak, w przypadku wielu powszechnie stosowanych modeli wyjaśnienie, jak wyjąć kartę z tachografu cyfrowego, będzie wyglądać podobnie. Poniżej prezentujemy ogólną instrukcję postępowania, która przedstawia, jak wyciągnąć kartę z tachografu np. na zakończenie dnia pracy.
- Zatrzymaj pojazd – karta nie może być wyjmowana podczas jazdy.
- Upewnij się, że aktywność została poprawnie zakończona – na finiszu dnia pracy powinieneś ustawić tryb odpoczynku oraz wskazać kraj zakończenia.
- Naciśnij przycisk wysuwu – znajduje się on przy slocie, z którego ma nastąpić wyjęcie karty.
- Poczekaj na komunikat – tachograf poinformuje, że kartę można wyjąć.
- Delikatnie ją wyciągnij – nie szarp, nie ciągnij na siłę.
- Zabezpiecz kartę – najlepiej przechowywać ją w etui, z dala od wilgoci, promieniowania słonecznego i źródeł pola magnetycznego.
Awaryjne wyjęcie karty z tachografu – kiedy może być konieczne?
Czasami dochodzi do sytuacji, w których włożona do tachografu karta kierowcy nie zostaje prawidłowo odczytana lub mamy do czynienia z innego rodzaju błędem. Co w takim wypadku należy zrobić? Konieczne okazuje się wówczas awaryjne wyjęcie karty z tachografu oraz jej późniejsze ponowne zalogowanie. Taka potrzeba może zaistnieć, między innymi, gdy:
- podczas odczytu informacji z karty bądź zapisu danych pojawi się błąd w komunikacji między nią a tachografem, np. z uwagi na zanieczyszczone styki – należy wtedy oczyścić styki karty i ponownie włożyć ją do slotu urządzenia,
- wystąpi zakłócenie w układzie mechanicznym czytnika – należy wówczas wyjąć i ponownie włożyć kartę.
Jak wyciągnąć kartę z tachografu? Częste błędy, których warto unikać
Rozważając to, jak prawidłowo wyjąć kartę z tachografu cyfrowego, warto zwrócić uwagę na często popełniane błędy, których należy się wystrzegać. Wśród nich można wyróżnić m.in.:
- wyjmowanie karty z tachografu podczas jazdy – grozi to błędami w zapisie danych, które mogą skutkować mandatem,
- brak zakończenia poprzedniej aktywności przed zmianą pojazdu – powoduje to niespójności w danych,
- pozostawianie karty w pojeździe na weekend – wiąże się to z ryzykiem użycia karty kierowcy przez inną osobę.
Kiedy i jak wyjąć kartę z tachografu cyfrowego? Podsumowanie
Wyjęcie karty z tachografu cyfrowego to z pozoru prosta czynność, ale jej niewłaściwe wykonanie może spowodować poważne konsekwencje – od uszkodzenia karty kierowcy po błędy w zapisie danych, które mogą być karane mandatami. Kierowca powinien pamiętać, że:
- kartę można wyjąć po zakończeniu pracy lub w przypadku zmiany pojazdu,
- wyjęcie należy wykonać prawidłowo – przy zatrzymanym pojeździe i zakończonej aktywności,
- karta powinna być chroniona i odczytywana regularnie.
Stosując się do tych zasad, unikniesz niepotrzebnych problemów i zapewnisz poprawność danych do rozliczeń czasu pracy.
Znajomość reguł dotyczących tego, jak wyjąć kartę z tachografu cyfrowego, stanowi wyłącznie jedną z wielu kompetencji, które powinien posiąść kierowca. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tachografów, zachęcamy do lektury innych poświęconych im artykułów na naszym blogu, takich jak m.in.:
- Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany
- Jak usprawnić rozliczanie czasu pracy kierowców? Przewodnik po zdalnym pobieraniu danych z tachografu
- Tachografy w busach – co musisz wiedzieć o nowych przepisach?
- Tachograf - co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać?
- Jak włożyć kartę do tachografu? Praktyczny poradnik krok po kroku
- Jak zmienić czas w tachografie? Praktyczny poradnik dla kierowców i rozliczających
- Jazda bez tachografu – kiedy jest dozwolona?





.png)
.png)

.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)

%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)



