Zastanawiasz się, ile kosztuje tachograf cyfrowy? Odpowiedź na to pytanie wymaga nieco szerszej analizy, ponieważ planując wydatki związane z tym urządzeniem rejestrującym, należy wziąć pod uwagę nie tylko to, ile wynosi cena jego zakupu, ale także koszty związane z utrzymaniem go dobrym stanie oraz w zgodności z przepisami. Nabycie i montaż tachografu cyfrowego, kalibracja i legalizacja tego urządzenia, czy koszty wynikające z opłat za dokumenty niezbędne do jego obsługi... To wszystko trzeba uwzględnić, by zyskać realny obraz wydatków, jakie wiążą się z tym podstawowym elementem wyposażenia wielu pojazdów wykorzystywanych w branży transportowej.
W dalszej części artykułu wyjaśnimy m.in. ile przeciętnie wynosi charakteryzująca tachograf cyfrowy cena, jakich kosztów towarzyszących jego eksploatacji należy mieć świadomość, a także jakie kary mogą zostać nałożone na przewoźnika za brak lub nieodpowiedni stan urządzenia rejestrującego w pojeździe.

Tachograf cyfrowy: co to jest i jakie pojazdy trzeba w niego wyposażyć?
Tachograf cyfrowy to urządzenie rejestrujące czas pracy kierowcy, prędkość pojazdu oraz przebyte odległości. Jest obowiązkowy w pojazdach o DMC powyżej 3,5 tony w transporcie drogowym, zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Od 2023 roku w nowych pojazdach montowane są tzw. inteligentne tachografy drugiej generacji, np. VDO 4.1 czy Stoneridge SE5000 Smart 2, które dodatkowo rejestrują przekroczenia granic i są wyposażone w zdalny odczyt danych przez służby kontrolne. Obecnie dawniejsze warianty urządzeń rejestrujących, np. tachografy analogowe, można spotkać wyłącznie w starszych pojazdach wykorzystywanych w przewozach na terenie kraju.
Jaka jest cena tachografu cyfrowego II generacji?
Cyfrowy tachograf jest nieodzownym elementem wyposażenia wielu pojazdów wykorzystywanych w przewozach krajowych i międzynarodowych. Osoby planujące inwestycję w tacho cyfrowe w celu zamontowania ich w swoich pojazdach często zastanawiają się, z jakim wydatkiem będzie wiązać się zakup pojedynczego urządzenia rejestrującego. Jak to wygląda w praktyce? Aby kupić najnowszy tachograf cyfrowy (inteligentny tachograf drugiej generacji lub potocznie: tachograf cyfrowy 2.0), należy liczyć się z wydatkiem z przedziału od 3100 zł do 5500 zł netto, w zależności od modelu i producenta. Najpopularniejsze marki na rynku, jeśli chodzi o nowe tachografy cyfrowe, to m.in. VDO i Stoneridge. Ceny urządzeń rejestrujących mogą się różnić w zależności od dostępności na rynku i rodzaju pojazdu.
Co zazwyczaj obejmuje obowiązująca za tachograf cyfrowy cena?
Interesuje Cię wymiana tachografu na cyfrowy i zastanawiasz się, co możesz otrzymać za cenę, którą przyjdzie Ci zapłacić? W większości ofert w cenie urządzenia zawiera się:
- sam tachograf,
- antena DSRC,
- impulsator (czujnik ruchu),
- zestaw montażowy,
- podstawowa kalibracja i legalizacja.
Wymiana tachografu cyfrowego: cena montażu i kalibracji urządzenia
Montaż tachografu musi być wykonany w autoryzowanym serwisie. Średni koszt montażu i kalibracji prezentuje się następująco:
- montaż tachografu cyfrowego: od 500 do 1 200 zł netto,
- kalibracja tachografu cyfrowego: od 350 do 700 zł netto.
Podkreślmy, że zarówno profesjonalnego montażu, jak i kalibracji tachografu cyfrowego nie należy bagatelizować. Zgodnie z przepisami, kalibracja tachografu powinna następować:
- co 2 lata,
- po każdej ingerencji w układ pomiarowy,
- po zmianie numeru rejestracyjnego lub właściciela.
Jakie koszty eksploatacyjne wiążą się z posiadaniem tachografu?
Bez względu na to, czy rozważasz, jaka jest charakteryzująca tachograf cyfrowy (nowy) cena, czy też ciekawią Cię wydatki związane z używanym urządzeniem rejestrującym, musisz mieć świadomość, że zakup sprzętu nie wyczerpuje wszystkich kosztów z nim związanych. Ważnymi składowymi całości wydatków są również kwoty przeznaczane na kwestie poboczne, o które należy się zatroszczyć, by możliwe było prawidłowe i komfortowe korzystanie z tachografu cyfrowego.
Jednym z podstawowych wydatków są opłaty związane z uzyskaniem karty kierowcy oraz karty przedsiębiorstwa.
- Karta kierowcy (ważna 5 lat): 172,20 zł brutto.
- Karta przedsiębiorstwa: 431 zł brutto.
Regularny odczyt danych z tachografu i karty kierowcy jest obowiązkiem przewoźnika. Aby jednak mógł przeprowadzić sczytanie tachografu cyfrowego i karty kierowcy, musi dysponować odpowiednimi narzędziami – co oczywiście niesie za sobą kolejne wydatki.
- Zakup własnego czytnika danych: od 800 do 1500 zł netto.
- Zlecenie odczytu firmie zewnętrznej: od 10 do 30 zł za odczyt.
- Możliwość zdalnego odczytu danych w systemach telematycznych (np. zdalny odczyt kart kierowców i pamięci tachografu oferowany przez Navifleet) – opłata abonamentowa od ok. 30 zł miesięcznie za pojazd.
W celu zapewnienia sobie możliwości wygodnej i bezproblemowej obsługi tachografu cyfrowego należy zadbać o odpowiednie aktualizowanie oraz serwisowanie tego urządzenia.
- Aktualizacja oprogramowania tachografu: od 200 zł netto.
- Serwis/naprawa: zależnie od zakresu – od 250 zł/h pracy serwisu.
Jakie są kary za nieskalibrowany lub niesprawny tachograf?
Brak aktualnej kalibracji lub niesprawny tachograf niosą za sobą ryzyko nie tylko utraty danych, ale także:
- mandatu dla kierowcy: nawet 2 000 zł,
- kary dla przedsiębiorstwa: do 10 000 zł,
- możliwości utraty przez firmę dobrej reputacji w systemie oceny przewoźników.
Tachograf cyfrowy – ile kosztuje zakup i utrzymanie? Podsumowanie
Zakup i utrzymanie tachografu cyfrowego, określanego niekiedy też tachografem elektronicznym, to inwestycja rzędu 4 000–7 000 zł netto na start, plus stałe koszty eksploatacyjne (karty, odczyty, kalibracje). Dla firm transportowych to nie tylko obowiązek prawny, ale też narzędzie, które – przy dobrej organizacji – może usprawnić rozliczanie czasu pracy i ochronić przed karami. Warto zainwestować w zdalny odczyt danych i regularny serwis, by uniknąć kosztownych przestojów i sankcji.
Jeśli zależy Ci na optymalizacji procesów flotowych, która przyczyni się do ograniczenia zbędnych kosztów przy zachowaniu odpowiednich standardów i zgodności z przepisami, to może pomóc Ci w tym system Navifleet. Ułatwia on sprawne zarządzanie flotą i oferuje szereg przydatnych funkcjonalności – dzięki niemu możliwe stają się m.in. wspomniany wcześniej zdalny odczyt kart kierowców i pamięci tachografu czy kontrola czasu pracy kierowców, która pomaga zapobiegać powstawaniu naruszeń i minimalizować ryzyko związanych z nimi kar.
Zaciekawił Cię temat tachografów cyfrowych i chcesz dowiedzieć się więcej o tych urządzeniach? Zachęcamy do przeczytania innych artykułów na naszym blogu, takich jak m.in.:
- Sczytywanie Danych z Karty Kierowcy: Klucz do Zgodności i Efektywności w Transporcie
- Jak usprawnić rozliczanie czasu pracy kierowców? Przewodnik po zdalnym pobieraniu danych z tachografu
- Jak kontrolować normy czasu pracy kierowcy z pomocą monitoringu GPS?
- Tachograf - co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać?
- Jak włożyć kartę do tachografu? Praktyczny poradnik krok po kroku
- Jazda bez tachografu – kiedy jest dozwolona?





.png)
.png)

.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)

%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
%20(1).png)
%20(1).png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)


.png)
.png)
.png)



