Tachograf cyfrowy – ile kosztuje zakup i utrzymanie?

Tachograf cyfrowy – ile kosztuje zakup i utrzymanie?

Czym jest tachograf cyfrowy i kiedy jest wymagany?

Tachograf cyfrowy to urządzenie rejestrujące czas pracy kierowcy, prędkość pojazdu oraz przebyte odległości. Jest obowiązkowy w pojazdach powyżej 3,5 tony w transporcie drogowym, zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Od 2023 roku w nowych pojazdach montowane są tzw. inteligentne tachografy drugiej generacji (VDO 4.1, Stoneridge SE5000), które dodatkowo rejestrują przekroczenia granic i są wyposażone w zdalny odczyt danych przez służby kontrolne.

Ile kosztuje zakup tachografu cyfrowego?

Cena urządzenia
Koszt nowego tachografu cyfrowego w 2025 roku waha się od 3 100 zł do 5 500 zł netto, w zależności od modelu i producenta. Najpopularniejsze marki to VDO i Stoneridge. Ceny mogą się różnić w zależności od dostępności na rynku i rodzaju pojazdu.

Co zawiera cena?

W większości ofert w cenie urządzenia zawiera się:

  • sam tachograf,
  • antena DSRC,
  • impulsator (czujnik ruchu),
  • zestaw montażowy,
  • podstawowa kalibracja i legalizacja.

Koszt montażu i kalibracji tachografu

Montaż tachografu musi być wykonany w autoryzowanym serwisie. Średni koszt montażu i kalibracji to:

  • montaż: od 500 do 1 200 zł netto,
  • kalibracja: od 350 do 700 zł netto.

Kalibrację należy wykonywać:

  • co 2 lata,
  • po każdej ingerencji w układ pomiarowy,
  • po zmianie numeru rejestracyjnego lub właściciela.

Koszty eksploatacyjne i utrzymania

Karta kierowcy i karty przedsiębiorstwa

  • karta kierowcy (ważna 5 lat): 172,20 zł brutto,
  • karta przedsiębiorstwa: 431 zł brutto.

Odczyt danych z tachografu i karty kierowcy

  • zakup własnego czytnika danych: od 800 do 1 500 zł netto,
  • zlecenie odczytu firmie zewnętrznej: od 10 do 30 zł za odczyt,
  • możliwość zdalnego odczytu danych w systemach telematycznych (np. Navifleet) – opłata abonamentowa od ok. 30 zł miesięcznie za pojazd.

Aktualizacje i serwis

  • aktualizacja oprogramowania tachografu: od 200 zł netto,
  • serwis/naprawa: zależnie od zakresu – od 250 zł/h pracy serwisu.

Ukryte koszty i ryzyko kar

Brak aktualnej kalibracji lub niesprawny tachograf to nie tylko ryzyko utraty danych, ale też:
• mandat dla kierowcy: nawet 2 000 zł,
• kara dla przedsiębiorstwa: do 10 000 zł,
• ryzyko utraty dobrej reputacji w systemie oceny przewoźników.

Podsumowanie

Zakup i utrzymanie tachografu cyfrowego to inwestycja rzędu 4 000–7 000 zł netto na start, plus stałe koszty eksploatacyjne (karty, odczyty, kalibracje). Dla firm transportowych to nie tylko obowiązek prawny, ale też narzędzie, które – przy dobrej organizacji – może usprawnić rozliczanie czasu pracy i ochronić przed karami. Warto zainwestować w zdalny odczyt danych i regularny serwis, by uniknąć kosztownych przestojów i sankcji.

Chciałbyś poprawić bezpieczeństwo w swojej flocie

sprawdź jak możesz to zrobić dzięki analizie stylu jazdy

FAQ
Czy można kupić używany tachograf cyfrowy?
Jak często trzeba odczytywać dane z tachografu i karty kierowcy?
Czy zdalny odczyt danych jest obowiązkowy?
Czy muszę wymienić tachograf w starszym pojeździe?

Agata Świerczek

Specjalista ds. E-marketingu

Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.